Keresés ebben a blogban

2021. október 25., hétfő

Fegyverszünetet hirdetek


 



Egyik legkedvesebb hajdani rádiós kollégám, Győri László tette föl ezt a képet a netre. Ezt írta hozzá: „Másodhasznosított templom Utrechtben. (Templomból lakóházzá alakították, amikor a hívők száma kritikus szint alá csökkent).

Hollandia. Katolikus ország. A statisztikák szerint magas a valláshoz tartozók aránya. Nem tudom, hogyan mérték ezt az adatot, nem látok utalást arra, alkalmazták-e a Cronbach-alfa módszerét a mérőszámok hitelességének erősítésére, valószínűleg nem, de majdnem mindegy, azzal is csak a valósághoz valamivel közelebbi számokat kapunk. Ha engem megkérdeznek például, én a valósághoz hűen csak azt mondhatom, hogy a római katolikus vallás szerint kereszteltek meg, de az már nem érdekli a statisztikust, hogy 15 éves koromban dühös istentagadó lettem, ami évtizedek múltával a vallás (minden vallás) elutasítására szűkült, az istenhez fűződő viszonyom mindenekelőtt a magánügyem, a nyilvánosságra legföljebb annyi tartozik, nem tudom bizonyítani semmiféle isten létét, ebből valamelyest következően a nemlétét sem. Ezenkívül rengeteget járok templomba, minthogy a szakmám ezt megköveteli, sőt templomok rekonstruálásában és újjáépítésében is részt vettem, de 15 éves korom óta színleg sem imádkozom, sőt keresztet sem vetek, amikor belépek egy templomba, még kevésbé hajtok térdet az oltárral szemben, és értelemszerűen a szenteltvíz-tartót sem használom. Mindez azt jelenti, hogy én eggyel növelem a katolikus valláshoz tartozók létszámát, miközben nemhogy nem gyakorlom a vallásomat, hanem következetesen írom és mondom, milyen mértékig kártékony bármilyen vallás általában és az úgynevezett kereszténység különösen.

Ez a kép itt fent, ez hiteles adat a vallás szerepéről és súlyáról a 21. században. Ahhoz képest, hogy a szekularizáció a 16. század eleje óta küszködik a vallásnak a világi államról való leválasztásával, nem jutottunk valami messzire, de már ez is valami. Azokkal az adatokkal együtt, amik Európa fejlett államainak a valláshoz fűződő viszonyát jelentik, melyek szerint egyre több országban süllyed a mérhető szint alá a vallásukat gyakorlók száma. Az Egyesült Államok egy másik történet, ahol a keresztény elnökök egy zsidó könyvre téve a kezüket esküdöznek, és minden beszédük végén isten áldását kérik Amerikára. A világ legnagyobb hatalmú országában sajátos az oktatás, azon belül a vallás, a „hitoktatás” szerepe, hiába vannak ott a legjobb egyetemek, hiába a legmagasabb szintű a tudomány, a legmagasabban képzett tudós réteg, hiába a Szilícium-völgy, ha százmilliók nagyjából az illiteráció szintjén élik le az életüket, és az ő agresszív, saját felsőbbrendűségükbe vetett hitük a szó szoros értelmében elsöpör mindenkit, aki szót emelni merészelne a vallás ellen.

Különben az igazán rossz hír az, hogy a vallásosság csak lazán hozható összefüggésbe az iskolázottsággal. Egy felsőfokú végzettségű, akárhány diplomásról csak annyit lehet tudni, képes különféle ismeretek megtanulására, szerencsés esetben azok alkalmazására is, de arról nem tudunk, az illető hallott-e Descartes-ról, és ha netán hallott, megértette-e az ő mondatát, miszerint de omnibus dubitandum est, azaz hogy mindenben kételkedni kell, ami azt jelenti, kérdezni kell. Mindig mindennel kapcsolatban föl kell tenni a megfelelő kérdéseket – ez olykor nagyon nehéz tud lenni, holmi egyetemi diploma nem feltétlenül elegendő hozzá.

Vegyük a mi hétgyermekes „édes”apánkat, aki például azt sem tudja, hogy a nyilvánosság számára ő apa, és egyáltalán nem érdekel, édes-e a gyerekeinek, ez családi belügy, értelmezhető kapcsolati elnevezés az apaság, az édesapaság nem az. Ő rendkívülien büszke arra, hogy hét gyereke van, valamint arra, hogy keresztény.

Egy érettségi találkozón megjelent a hajdani osztálytársunk, Levente a keresztneve. Tudott volt már korábbról, hogy valamelyik református egyház valamilyen papja, de erre a találkozóra hozta el először a családját, azaz a feleségét és kilenc gyerekét. Sz. Pista, az osztály nagyszájúja, a kocsmázó, félliterköpő túridani, akiből jómódú „vállalkozó” lett, meglátván az orgonasípszerűen felsorakozó gyerekeket, felkiáltott: mi van, Levi, minden lövés találat?

Bocsánat, de nekem ez jut eszembe a sokgyerekesség rátartiságáról. Egyebekről, például a Föld túlnépesedéséről nem beszélve. Szaporodni ugyanis szinte bárki képes. Egy bizonyos, engem szeretetteljes meghatottsággal sosem a gyerekeim és unokáim létszáma  tölt el.

Más, kellemetlenebb kérdés a keresztény mint államilag definiált jellemzés. Valószínűleg nehéz megérteni, de én azért kitartóan próbálkozom: nem érdekel egy állami alkalmazott vallása. Sőt egy magánalkalmazott szénlehordóé sem. Kifejezetten taszítónak találom, ha valaki nagy nyilvánosság előtt azzal traktál, hogy az ő viszonyát a közélethez a túlvilági üdvözülés határozza meg. Hogy ő gyónni jár. Ami azt jelenti, hogy egy vadidegen embernek elmeséli a legbensőbb magánügyeit. Egy embernek, aki isten magához hasonló emberek által felkent képviselőjének hirdeti magát. És itt mellékes az, mennyire tartja be a szabályokat ez az egyházfi, a puszta tény, hogy valaki képes egy vadidegennek beszélni a legbizalmasabb ügyeiről, nem mást jelent, mint nemzetbiztonsági kockázatot. Tessék mondani, ez miért nem merül fel soha az utóbbi évek nagy keresztényállami öblögetései hallatán? Hogy ugyanis például a jelen miniszterelnöke az úrvacsorán nyilvánosan, nagyközönség előtt bűnvalló imádságon vesz részt, ahol olyanokat vall kollektíve, hogy „könyörülj rajtunk könyörület Atyja, bocsásd meg bűneinket, szent Fiadnak, a mi Megváltónknak szerelméért! Közöld velünk és nevelj bennünk Szentlelked ajándékait, hogy azoknak világánál min inkább általlátván minden bűneinket, erejük által tagadjuk meg és vetkezzük le a bűnt és teremjük a megigazulás és a megszentelődés jó gyümölcseit, hogy azok kedves áldozatul legyenek néked, a mi Urunk Jézus Krisztus által. Ámen.” Majd nyilvános vallástételt mond és részt vesz a bűnbocsánat hirdetésen. Vagy a mi jelenlegi miniszterelnökünk ilyeneket nem csinál? Tornából felmentettként viselkedik? Akkor mi a francért meri magát naponta hússzor kereszténynek nevezni? Ha nem gyakorolja a vallását. Ha ő alapjában véve egy utcai harcos, aki folyton verekszik, bántja felebarátját, annak sebeket okoz, olykor sok napon túl gyógyuló károsodást, olykor halált is. Aki különben bűntelen, úgy is mint utcai harcos.

És a helyettese? Gyón és áldozik? Elmondja a gyóntatónak, hány milliárd ellopásában vett részt, hány rablógyilkosságban bűnsegédi bűnrészes? Nem mondja el? Az gyónási hazugság, akkor nem veheti a szájába a szent ostyát, azaz nem gyakorolja a vallását, vagy csalással gyakorolja azt. Akkor mi a francért meri magát naponta hússzor kereszténynek nevezni?

És most jöjjön megint egy ilyen keresztény? Egy újabb nemzetbiztonsági kockázat? Aki nem tud, hanem hisz? Akinek végülis nagyjából mindegy, milyen intézkedésekkel vezeti az országot, mert ha esetleg nagyon eltol valamit, majd meggyónja? És akkor minden rendben lesz, mert végülis ő üdvözülni fog, minket meg itt hagy a legnagyobb slamasztikában? Vagy nem ezt fogja tenni? Mert nem teheti meg, hogy mindenekfelett valónak tartsa a vasárnapi istentiszteleten való megjelenést? Mert mondjuk az Európai Bizottság rendkívüli ülésén kell részt vennie? Akkor nem gyakorolja a vallását, akkor nem hirdetheti magát kereszténynek. Netán azt tetszik hinni, vaskalapos vagyok, ezeket azért nem kell ilyen szigorúan venni? Életem első 15 éve a keresztény egyház förtelmes szorításában telt, ma is tudom az összes ministráns szöveget és mozdulatot, tudom, melyik misén mit kell tennie a papnak, a nagyszüleim kitagadtak volna, ha csak kísérletet teszek az egyház kebeléből való kiszakadásra. Ez nem vicc, ez nem olyan dolog, hogy én azt mondom, keresztény vagyok, dehát azt azért nem kell olyan komolyan venni. Ilyen nincs. Vagy-vagy. A hazugság mértéke és mennyisége a kérdés, a léte nem az.

Tételezzük fel, hogy mindezektől eltekintek, hogy nyelek egy nagyot, és még azt az önmagában való, meglehetősen gusztustalan ellentmondást is elnézem, hogy egy jobboldali akar leváltani egy másik jobboldalit. Lehet ennek egy olyan nézőpontja is, hogy ő tudja a legjobban, miképpen kell legyőzni valakit, aki majdnem pontosan ugyanazokat az elveket hazudja, amik valójában az övéi, mármint Márki-Zay Péteréi, csak ő nem hazudja, ő komolyan gondolja, tehát jobban ismeri a részleteket, már csak azért is, mert ezen az emberen látszik, hogy nem egy rosszízlésű, tanulatlan, buta bunkó, mint az ellenfele, és legfőképpen nem a gyűlölet és a bosszú élteti, mint a jelenleg regnálót.

Ha ezt feltételezzük, és hajlok rá, hogy ezt tegyem, már csak azért is, mert nem tehetek mást, el kell fogadnom az idevezető út nem éppen rokonszenves részleteinek ellenére is, akkor jó volna valamit megértetni vele. Hogy valamiről le kell mondania, ha nemcsak győzni akar (az nem nagy művészet, az csak gyomorkérdés). Az ellentmondás feloldhatatlan ugyanis. Annak a programnak a végrehajtása, amire készül, és elhiszem, hogy nagyjából tényleg végre is akarja hajtani, nem fog menni, ha folyamatosan hangsúlyozza azokat a jellemzőit, amiket eddig, hogy ugyanis ő egy jobboldali, keresztény, hétgyerekes „édes”apa. Jó, elmondta, tudomásul vettük, néhányan nem is fogjuk elfelejteni, de most ugorgyunk, ahogyan Pósalaky úr kívánta. Ez megvolt, nem kell belőle több. Önmagának ezentúl úgy hazudik, ahogyan akar, a saját lelkiismeretével úgy számol el, ahogyan tud, de nekünk most már ne. Fölösleges olyanokat mondani, hogy egy keresztény ember nem tűrheti a korrupciót, mert azt egy egyszerű, többé kevésbé épérzékű ember sem tűri, akinek a kereszténységről fogalma sincs. A kereszténység ugyanis nem a jótulajdonságok halmaza, amiről egy keresztény azt képzeli, hogy az azért jó, mert keresztény, az kivétel nélkül mindig csak egyszerű emberi jótulajdonság, amit bármely nemkeresztény képes felmutatni, sőt hajlok arra, hogy meglepődjek, ha egy magát kereszténynek tartó embernek vannak jótulajdonságai. Minthogy a kereszténységnek nincsenek. Minthogy a kereszténységnél pusztítóbb, álságosabb ideológia nem született az emberiség történetében, elmondtam, leírtam sokszor, érvekkel, adatokkal alátámasztva, miszerint egyetlen más eszme nevében sem irtották ki emberek százmillióit.

A jobboldaliságról is sokszor elmondtam már, miért kártékony és miért mentes minden, csak rá jellemző jótulajdonságtól, ami egy jobboldali tetteiben a jót képviseli, annak nincs köze a jobboldaliság lényegéhez.

A hét, különben nagyon helyes, nagyon rokonszenves gyerekről és a hasonlóképpen rokonszenves, emberinek látszó feleségről is tudunk most már eleget, kérem szépen Márki-Zay urat, ne hozza őket kellemetlen helyzetbe, ne késztesse őket kényszeredett viselkedésre, ne általuk akarjon népszerű lenni, tessék ezt saját hatáskörben megoldani. Amerika ebben sem jó példa, semmiféle népnek nincs köze semmiféle politikus magánéletéhez, Márki-Zay úréhoz sem.

A végrehajtandó program, mint már említém, baloldali. Azt kell megcsinálni, ha már olyan tudatosan és nagyon tetszett akarni. Az első választott miniszterelnök óta belebetegszem abba a közlésbe, hogy valaki miniszterelnök akar lenni. Lehet, ettől is hajlandó volnék eltekinteni, ha a fentiek figyelembevételével tetszene ezentúl működni.

A világirodalom egyik legkiválóbb, hihetetlenül félreismert írójának, Raymond Chandlernek van egy csodálatosan megírt regénye, az Elkéstél Terry (The Long Good-Bye, 1953). Annak az egyik szereplője egy Roger Wade nevű író, aki mindent lefirkál, ami eszébe jut, mikor részeg. Az egyik papíron ezt a mondatot találja Marlowe, a detektív: „Nem szeretem én magát doktor Verringer, de most szükségem van magára”.

Ez jutott eszembe ennek a jegyzetnek az írása közben. Meg az, hogy nem kell nekünk szeretni egymást Márki-Zay úrral, de most szükségünk van egymásra.

Gondoltam, szólok.