Keresés ebben a blogban

2014. november 21., péntek

A Menon Clubhoz 6.

-      „Amikor megtudtam, hogy a gróf ezúttal ide hívja ezeket az embereket, izgatott lettem, pedig névről már mindenkit ismertem. Ő azt mondta, tőlük függ most a világ sorsa. Tőlük, nem Hitlertől, Göringtől vagy Churchilltől? A gróf azt mondta, Hitler és az összes többi esetleges, ezek döntik el, mi lesz és azt is, ki hajtja végre, amit ők akarnak.
-      Szikár és tömör összefoglalása a lényegnek.
-      Ezek? Dehát ez iszonyú. Hitler mindent elsöprő tombolása esetleges, azért ő van ott, ahol van, mert ezek itt őt akarják? Ha egy szelíd, okos, jóravaló ember felelne meg az érdekeiknek, jó, tudom, ez képtelenség, de ha egy halk szavú szerzetes kéne nekik, akkor most az lenne a kancellár? Ezek a jellegtelen, az átlagosnál is szerényebb képességű alakok döntenek például az én sorsomról?
-      Az egész világéról. Mit várt? A Walhalla feltámadt hőseit villogó kardokkal és arany vértben?
-      Tudja mit? Azt vártam! Most hogy mondja, igen, valami ilyesmit. Wotant, de legalább Alberichet, ezeknek még ősz szakálluk sincs, ezek egyszerűen csak törpék.
-      Ne becsülje le őket. Alberich ezekhez képest állhatatos jellembajnok.


Sándor-Metternich két tenyerével letámaszkodott a kerevet selyemszövetére, és nézte az öt férfit, amint egyre jobban belemelegszik a disputába.
A lány megállapítása tökéletesen helyénvaló. Az ember nem ilyennek képzeli a végzetet vagy mi a fenét. A sors könyvében meg van írva, esetleg Isten kegyelméből elrendeltetett, hogy a világ ilyen lesz vagy olyan. Úgy volna természetes, hogy hatalmas erők gigászi küzdelme dönti el az élet és halál dolgát, és nem az ilyen figurák. A Walhalla aranyvértes hősei Odin parancsára majd vezénylik a német hadsereget, hogy merre menjen és miért, miközben Wotan égnek emelt karral azt énekeli, hogy Loge, Loge. És akkor felcsap a láng. És a vezér előremutat csillogó kardjával, mely kardnak fénye a többi nagyszerű alak csillogó kardjának fényével bevilágítja a Walhalla mind az ötszáznegyven termét, és a hadak megütköznek.
Ezzel szemben házmesterek és kupecek akarnak nagyobb életteret és több pénzt. Megalomániás handlék történelmi küldetéstudattal.”

Nem szívesen teszem azt, ami most következik: Wagnerről teszek ide néhány mondatot és némi illusztrációt.

Azért nem szívesen, mert az illető zeneszerzővel engem a világból lehet kizavarni. Felmenőim wagneriánusok voltak, nem a bigott, beteges, megszállott fajtából, csak a feltétel nélkül hívők valamivel elviselhetőbb kasztjából, de ez is elég istencsapást jelentett ahhoz, hogy a gyerekkorom Wagner zenéjének állandó jelenlétével teljen, ráadásul az egyik nagymamám az Operaház örökös tagja lévén állandó páhollyal bírt, ahol nekem „lehetőségem” nyílt az összes előadás végig ülésére, különös tekintettel a Wagner-művekre. Ezek a kötelező jelenlétek azután ritkultak, amikor egy Tannhäuser előadás alkalmával a harmadik felvonás kezdetén hangosan felröhögtem. A szín a keresztutak találkozása, éjszaka, kékes fény dereng, a színpad közepén elöl, közvetlenül a súgólyuk előtt hatalmas fehér halom. Magasztos előjáték, és akkor ez a halom egyszer csak megmozdul és énekelni kezd. A hatalmas fehér halom Erzsébet, Hermann őrgróf szűz és titokban szerelmes, szépséges unokahúga. Megszemélyesítője az akkor már jóval ötven éven és száz kilogrammon felüli Báthy Anna.

Tettem elbírálásánál súlyosbító körülménynek számított, hogy Anna néni a nagymamám egyik legközelebbi barátnője volt, és hiába szerettem őt, és hiába tartottam az egyik legkiválóbb szopránnak (amit különben ő is tudott, és nagyra is értékelt, nem a kisgyerekek körében volt népszerű), azon az estén az előadás botrányosan félbeszakadt, mert az én röhögésem hasonlóan harsány derültséget keltve söpört végig a nézőtéren. Sajnos a nagymamám annyira szeretett engem, hogy cselekedetemet nem követte örökös kitiltás, egy csokor virággal Anna néni bocsánatát is elnyertem, csak a Tannhäuser előadások látogatása alól voltam azontúl fölmentve.

Tizenhat éves koromban kezdtem pénzt keresni, és miután magam tartottam el magamat, merészeltem bejelenteni, hogy Wagnert hallani többé nem akarok. Hosszú évtizedekre száműztem az életemből majdnem a teljes operairodalmat, Mozart, Donizetti és Rossini kivételével a többiek szilenciumot kaptak. Azóta Verdit már rehabilitáltam, de a többieknek nagyon kell igyekezniük, ha be akarnak kerülni köreimbe.

Wagner hiába igyekszik. Nem bírom. Ma is kívülről tudom valamennyi művét, a Rienzit és a Parsifalt is beleértve (ezek voltak apám kedvencei), de ha bármilyen Wagner-zenét meghallok, nyüszítve menekülök.

Ezzel együtt bizonyos mértékig kénytelen vagyok elismerni, nagy formátum. Lármás, egysíkú, baromian unalmas, de megkerülhetetlen. Nézetem szerint éppen a témaválasztásának fensége, a grandiózus és tiszteletet parancsoló témái miatt. A tagadhatatlan drámai érzéke ragadja torkon az imádóit, akik nem látnak át a bombasztikus vagdalkozások alapjában véve primitív zenei sivárságán.

Mégis az ő világát kellett megidéznem, a Walhallát, Wotant és a walküröket, ha ehhez a részhez érnek a Menon Clubban, meg fogják érteni, miért.


Illusztrációnak íme a nagy látványosság (a zenei tűzijátékra gondolok), a walkürök lovaglása a Metropolitanből, egy igazi rendezőzseni jóvoltából tényleg remek élmény, a kanadai Robert Lepage szörfszcénája egészen kiváló.