Egy Sebastian Franck nevű, Bavariában, azaz a mai Bajor Szabadállamban 1499-ben született német (úgynevezett) szabadgondolkodó írta le a ma még inkább érvényes mondatot: mundus vult decipi, ergo decipiatur, azaz a világ azt akarja, hogy becsapják, úgyhogy be is csapják.
Isten engem úgy segéljen, mondja az amerikai elnök a Bibliára tett kézzel, midőn megesküszik, hogy milyen nagyon jó elnök lesz. És azt is mondja a beszédei végén, hogy isten áldja Amerikát.
A világ elsőszámú államában nem illik nem vallásosnak lenni. A huszonegyedik században, ötszáz évvel a szekularizáció megjelenése után.
A csúti dagadék a kereszténységről hablatyol, mert valaki megmondhatta neki, hogy ezzel a varázsszóval lehet legbiztosabban féken tartani a tömegeket.
Ideteszek egy hosszabb részletet (benne van a tegnapi is), aztán majd még mondok valamit.
Isten engem úgy segéljen, mondja az amerikai elnök a Bibliára tett kézzel, midőn megesküszik, hogy milyen nagyon jó elnök lesz. És azt is mondja a beszédei végén, hogy isten áldja Amerikát.
A világ elsőszámú államában nem illik nem vallásosnak lenni. A huszonegyedik században, ötszáz évvel a szekularizáció megjelenése után.
A csúti dagadék a kereszténységről hablatyol, mert valaki megmondhatta neki, hogy ezzel a varázsszóval lehet legbiztosabban féken tartani a tömegeket.
Ideteszek egy hosszabb részletet (benne van a tegnapi is), aztán majd még mondok valamit.
- Amikor Kajafást leütötted, Annás
már régen aludt, olyan részeg volt, hogy a szolgák vitték be a házba. De
mindenkitől azt hallja, hogy veszélyezteted az ő hivatalát, mert a zsidó hitet
támadod.
- Nem támadhatok valamit, ami nem
létezik. A zsidók isten csodáiban hisznek és nem istenben. Nehemiás azt mondta,
az ég berekesztetik és nem lesz eső, mivel vétkeztek te ellened. Akkor
imádkozni fognak e helyen és vallást tesznek a te nevedről, és megtérnek
bűneikből, mert te sanyargatod őket. Érted? Vallást tesznek isten nevéről, amit
különben nem tudnak, mert isten nevét csak a lévita tudja, aki egy évben
egyszer kimondja a Szentek szentjében. Amit különben még soha senki nem
hallott. És vallást tesznek a bűneikből, mindent megvallanak, csak az ég ne
legyen berekesztve. Ma megvallják, holnap lesz eső. Ha holnap nem, akkor holnap
után, de eső lesz, mert ők megvallották, és akkor isten csodát tesz. És nem
sanyargat többé. Csak majd a következő bűn után. De akkor majd teszünk újabb
vallást, és arra újabb csoda jön.
- Kell valami, amihez igazodjanak,
amitől féljenek – mondja Júdás.
- Nem kell! Az ember fél úgy is. A
félelmét a próféták görcsbe rántják, ahelyett, hogy oldanák. Miért nem mehetek
Kafarnaumba? Mert nem Annás katonái miatt, ugye? Mert azok járkálhatnak bárhol,
sosem láttak engem, hogyan fognának el?
- Vannak, akik segítenének nekik.
- A gyerekkori barátaimra gondolsz?
- Rájuk.
Eszébe jut, mit mondott Mirjam a
kafarnaumiakról, mikor tízéves korukban a fiúk a magdalai nádasba jártak
Mirjamot lesni. Meg amit Fülöp mondott hat nappal ezelőtt. Azt mondta, féltek
tőled. Mindenki. Én is, mondta Fülöp. Olyan jó lenne valahogy elpusztítani azt,
akitől félsz. Meg lehet próbálni, mert kisebb és gyengébb, de mikor belököd a
hátsó mészvonal mögé, akkor megint csak félsz. Pedig kisebb is meg gyengébb is…
Jó, hogy ilyen nagy lettél és ilyen erős. Megöltek volna. Ezt mondta Fülöp.
- Hat napja ott voltam
Kafarnaumban. Találkoztam velük. Nem ismertek meg.
- Máté elment még aznap Fülöphöz.
Elmesélte a veled való találkozást. Azt mondta, csak te lehettél. Már a többiek
is tudják. Megint félnek. Most már attól, hogy bosszút állsz. Mindazért, amit
kiskorodban veled tettek.
Csönd van. A barlang tetején
végigfutó repedésből kövér vízcseppek csattannak a mészporba. Előbb a
bejáratnál, majd rögtön utána egy csepp valamivel beljebb, aztán hosszabb
szünet, amíg megint gömbölyűre híznak, majd megint a kettős csattanás.
- Nem állok bosszút. Senkin,
semmiért. Rómában találkoztam egy Seneca nevű fiúval. Nem messze tőlem egy
kikötősziklán ült. A Tiberis parton vártam Mirjamot, a fiú papirusz tekercseket
olvasott, beszélgetni kezdtünk, kiderült, hogy néhány nappal fiatalabb nálam.
Hispániából érkezett Rómába, tanulni akart. Elvitt minket a tanárához, egy
Szótion nevű filozófushoz. Szótion választotta szét a res publicát, a közös
dolgokat és a res ligiót, a kötött dolgokat. Republica és religio nem fér meg
egymással, mert a republica nem működtethető, ha a religio minden lépésedet
büntetéssel, bosszúval fenyegeti. Ha az istenek törvényei fölötte állnak a
republica törvényeinek. A religio a bűnhöz és a félelemhez köt, a félelemhez az
istenektől. Nem tőlem kell félni. A zsidók istene ellen is csak vétkezhetsz,
bármit teszel. A vezeklés az egyetlen cselekvés, ami istennek tetsző.
- Minden isten egyforma?
- Minden gazember egyforma. A bűnt
és a büntetéstől való félelmet azok a hatalomtól tébolyultak ültették az
emberbe, akik mitrát tesznek a fejükre, és isten szolgáinak nevezik magukat. Az
én gyerekkori barátaim is a tőlük való félelem miatt gyűlölnek engem.
- Nem. Ők a szabadságtól való
félelem miatt gyűlölnek téged. Te a bűn fenyegetésétől való megszabadulást
kínálod. Az nem jó, mert az ismeretlen. Amikor már tudtuk, hogy Mirjammal elmentetek
Athénba, Fülöp elhívott Kafarnaumba. Mentem, mert látni akartam, hol nőttél
fel, kik között. Nem volt nehéz megismernem őket. Ők sem különböznek a többi
zsidótól, a csodáidban hinnének, benned soha. Minden szavadat és minden
tettedet kiforgatták, azt akarták velem elhitetni, hogy egy vagy közülük,
ugyanolyan egyszerű és tanulatlan, mint ők, csak te úgy születtél, hogy tudsz
csodákat tenni. Mindent tudtak rólad, amióta tízéves korodban ott hagytad őket.
Mindent, amit tettél és mondtál. Egy kurva elcsavarta ugyan a fejedet, de majd
kigyógyulsz belőle, ha megtudod, hogy amióta elmentél, fűvel-fával
összefekszik. Velük is, sorba mindegyikükkel. Csak Fülöp emelte a kezét alig
észrevehetően a válláig, mikor ránéztem, és intett nemet a fejével. Voltak még
ketten, akik nem érezték jól magukat ettől a lánydologtól, az ő nevükre nem emlékszem.
- Honnan ismered Fülöpöt?
- Tizenhat éves korában már ő volt
a legjobb nemezkészítő és az ő vásznait kereste mindenki, Szíriából jöttek
hozzá, Athénból meg még Rómából is. Reggel mondtam neked, hogy apám
borkereskedő, kell neki erős vászon a sátorhoz, amiben az árut tároljuk meg
nemez a hordók alá, de mindig mindegyik hamar tönkrement. Akkor ajánlották
Fülöpöt. Ő hozott össze egy másik sátorkészítővel, velünk nagyjából egyidős ő
is, akárcsak a te római Senecád, Simeónnál, Hillél fiánál tanult Jeruzsálemben.
Nagyon okos fiú és nagyon jellemtelen. Azt is mondtam reggel, hogy mindenhol a
nyomodban jártam, de mindenhonnan elkéstem. Qumránban is voltam, éppen akkor,
amikor ez az ifjú sátorkészítő Tiámá apját akarta elütni az üzlettől azzal,
hogy ő jobb sátrakat tud csinálni. Saulnak hívják, damaszkuszi és gyűlöl téged.
Ő is mindent tud rólad, ő is minden szavadat ismeri. Olyan szeretne lenni,
amilyen te vagy. Ezt Jánostól, az unokatestvéredtől tudom. Jól meg fogják
érteni egymást a kafarnaumiakkal.
Feláll, tesz néhány lépést a
kijárat felé, mielőtt az őrök megláthatnák, megáll. Füstszag hullámzik át a
barlang száján, kint ropog a száraz gally.
- Nem tudsz védekezni – mondja
Júdás. – Le fognak gyűrni. Az a gyerekképű, azt hiszem, Tamásnak hívják, az
mondta, mikor harmadszor voltam Kafarnaumban, hogy ne jöjjek többet, mert én
idegen vagyok. Nemcsak azért, mert Hebron messze van, vagy mert a hebroniak
rátartiak arra, hogy az ő városuk volt Dávid király fővárosa. Hanem mert a
népnek vagyok idegen. Nem értek a nyelvükön. Az egyszerű emberek másképp
beszélnek, nem érdekli őket, amiket én mondok. Tamás azt mondta, veled is ez
lesz a baj.
- Tamás?
- Nem ellenségesen mondta, óvni
akart a többiektől. Úgy látom, nem közéjük való ő sem. De csak tűr, tenni nem
akar semmit. Ott a helye, a halászok között, úgy érzi.
Bokor nőtt a barlang szájának
szélén. Rigó röppen egy ágra, himbálódzik, félrehajtott fejjel nézi a két
vízcseppet. Odaugrál, ahová a cseppek hullottak, széttúrja az átázott port,
majd megrázza a csőrét, kis sárdarabokat csap a falhoz, aztán elrepül.
- Ha beszélek, figyelnek rám.
Sokan. Miért, ha nem értik, amit mondok?
- Akkor is figyelnek rád, ha meg
sem szólalsz. Bármit mondasz, amíg te mondod, értik. Ha én mondanám szóról
szóra ugyanazt, már nem értenék. Mert tőlem csak azt hallanák, amit mondok,
tőled azt is hallják, amit nem mondasz, amit ők gondolnak rólad. Emlékszel, mit
mondtál reggel Tiámának a Királyok Kertjében? Hogy azt a falat, amit ő lát
körülötted, neki kell lebontania, te majd elintézed magaddal, hogy lebontsd azt
a falat, amit a saját félelmeidből építettél Tiámá köré. Neked nincs mit
lebontanod, mert nincsenek félelmeid. És veled mindenkinek könnyű dolga van,
aki közel akar kerülni hozzád, mert köréd nem lehet falat építeni. Hiába nem
támasztottál fel senkit, ők látták, hogy megtetted. Mert rád néznek, és látják,
hogy képes vagy rá, mert te vagy a Messiás, te vagy isten fia.
Visszaül, hátát a barlang falának
dönti, rosszkedvűen néz Júdásra.
- Mondom, hogy nem vagyok. Egyik
sem.
- Hiába mondod. A tekinteted, az
arcod, a hangod nem erről a világról való. Minden zsidó szeretett volna egy
istenképet látni, de semmilyet sem láthat, mert nincs fantáziája, a képírást
meg tiltják a törvényeink. A te arcodat nem lehet tiltani, a tekinteted beleég
abba, aki látott már és abba is, akinek csak elmesélnek. A te arcod isten arca.
Az előbb mondtad, vallást tesznek isten nevéről, amit különben nem tudnak. Már
tudják.
- Nem akarom, hogy az én nevemről
tegyenek vallást! Az én nevem nem jelenthet sem bűnt, sem vezeklést.
Azt én nem tudhatom, az amerikai elnök mit gondol a vallásról, azt tudom bizonyosan, mit gondol a hordónyira hízott jobbszélső, mert még emlékszem, mit kiabált a parlamentben a magukat kereszténynek nevező szemforgató bagázsnak: csuhások meg térdre imához. Azóta megtért volna?
Lehet. Mint a Saul nevű damaszkuszi. A különbség mindössze annyi, hogy az egy okos gazember volt. Ez meg itt buta, mint a főd.
A világnak az atlanti térségbeli része kis híján kétezer éve hagyja magát becsapni a kereszténység ájtatos szövegével. Nem kis részben azért, mert a kereszténység felsőbbrendűnek képzeli magát, ezért a büdös bunkó "keresztény" is azt képzeli, ő többet ér, mint egy nem keresztény. Teszi ezt azzal az aljas feltételezéssel, hogy Jézusnak ehhez lehet bármi köze.
Még egyszer: én nem tudok felmutatni kétséget kizáró bizonyítékokat arra, hogy Jézus olyan volt, amilyennek az én "evangéliumom" mutatja. De annál azért sokkal többet, amilyet a szinoptikusok írtak le, az én ismereteimnél lényegesen kevesebbre támaszkodva.