Keresés ebben a blogban

2017. augusztus 4., péntek

Ott kívül a magyarázat (Eszmélet)

Sosem fogom megérteni, hogyan és miért keletkezett Kossuth kultusza. Miért kellett eldugni és félreértelmezni tényeket, miért és hogyan vált eggyé a teljes magyar történelemtudomány Kossuth Lajos szerepének meghamisításában, hogyan tudta közel két évszázad bulvárja pontosan az ellenkezőjére átértelmezni egy ember jellemét és az abból fakadó cselekedeteit.
Azt tetszik kérdezni, hogyan merészelek én akár ilyesfajta kérdéseket föltenni, hát még állításokat csomagolni beléjük, mikor a történészek meg a közvélemény meg az egész világ mióta dicsőíti Kossuth Lajost, tartja a magyar múlt legnagyobb alakjának. És akkor jövök én egyedül.
Idézhetném a legszellemesebb graffitit: egyél tehénszart, tízmilliárd légy nem tévedhet, de talán nem mindenki értené az ebben rejlő és az ilyen esetekre alkalmazható bölcsességet. Azt is mondhatnám, az 1933-ban megválasztott (még egyszer: megválasztott!) Hitler nevű kancellár 12 éven át volt tízmilliók istenített vezére, egy olyan nép bálványa, mely nép az újkori kultúra három legjelentősebbjének egyike. De inkább mondom, hogy nem vagyok egyedül - úgy is mondhatnám, inkább többségben vagyok, ha a környező országok történetírását vesszük alapul, és ebben a többségben Ausztria nem is a legnagyobb létszámmal képviselteti magát. Ellenük lázadt a magyar, hát persze, hogy nem imádják Kossuthot, ez eddig nem valami különleges. Ott vannak viszont a románok, a szerbek, horvátok, szlovákok, ukránok, ruténok, szászok, ők nem uralkodtak a magyarságon, ellenük nem lázadtunk. Annyira nem, hogy sőt. Akkor ők miért? Hiszen az áprilisi törvények között ott van a nemzetiségi, a magyarok gondoltak rájuk. Mégis ellenségesen emlékeznek meg a magyar történelem legnagyobbnak, legkiválóbbnak tartott alakjáról. Hivatkozhatnék rájuk, máris többen lennénk, igaz, ők ellenkezőleg elfogultak, mint az osztrákok, de egyelőre maradok, ha nem is egyedül, mondjuk inkább, kisebbségben. A társaság nem rossz: Széchenyi, Batthyány, Szemere, Kölcsey, Klauzál, Deák és még sokan mások. Ők sem értettek egyet Kossuthtal. Finoman szólva. ("Mit akar tőlem ez a kígyó? És ezt a kígyót ráadásul embernek nevezik? - írta Kossuth Széchenyiről. Akiről azt mondta, a legnagyobb magyar. Melyik lehetett őszinte?)
Naszóval. Csak néhány érdekes idézetet teszek ide. Az első Kossuth apjáról szól, az ügyészről és megyei lajstromozóról.
"Máskor egész nap hasztalan várják haza, s csak akkor olvad föl megbánássá szilaj fájdalma, mikor engesztelő angyalként lép fiú és apa közé könnyeivel a jó anya, s a túl szigorú családfő beismeri hirtelenkedését, mellyel igazságtalanul, a casus belli vizsgálata nélkül büntette Lajost."
Áldor Imre dicsőítő éneknek beillő könyvéből, a Kossuth Lajos élete és pályája című panegírikuszból idéztem. A majdnem kortárs "író" (1838-ban született) elomló rajongással jeleníti meg Kossuth életét, most tessék elképzelni, ha csak kicsit kevésbé dagályosan, még homályos tekintettel, de már letörölt könnyekkel írja le az esetet. A korábban hasonlóképpen "jellemzett" atya ("...indulatos kedélyű, de tetőtől talpig mintaszerűen becsületes, igaz ember volt. Keblében a honpolgári függetlenség meleg érzetével, mely csak isten előtt hajt térdet-fejet. Ember előtt nem borul porba soha..."), ki a casus belli vizsgálata nélkül büntetett, valami olyasféle alak lehetett, amilyet egy csúti kőbányászban ismerhettünk meg időközben miniszterelnökké vedlett fia kicsit sem elomló rajongással előadott történetei által. Azaz lefordítva emberi nyelvre Kossuth László valahogy úgy verte agyba-főbe szeretett Lajos nevű magzatát, ahogyan kései követője, a jó kommunista vidéki funkcionárius a maga fiacskáját. Rendszeresen persze. Az ritkán van, hogy valaki egyszer üt, azt is megbánja.
Csak azt akarom mondani, hogy egy ember életét általában meghatározza a gyerekkori légkör.
„1866. szombat, június 2-án… Mégis furcsaságos apró gyengeségeik vannak néha nagy embereknek: tegnap este az Öreg egy partie sakkban Perczel ellenében, ki nagyon lassan, óvakodva, de biztosan játszik, már matt volt. Visszaállíták a játékot, hogy kipróbálhasson az Öreg más vonást, de hiába, egypár vonásra csak ott voltak, ahol előbb; de az Öreg csak kapaszkodik a partie-ba. Perczel észreveszi, készakarva hibát csinál, és meg hagyja neki nyerni, és az Öreg ezt elfogadja! A biliárdban, tarokkban, egyszóval minden játéknál megvan e kicsiséges ambitió nála..”
(Tanárky Gyulának, Kossuth titkárának feljegyzése - Tanárky 1861-ben Londonban szegődött Kossuth mellé, 1865-ben vele együtt költözött át Torinóba, a kiegyezés után hazajött Magyarországra.)

Tanárky "nagy embernek" tartotta az "Öreget", és nyilván akkor sem módosult volna a véleménye, ha belegondol, ilyesféle "apró gyengeségei" csak meglehetősen ócska embereknek vannak. Amire persze magyarázat a hányatott gyerekkor, de nem mentség.
"A francia háborúk gazdasági-pénzügyi válságában egy sárospataki hadiszállítónak hitelezett befektetési céllal, de a válság mélyülésével tönkrement a vállalkozó és vele a Kossuth család is."
"Kossuth soha nem felejtette el a küszködéssel teli gyermekéveket. Idősebben is ha nagyúri fölényt érzett valakiben, érzékeny önérzete mindig arcába kergette a vért."
A kedves papa "befektetett". Egy hadiszállítónál. Amitől Kossuth Lajosnak "érzékeny önérzete" lett. Egyelőre csak annyit jegyzek meg, hogy az isten őrizze meg az emberiséget attól, aki így reagál a "nagyúri fölényre". Talán nem kell mondanom, azt mindig ő dönti el, mit érez nagyúri fölénynek. Egy okos ember szelíd megnyilvánulását esetleg.
Na még egy utolsót, ez már mulatságos megfelelés:
"Ám változtassa, ha kedveznek a körülmények, koronává e koszorút, mert nekem ez sem kell, nem kellend, s nem kellett soha, bár kelleni akaratomtól függött."

Tetszik érteni? Kossuth Lajos úgy vélte (midőn a vidini levélben Görgeyt árulónak nevezte), hogy az ő akaratától függött, királlyá koronáztatja-e magát. Szentséges atyaúristen, mi van, ha győz a szabadságharc?
A legjobbat (és egyben a legborzalmasabbat) tartogattam ennek a bejegyzésnek a végére. Egy remek szakmunkában (Várady Géza: Ezernyolcszáznegyvennyolc, te csillag) olvastam:
"A 'nemzeti egység' alapkérdése már a törvények kihirdetésével párhuzamosan jelentkezett, és rendkívül kétes formát öltött. A március végi kísérlet bukása után az udvar beletörődött a jobbágyfelszabadításba, s az 'áprilisi engedményeket' már nem akarta visszavenni. Erre ösztönözték politikai-taktikai meggondolásai is, mert a paraszti tudatban az évszázadok során állandóan érezhető úri elnyomás, a nemes-paraszt-ellentét dominált, ugyanakkor a bécsi király iránt illúziókat tápláltak... az állami adóalapot védelmező központi hatalom valóban igyekezett korlátozni az úri kizsákmányolást, hogy a saját jövedelmét növelhesse."
Íme a régen keresett magyarázat majd' 170 év távolából: ennek a mentalitásában a jelenig feudális országnak a sokmillió parasztja hű az évezredes hagyományhoz - bízik a királyban. Hogy az majd megvédi. Eddig is így volt, az idegenek által a nyakába ültetett királyban is bízott, mert bíznia kellett, hogy valaki megvédje az uraságtól, most hét évvel ezelőtt végre választott magának igazán neki való királyt. Olyat, amilyen ő, a feudális országban élő telkes jobbágy. Primitív, rosszindulatú, fél mindenkitől, gyűlöl mindenkit, jellemtelen, ostoba, de van egy mindenki fölé emelő tulajdonsága: minden alattvalójánál aljasabb gazember.

Kell ennél jobb?