Keresés ebben a blogban

2021. április 15., csütörtök

A kötelező irodalomról

Februárban olvastam egy összeállítást a kötelező olvasmányról. Mint olyanról. Különféle, irodalomhoz értő emberek beszéltek arról, szerintük miképpen kellene módosítani a kötelező olvasmányok listáját. Később megjelent Tóth Krisztina véleménye Az arany ember című Jókai-regényről. Jobb meggyőződésem ellenére (nem olvasok „kommenteket”), belenéztem a Tóth Krisztina személyét érintő gyalázkodásokba. Az átlagosnál hosszabb idő alatt sikerült legyűrnöm a tehetetlen dühöt, amit olyankor érzek, amikor zsidózást (cigányozást, buzizást stb.) hallok, vagy amikor a fizikailag gyengébbet (hangsúly a fizikain) bántanak (nőt, gyereket). Aztán most megint olvastam egy cikket arról, miképpen vélekednek az „emberek” Tóth Krisztina februárban nyilvánosságot kapott nézeteiről.

Elég mulatságos a „felmérés” eredménye. A nyelvtan, futball, virológia szakértő magyar lakosság mostanában fölvette tudósi repertoárjába Jókait is.

Na essünk túl ezen a részen. Az én gyerekkoromban mi voltunk a másfél méter piros Jókai országa. Minden olvasni tudó, magát jólszituált polgárnak képzelő felfújt hólyag alapvető szükségletének érezte a Jókai-összkiadás változó kötetszámú birtoklását, a pöffeszkedés egyik mérőműszere a Jókai-kötetek által elfoglalt hely volt, azaz ahány centiméter arany girlanddal kötött Jókai, akkora státuszigény a sznobéria városi ranglistáján. A másfél méter Jókai már komoly hivatali tekintélyt mutatott – ám a legkisebb forgalmat bonyolító bukméker is nagyon hosszú odsszal adta volna annak az esélyét, hogy akár a húszcentis, akár a méteres életmű-kiadás birtokosa csak egyetlen regényt elolvasott ezek közül. Jókai nemzeti ügy volt már a 19. században is, a 48-as honvédek örököseinek körében meg kiváltképpen az lett a 20. században. A 48-as örökösök arányszáma pedig nagyjából az összlakosság 99 százaléka, amennyiben ennyien tartják magukat a 48/49-es szabadságharc soha nem felejtő, a hamarosan eljövő időben bosszút álló hőseinek. Ma is.

Ennélfogva Jókai érinthetetlen, ha Tóth Krisztina nem volna olyan poétikusan fiatal, akkor tudná, hogy egy nemzeti ügyet nem szabad másképp említeni, mint az égre felakadt, könnyes tekintettel, a jelen kurzusban ez a rögzült viselkedésmód a tizedik hatványon üzemel.

Foglalkozásomnál fogva kénytelen vagyok Jókait ismerni, úgy is mondhatnám, Jókai olvasása a szakmai ártalmak közé tartozik. Egyetemi évfolyamtársaim mindenféle tudnivalót tőlem szereztek be, mert ismerték azt a szokásomat, hogy ha betű kerül elém, azt elolvasom, tehát nyilván Jókait is végigolvastam. Innen tudom, hogy ők viszont nem. Gimnáziumi tanár koromban pusztán az érdekesség kedvéért megkérdeztem a diákjaimat, ki olvasott Jókai-regényt (az én óráimon nem volt tananyag, nem azzal a korral foglalkoztunk). Nem emlékszem, hogy valaki jelentkezett volna.

Öntsünk tiszta vizet a nyílt kártyák közé. Jókai nem érdemelte meg, hogy nemzeti ügy legyen belőle, ő annál sokkal jobb író volt, ha ma már nehéz is olvasni. De az lett, ahogyan Petőfi is, a világirodalom egyik legnagyobb zsenije. Petőfi a Talpra magyart jelenti. Ahogy Jókai a leggyengébb műveivel vált érinthetetlenné, Petőfi is ezzel a borzalmasan rossz verssel vonult be a 48-as honvédek tudatába, holott nem olvasták sem a Nemzeti dalt, sem A kőszívű ember fiait (na jó, azért az sokkal jobb regény, mint amilyen vers a Nemzeti dal).

Dehát nem is ezt akartam mondani, csak nagyon sajnálom Tóth Krisztinát, amiért olyan érzékenyen érintette a vitéz magyarok dühe. Remélem, ezzel a legújabb felméréssel már nem törődik.

Hanem azt akartam mondani, hogy lehet, figyelmetlen voltam, de nem emlékszem olyanra, aki legalább megkérdezte volna azt, amit én itt most kérdezni és állítani merészelek. Hogy ugyanis mi szükség van a kötelező olvasmány elnevezésű listára? Tudniillik semmi. Nem kell. Köszönjük, nem kérjük.

Komolyan nem értem. Még mindig itt tartunk? Ötvenvalahány évvel ezelőtt azért tanácsoltak el a tanári pályáról, mert nem feleltettem, nem írattam dolgozatot, nem osztályoztam (nem tűrtem vigyázzállást, jelentést, egyáltalán nem bírtam, ha valaki fel akart állni, amikor beszélt). Ötvenvalahány évvel ezelőtt sem volt érthető, még kevésbé elfogadható, hogy az ostoba, gyereknyomorító, poroszrendszerű oktatást kényszerítették rá tanárra, gyerekre, de ma ezt végképp képtelen vagyok felfogni. Komolyan nem megy másképp, csak „kötelező” olvasmánnyal? Tényleg nem tetszik észrevenni, milyen éktelen ellentmondás van a jelzett névszó és a jelzője között?

Azt a módszert nem én találtam ki, amivel megpróbáltam nekivágni a tanárságnak. Általános iskolában (Horváth Mihály téri gyakorló, abból lett később a Fazekas) Aszódiné Kati néni és Szabó Magda úgy vezetett be minket az irodalomba, hogy sosem hallottunk kötelező olvasmányról. „Mint a sebesen harapódzó tűz a száraz avaron” – írta Mosolygó nevű osztálytársam valamilyen feladatban. Szabó Magda nem adott neki egyest, nem szidta össze, csak azt mondta, jó helyről veszed a mondataidat, Sándor, Gárdonyi kiváló író volt, az Egri csillagok meg érdekes olvasmány, effélét kellene kitalálnod, ha legközelebb valami gyorsan terjedő dologról akarsz írni, de az akkor már legyen a saját gondolatod, a saját szavaiddal.

Azért emlékszem ennek az osztálytársamnak a nevére, az idézett mondatra, és az egész helyzetre, mert akkor nem értettem, hogyan lehet egy tanár ilyen szelíd, megértő és okos, mikor mindenki más intőt adott volna a lopásért.

Gimnáziumban (Apáczai gyakorló) Szablyár Ferenc és Tímár György folytatta azt, amit általánosban tapasztaltam. Tímár tanár úr stencileztetett egy versszakot a tanáriban (onnan tudom, hogy egy ilyen alkalommal én segítettem), az osztályban szétosztotta, azt mondta, írjuk le, ki lehet az egész vers költője és miért ő. Mindenki olyan papírra írt, amilyenre akart, az is dicséretben részesült, aki Tóth Árpádnak tulajdonított egy Kosztolányi verset, ha az érvei értelmesek voltak.

Ezek itt hatvan évvel ezelőtti történetek. Nem tudom, Rákosi és Kádár mit tett ezekkel a rebellis tanárokkal, csak azt tudom, hogy ki nem végeztette őket, mert még sokáig találkozgattam velük, voltak vendégei rádióműsoraimnak is.

Azért nem éltek hiába, és nem maradt hatástalan a tanárságuk, mert én például emlékszem rájuk, és tanárként próbáltam tovább vinni a szellemiségüket. Azért írtam le most ezt itt, hogy toborozzak mai tanárokat ennek a mentalitásnak. Hogy bomlasszak azzal a felháborító eretnekséggel, ami pillanatnyilag abban merül ki, hogy belekiáltom a pusztába: tessék eltörölni a kötelező olvasmány összes listáját. Tessék rábízni a tanárra, hogy a maga módján szerettesse meg az olvasást, a nyelvet és az irodalmat a diákjaival. Hogy ő vezesse rá a gyerekeket, miért fontos elolvasni azt, amit ő ajánl, amiről ő beszél. Azért tanulta végig a fél életét, és ennyi tanulás után azért ment tanárnak, mert éppen ez a vágya. Hogy másokat is rávegyen az olvasásra – minden tanulás alapjára.

Ha volna olyan tanár (nem hiszem, hogy van), aki erre nem képes, akit ez nem érdekel, az még mindig kevesebb kárt okoz, mint a kötelező olvasmánynak az ő letolása a gyerekek torkán.