„A X-en
reagált Alexander De Croo arra, hogy az egyik brüsszeli polgármester betiltotta
a NatCon nevű rendezvényt, amelyen Orbán Viktor is felszólalt volna. Elfogadhatatlan,
ami a Claridge-ben történt.” – írta minderre a belga kormányfő. Szerinte az
önkormányzati autonómia nem írhatja felül a szólásszabadságot és a békés
gyülekezést garantáló belga alkotmányt. „A politikai találkozók betiltása
alkotmányellenes” – írta De Croo.
Ez itt egy mai hír. Nem sokat tudok a belga kormányfőről. De
az az érzésem, ő korunk egyik Chamberlainje. Ez az alak elmenne a náci Németországba, hogy majd ő
megmagyarázza Hitlernek, milyen csúnya dolog, amiket beszél – a liberalizmus
jegyében. Liberális az egész család helyett. Sőt, az egész háztömbben ő
képviseli a liberalizmus teljességét. Miként azok az urak, akik tegnap este az ATV-ben
bizonygatták, milyen hiba volt betiltani azt a kis szélsőjobboldali
összejövetelt. A jelen nácijainak a gyülekezőjét, aminek alkalmából
széthintették volna (ismét, ki tudja, hányadszor) a fröcsögő gyűlölet, a
megvetés, a bosszúvágy, a gyilkos indulatok szavait. A szólásszabadság, a
véleménynyilvánítás szabadságának jegyében.
Én ilyenkor csak döbbenten nézek magam
elé. Amikor ilyeneket hallok, olvasok, nem akarom elhinni, hogy írni-olvasni
tudó emberek lehetnek ennyire korlátoltak, bizonyos fogalmakat újra meg újra
felböfögő, értelmezni képtelen beszélő fejek.
Tényleg olyan nehéz felfogni, hogy a
szólásszabadság nem az összes emberi törvényt uraló, mindenekfeletti jog? Hogy vannak
paragrafusok, amik határt szabnak, korlátokat állítanak, amik tilthatnak
bizonyos fajta, beszéd útján kifejezett megnyilvánulásokat? Hogy az az újnáci
csürhe, körükben a Magyarország miniszterelnökének címét bitorló figurával
valami olyanra készült ott Brüsszelben, amit értelmes, akár csak közepesen
józan mentalitású embernek meg kell akadályoznia, mert tisztában van vele, hogy
az ilyen kitüremkedések által terjesztett fertőzés nagyon gyorsan terjed, és
okozza embertömegek halálát.
Ami itt alant következik, elég hosszú, két
folytatásban ment műsoromban elhangzott jegyzetem, türelmes olvasóknak szánom.
A pontos dátum, amikor elhangzott, ott van a végén.
Szavak
Mondani könnyű, tedd! Ugye hallották már
ezt a mondatot? Csak beszélsz, beszélsz, de nem csinálsz semmit. A kezed
járjon, ne a szájad. Rakd össze, vidd ki, hozd be és ne dumálj. Csupa praktikus
mondat.
És tényleg, ha belegondolnak, létünk
alapja a tett, nem a szavak. A tűz, a kerék, a gőzgép, a villany, a
robbanómotor cselekvés következtében jött létre. Kellettek hozzá a szavak?
Valószínűleg, nem tudjuk, de nem is fontos. „Ment-e a könyvek által a világ
elébb? Ment, hogy minél dicsőbbek népei, salakjok annál borzasztóbb legyen” –
írta Vörösmarty, nem túl derűsen. És mi a megoldás? Szerinte is a küzdés, azaz
a tett.
Principio erat verbum, ami szellemes,
szép magyar fordításban úgy hangzik, hogy kezdetben volt az ige. Hát mégis?
Persze az ige maga a mozgalmasság, ha kicsit elrugaszkodunk az eredeti
jelentéstől, Faust elmélkedését követve hamar és logikusan eljutunk odáig, hogy
kezdetben volt a tett. A szavakba öntött fogalmi gondolkodás és kifejezés az
ember kiváltsága az élővilágban, eggyel több adomány, eggyel több lehetőség a
visszaélésre. A beszéd tudományos meghatározása: második jelzőrendszer, a test
mozdulatai helyett a hangképző szervek mozgása. Ami bizonyos esetekben
mozgalmasabb, hogy pontos legyek, mozgósítóbb tud lenni, mint bármely
megnyilvánulása az első jelzőrendszernek, azaz a testbeszédnek…
Vegyük, mondjuk Hitler beszédét Nürnbergben.
Azok is „csak” szavak. Bár…
Tényleg, mit gondolnak, lehet a rádióból
diktatúrát indítani? Innen, ahol csak beszélni lehet, ahol csak az emberi hang…
á, visszavonom, lehet innen is olyan hangokat közvetíteni, amelyek
modulációjukban az emberi hang sajátosságait mutatják, mégis….. Nagyon nagy a
szavak ereje… bizonyos szempontból nagyon nagy.
Évtizedek óta morfondírozok azon a
kérdésen: miért bántanak a szavak. Hogy miért simogatnak, azon nem gondolkozom,
ritka jelenség, hagyom, hogy jólessék, megbecsülöm, elraktározom, jó lesz
holnapra. Amikor majd valaki azt mondja, jónapot, mintha azt mondaná, dögölj
meg.
Miért fáj egy megalázó mondat, miért
ijeszt meg a gyűlölet, amivel pedig meg akarnak nyerni, hogy válasszam őket?
Miért menekül az országlakók felénél is több az úgynevezett közéletből, miért
gondolja úgy, hogy őt inkább ne képviselje senki?
Mert a második jelzőrendszerrel zsigeri
jeleket közvetítenek nekem, kizárólag olyanokat, amelyeket nagyon könnyű az
első jelzőrendszer primitív érzeményeire fordítanom. A bántó szavak és mondatok
elől félrekapjuk a fejünket, mert ütést, rúgást, utálatot, éhséget és félelmet
közvetítenek, hatalmat és uralkodást helyeznek kilátásba, marokra szorítják a
szívet és a gyomrot. Az embernek eufemizált emlős kiszolgáltatottságát, a
természeti lény védtelenségét és esendőségét vágják az arcunkba, utcán,
villamoson, a falu főterén, némelykor a templomban is, a tv-ben, rádióban vagy
nyomtatásban, azt mondják szüntelenül, hogy kicsi vagy, szerencsétlen, húzd össze
magad, jó lesz vigyázni.
Csöndben jegyzem meg, mindenféle
jövendölési szándék nélkül: ezek a zsigerekre ható jelek nemcsak engem
riasztanak, azokat is, akiknek a nevében engem gyűlölnek…
Egy filozófiai értekezés ritkán hat az
első jelzőrendszerre. A tiszta ész kritikáját vagy a Fenomenológiát nem tudom
mimikára és végtagokkal való mozgásokra áttenni.
Azt a 200-250 szót, amivel mostanában
élünk, és ahogy mondtam már, amennyit elöljáróink, az ország jelenlegi vezetői
szerint a hülye választó fel tud fogni, azt legegyszerűbb biológiai funkciókká
alakítani. A megfélemlítés egyszerű folyamat, az emberben ott van a végesség, a
halál tudata, egy-két szó, és a porban csúszol, még a szemek villogása sem kell
hozzá.
A szeretet, a gyengédség, az elfogadás
bonyolult kapcsolási rajzok alapján érthető csak, Jézus tanítása ezért nem fér
be sehová az emberiség szellemtörténetébe. Mást mond, mint az összes többi nagy
tanító, nehezet, természetétől már-már idegent vár az embertől, valamit, ami
nem intézhető el egyetlen mozdulattal. Gyűlölni, riasztó szavakat mondani
egyszerű, bármely primitív főemlős ki tudja funkcionálni magából, ahhoz még
olvasni sem kell tudni.
A hatalom kell? Rendben, csak akkor ne
hivatkozz Jézusra. Azt nem tőle tanultad.
Szavakkal sérteni, megalázni, gyűlöletet
fröcsögni bárki tud, a szavaknak akkor nem súlya van, csak éle. A bántó
marakodásra csak felfigyelni lehet, rá figyelni nem. Értelmes szavakat, belőlük
összeálló gondolatnyi mondatot, befogadni érdemes közlést nem könnyű
létrehozni, ahhoz már ember kell. Érdekes, azokat hallgatom szívesen, akiket
akkor is szívesen nézek, ha nem mondanak semmit. Ők kevesen vannak. Félreértés
ne essék, nem a szép nőkről beszélek (bár ők sincsenek sokan), nem az
esztétikai élmény vezérelte az előbbi mondatot, hanem a szuggesztív sugárzás,
ami csúf kicsi öreg emberből éppúgy áradhat, mint a faj tökéletes példányából –
előbbiből furcsamód inkább. A személyiség varázsát próbálom fölfejteni, azt a
meghatározhatatlan elemi részecskékből álló, színtelen, szagtalan halmazt,
amely valamilyen abszorpciós folyamat nyomán bizonyos változásokat hoz létre a
befogadó agyában.
Értik, mire gondolok? Arra a bizonyos
jelenetre, amelyet újra meg újra elmesélek a Ben Hur című filmből, az egyik
leggyönyörűbb Jézus ábrázolásra. Amikor a római katona megtiltja, hogy Ben
Hurnak vizet adjanak. Előbb csak egy kezet látni, amely a vízzel telt edényt
nyújtja a szenvedőnek, aztán a katona arcát, amelyen a parancsának ellenszegülő
iránt fellobbant düh átváltozik zavart bizonytalanságba, majd pislogó,
lehajtott fejű megadásba. Jézust nem látni, csak az válik nyilvánvalóvá, hogy a
katona valakivel áll szemben, valakivel, akinek a tekintetéből valami olyasmi
árad, amihez ő nincs szokva, mert ez nem a kemény, hideg, ellentmondást nem
tűrő utasítás, hanem valószínűleg a szelíd, megbocsátó melegség, a katonát is
embernek tekintő szeretet, amelynek persze a paranccsal szemben lehetne
ellentmondani, csak nem érdemes. Ha ilyen ember szólal meg, az ő szavainak
érezhető a súlya. Akkora, hogy 2000 éve érezzük, bár még mindig nem értjük.
Beszélek én itt sok mindent, most például
két hete szavakról, és ironizálok a szavak inflálódásáról, a szókincs
kiszáradásáról, a kereskedők és a kereskedelmi médiumok uralmáról, de
egyvalamiről sosem beszéltem, talán szeméremből, mert az ember ne csak magát ne
magasztalja, még a saját házatáját sem, most mégis megteszem.
Dúl a vita, majd azt mondtam, szájtépés
közszolgálatiságról, versenyhelyzetünkről a médiapiacon, és egyéb, érthetetlen
és fölösleges ostobaságokról, holott mindössze arról van szó, hogy a szavaknak
még mindig van erejük, és a szavaknak erre az erejére szüksége van bármely,
önmagában gyengének, elesettnek, megalázottnak tekinthető embernek, hogy tartsa
benne a lelket, nincs egyedül. Hajjaj, de mennyire nincs egyedül! Egyebek
között ez a dolgunk. Hogy mondjuk ezeket a szavakat, versben, prózában,
zenében, és ez az, amiben én nem akarok versenyezni a kereskedelmi rádiókkal és
televíziókkal. Még akkor sem, ha ők akarnának.
Eszembe jutott egy naplóm. Talán már
beismertem, ha külföldre megyünk (mentünk) nyaralni, mindig írtam naplót.
1986-ban Sankt Wolfgangban voltunk, hadd idézzek egy bekezdést abból a
jegyzethalmazból:
„És egyáltalán, ezek fölmennek néhányszáz
métert egy vendéglőbe, készítenek sárga traktorkerekű vizibiciklit, nyitnak
tiszta élelmiszerboltot olyan tejjel, amelynek megvásárlása után nem muszáj
megfürödni, van ródlipálya nyáron, működő autó, süppedő szőnyeg a vízeséshez
vezető pallón, plasztikkesztyű az önkiszolgáló benzinkútnál, sárkány, ha
eregetni akarsz, méregdrága hülyeségek, ha pénzed van rá, olcsó kaja, ha csóró
vagy, lehetsz bodybuilder és szakadt elmebeteg, elviheted az akkumulátor
hajtotta csónakjukat, és senki nem kér ajánlást a munkahelyedről, felmásznak
magasra és lesüllyednek, cifrázzák és
leegyszerűsítik, egyszóval hagynak teljesíteni, értelmetlenül vagy értelmesen,
és működik valamilyen mechanizmus, ami segít eldönteni, hogy eredményes voltál
vagy sem. Hogy ember vagy, izmosan, napbarnítottan egy 1600 m magasban lévő
gyertyafényes vendéglő arannyal és ébenfával terített teraszán, okos és hasznos
barátaiddal körülvéve – esetleg részegen és piszkosan elnyúlsz egy Szajna híd
alatt – egyszóval, hogy ember vagy, ilyen, olyan, azt egy bizonyos határig senki
nem teszi kétségessé. És ez a határ
valószínűleg nagyon messze van az én béketáborbeli fogalmaim szerint. Itt
kellene élni ahhoz, hogy megtudjam, mennyire. Hogy mi az, ami már nem tőlem
függ.”
Kilencvenben azt hittem, hogy na majd
most. Hogy nem kell a Wolfgangsee partjára menni annak megéléséhez, „hogy ember
vagy, ilyen, olyan, azt egy bizonyos határig senki nem teszi kétségessé”.
Tartok tőle, hogy a naplómból legfeljebb a
zacskós tej hiányozna, ha ma is eljuthatnék Sankt Wolfgangba.
A többi helyett, a sárga traktorkerekű
vizibicikli, a tiszta élelmiszerbolt, a ródlipálya nyáron, a működő autó,
süppedő szőnyeg a vízeséshez vezető pallón, plasztikkesztyű az önkiszolgáló
benzinkútnál, az akkumulátor hajtotta csónak helyett van gyűlölet és uszítás,
politikának csúfolt, összehúzott szemű sziszegés, nyavalyás kis alakok
nyavalyás kis piszkoskodásai minisztériumokban és az ország házában. Ezeken a
helyeken, a minisztériumokban és az ország házában rosszarcú, rosszmodorú,
tanulatlan elvtársak diktáltak évtizedeken át, most rosszarcú, rosszmodorú,
tanulatlan „polgárok” teszik ugyanazt. Hogy a magamfajta ember-e, azt 1990-ig
az elvtársak akarták kétségessé tenni, most a „polgárok” akarják.
Az 1986-os naplómnak az az utolsó mondata,
hogy jóvátehetetlen a szocializmus pusztítása. Azt nem tudtam, hogy
ennyire.
Inflálódnak a szavak. Azaz értéküket
vesztik. Király volt a buli – mondta a riportalany. Király volt, mi? Lent a
parton végig – kontrázott a riporter. A csajok meg a zenekarok, király volt –
fejtette ki bővebben a riportalany. Ilyeneket kell csinálni, amilyen az volt.
Király buli volt.
Ezt egy hivatalos, frekvenciaengedéllyel
rendelkező magyarországi (véletlenül majdnem azt mondtam, magyar nyelvű)
rádióadón hallottam tavaly nyáron. Le voltam nyűgözve, amint hallják, nem tudom
elfelejteni. Haverok, buli. A múlt héten azt mondtam, 200-250 szóval tartanak
bennünket, most visszavonom, nem számoltam utána, csak úgy kicsúszott a
szájamon, nincs az több 70-80-nál. De
hát igaz is, minek az a sok szó? Az ilyen Arany Jánosok csak fárasztják az
embert. Király volt a buli, ezt mindenki érti és elégedjünk is meg ennyivel.
Eladni ugyanis lehet, akár 10 szóval is, cukros vizet literenként 150-ért, 30
Ft értékű textíliából trikót 12 ezerért, emeletes cipőt, orrba karikát,
nyakra-combra-karra tetoválást, műanyagcsiga-láncot meg mindent, ami a primitív
népek folklórjából megismerhető és nagyüzemi méretekben előállítható.
Totemoszlop és varázserejű madártoll korona még nincs, de az valószínűleg nem
is lesz a boltokban, mert azoknak az
üzenete már kicsit bonyolultabb, és nem lehet ráölteni karcsú női bokákra.
Vegyél, vegyél, vegyél, ostoba fogyasztó, van hozzád három kedves szavunk,
többet nem is értesz.
Mit mondtam? 70-80 szó? Á, minek az a
bőség?
Szavak. A fohász, a könyörgés szavai.
Szavak az Ómagyar Mária Siralomban, kőbe zárva Michelangelo Piétájában, zenei
hangokba öntve Haydn muzsikájában, táblára festve Mantegna Halottjában, könyörgünk folyton, ezerévek
óta, hogy ne üvölts, ne bánts, ne üss, ne lőj, mert nekünk csak szavaink
vannak, és a szavak nem védekezésre valók. Hanem teremtésre. Tanításra, mesére,
játékra – örvendezésre, hogy megszülettünk és ezáltal lehetőséget és jogot
nyertünk arra, hogy benépesítsük a földet mindenfélével, amit a saját
kérésünkre alkotunk. Zenével, verssel, házakkal és kertekkel, színjátszással és
olimpiával, színekkel, szagokkal, fénnyel, ünneppel, jókedvvel, sok szép
szóval, nem bánom, a pontos, képszerű fogalmazás kedvéért olykor csúnyával is.
Fel a fejjel! A
rombolással, a szögesdrótokkal és lövészárkokkal szemben mégis ezek a szavak
vitték előre a világot.
2001.
04. 08.
Az optimista végkicsengést tulajdonítsák
ifjú koromnak, akkor még csak ötvennyolc éves voltam. Nem láttam előre, ami
pedig látható volt, hogy a belga miniszterelnökhöz meg a tegnap esti
beszélőkhöz hasonló ádáz „liberálisok” el fogják intézni, hogy a csúti
futballista visszajöjjön a 2002-es vereség után, ahelyett, hogy már akkor
börtönbe csukták volna legalább húsz évre, teljes vagyonelkobzás és a közügyektől
való örökös eltiltás mellékbüntetéssel.
Ezek a fent említettek, ezek a megértő és
megengedő, a szólásszabadságot sámánista hittel fetisizáló (körülbelül azon a
szellemi szinten élő) közéleti véleményformálók nagyon rövid időn belül újabb
világháborúba fogják hajtani az emberiséget. A brüsszeli polgármesterek
kisebbségben vannak, nem is tehetik a dolgukat sokáig, az ő miniszterelnökük
majd a belga alkotmányra hivatkozva szabad politikai rendezvényként jelölve, meg
fogja hívni az iráni legfőbb sejhajrát, hogy Brüsszelben jelentse be Izrael
megtámadását. A szólásszabadság nevében. Az esemény díszvendégeként jelen lesz Magyarország
miniszterelnöke.
P.S.: Még egy mai hír:
Cseh Katalin szerint rossz irány, ha Brüsszelben ugyanolyan eszközökkel lépnek fel Orbánék ellen, mint ahogy Orbán Viktor kormánya „elnyomja a kisebbségeket, felfoghatatlan mértékben terjeszti a konkrétan hazug propagandájukat, megfojtja a civilizált vitakultúrát és nem ad teret más véleményeknek”.
Ha börtönre ítélnek valakit, amiért egy nélkülözőtől ellopja az ételét és a néhány forintját, vagy börtönre ítélnek valakit, mert enni ad egy nélkülözőnek és némi pénzzel segít neki, az nem "ugyanolyan eszköz". Szóljon valaki Cseh Katalinnak, hogy időnként próbálja átgondolni a saját szavainak az értelmét.