Keresés ebben a blogban

2014. november 19., szerda

A Menon Clubhoz 5.

„Kinyitotta az ajtót, félreállt. Sándor-Metternich megállapította, hogy van valami   erotikus a kiejtésében, ami elsősorban azért meghökkentő, mert a német nyelvet társítani az erotikához olyasmi, mint egy rinocéroszról azt állítani, hogy bájos. Már jó ideje becsukódott mögötte a zeneterem ajtaja, mikor hajlandó volt beismerni, ez a lány bármilyen nyelven beszélhetett volna.
A zongora csukott fedelén egy hegedű feküdt, mellette a vonó, egy elefántcsont színű szál elvált a kápától, nagy ívben kanyarodott a zongoratető fényes fekete tükrén. Ébenfából faragott székhez cselló volt támasztva, a vonója a széken. Előtte kottaállvány, kicsit távolabb, a zongorától jobbra egy másik, mindkettőn nyitott kotta. A zongora felhajtott kottatartóján is.
Sándor-Metternich belelapozott a hegedű kottájába. Schubert, B-dúr trió.
Leült a zongoraszékre, ránézett a kottára. A harmadik oldalnál volt nyitva, a felütés után a zongora témáját kezdte játszani, ahol a staccatós kíséret után belép a hegedű, ott hirtelen abbahagyta.
Felállt, elindult az ablak felé, belekotort a zongorafedélen szétszórt kottahalmazba.
Itt nemrég, talán csak tegnap délután házi muzsika lehetett, igazán csak maguknak játszottak, akik játszottak, aztán úgy fejezhették be, hogy hamarosan folytatják. Erre mutatott a csukott zongoratető és a nyitva hagyott klaviatúra fedél, a vonók helyzete, egyáltalán, hogy elöl hagyták a hegedűt és a csellót.”

Schubert B-dúr trió. A 19. század szalonjainak házimuzsika slágere. Talán még a 20. század első három évtizedében is az volt, bár akkor már kevesebben tanultak hangszert. Ezt a művet bárki el tudja játszani, aki a közepesnél kicsit képzettebb, Schubert úgy írta meg. Még a III. és IV. tétel is megoldható, legföljebb a tempón kell kicsit csökkenteni. Megéri, semmi sem hasonlítható ahhoz az élményhez, amit egy zenemű előállítása ad. Tessék megpróbálni egyszer egy zongorán leütni mondjuk egy cét, hagyni kizengeni, aztán onnan számítva… bocsánat, előre szaladtam, ezt azoknak írom, akik még sosem nyúltak zongorához, szóval üssék le azt a fehér billentyűt, ami a két fekete előtt van, az a cé hang, aztán az onnan számított harmadikat (ez az e hang) üssék le egyszerre az előbbivel, ha ez is megvan, akkor vegyék még hozzá az ötödiket (ez a gé), ezzel megajándékozták magukat a legegyszerűbb zenei harmóniák létrehozásával. Most képzeljék el, hogy egy hegedűssel együtt teszik ezt. Ő meghúzza alaphelyzetben a G húrt, egyidejűleg a zongorán megszólaló C-dúr akkorddal. És így tovább. Nincs az a tökéletes hangfelvétel, ami ezzel vetekedne. Mert egy dolog hallás útján részese lenni a harmóniának, és egy másik dolog megteremteni azt. Néhány hanggal akár.
Nem kell közönségnek muzsikálni, sőt, bizonyos szint alatt nem is szabad. A zenei önkifejezés nem az exhibició eszköze, hanem a világ és benne a magunk megismeréséé.
Küzdést kivánok, diszharmóniát, mely új erőt szül, új világot ád – mondja Lucifer a Paradicsom színben, megfelelően a 18. századi Sturm und Drang és a madáchi kor nagyromantikájának. Úgy tudom, Goethének, Madáchnak nem sok  küzdésben volt része, nem hallottam róla, a legnagyobb festőknek, építészeknek és szobrászoknak mekkora volt a diszharmónia igénye, és mennyit kaptak belőle, hogy új erőt szüljenek és új világot adjanak, de az én ismereteim szerint Niels Bohr például jól elvolt küzdés nélkül, Le Corbusier viszonyáról a diszharmóniához nincsenek híreim, egyáltalán, a küzdés meg a diszharmónia egész másfajta foglalkozási ágakat idéz fel bennem, ha valaki mindenáron küzdeni akar, ne muzsikáljon, ne is hallgasson zenét, bánom is én, úgy sem tudok az ilyeneken segíteni.

A többieknek ideteszem a Schubert B-dúr trió első tételét. Hátha kedvet kapnak a zenetanuláshoz.