Keresés ebben a blogban

2014. február 20., csütörtök

Önszabályozás


Bizonyos „kollégák” megsértődtek. Jó másfél héttel ezelőtt, mert a Pacsirta rádióban furcsálltam a különféle újságíró szervezeteket. A katolikust meg a reformátust például.

Nem az a baj, hogy megsértődtek, hanem az, hogy nem is értik, miért ne tárhatnák ők ország-világ elé az ő vallásukat. Nem az a baj, hogy nem értik, miért nem kellene a 21. században vallásosnak lenni, hanem az a baj, hogy leéltek egy életet egy szakmában, aminek éppen csak a lényegével nem sikerült megismerkedniük. Azt gondolják, milyen szép, nyílt és egyenes dolog megvallani a vallásukat, és eszükbe sem jut, hogy ez nemcsak nem érdekel senkit, hanem egyenesen zavar mindenkit. Egy katolikus újságíróra eleve gyanakodva néz egy nem katolikus riportalany, még meg sem szólaltak, és már a kirekesztés hendikepjével méregetik egymást. Arról nem is beszélve, hogy ha egy katolikus újságíró hangsúlyozandónak tartja a katolikusságát, akkor ő is gyanakodva fog nézni egy nem katolikus riportalanyra.

Ennyit a nyitottságról és a tárgyilagos világszemléletről mint az újságíró alapfelszereltségéhez tartozó, elengedhetetlen feltételekről.

De a legnagyobb baj, hogy betelefonálnak (vagy be is mennek, nem tudom, nem voltam ott) a szerkesztőségbe, nyilván azzal az igénnyel, hogy engem fenyítsenek meg, de a legjobb az volna, ha kitépnék a kezemből a mikrofont.

Hogy kicsoda tenné ezt? Hát a vezetőség. Nincs ilyen, nem baj? Az egyik református már a Magyar Rádióban is próbálkozott a megrendszabályoztatással, ott ráadásul volt vezetőség, igaz, nem az én elöljáróim.

Pedig én azért is szóltam másfél héttel ezelőtt, hogy ne alapítsanak önszabályozó egyesületet, abból sem értettek egy szót sem. Nem bírnak meglenni ellenőrzés nélkül, na jó, kimondom, itt tényleg csak önmagamért felelek, nem bírnak meglenni talpnyalás nélkül. Arra is igényt tartanak persze, hogy az övéket nyalják, de az a biztos, ha ők maguk fölött tudhatnak valakit, akinek kinyalhatják vagy hogy is kell ezt mondani, a talpat nem kinyalni szokás… á, egye meg a fene, értik, miről beszélek.

Nem emlékszem pontosan, mikor történt, éppen hányadszor távolítottak el a Rádióból, amikor valaki odajött hozzám, nem emlékszem, ki volt, de ő legalább érzett valami halvány kis szégyenfélét, és azt mondta, tudja, hogy neki is hozzám hasonlóan kellene viselkednie, de beláthatom, neki két gyereke van. Mondtam, nekem is, de természetesen belátom, ne röstelkedjen, nem mindenki olyan türelmetlen, mint én. Az is lehet, hogy mást mondtam, milyen vagyok.

Erre bazíroz a politika. Mindegyik. Némelyik durván és gusztustalanul, mint ez a mostani kormánypárt, némelyik meg gyáván, ostobán és nyálasan, de mindegyik tudja, hogy a magyar tömegközlésben alkalmazottak 99 százaléka beszari alak, aki el sem tudja képzelni, mi lenne, ha egyszer kipróbálná a  saját adott lehetőségeit. Hogy nem kellene behúzott farokkal… ajjaj, ez itt nem túl jó, na most már mindegy, eloldalogni, és lesni a felsőbbség kegyeit.

Jó, nekik van mit enni, nekem nem mindig, nekik van fűtésük és világításuk, nekem nem mindig, de én úgy nem szeretném. Azt mondta valaki a Pacsirta rádióban, hogy nem lehet mindenki olyan, mint én. Ez szerencsére igaz.

De ha valaki nem református és nem beszari, attól még nem lesz olyan. Ha nem lehet dekára megvenni síkos ideológiákkal, akkor még nem lesz rátarti és felelőtlen, meg még sokminden más sem lesz.

Egyszerűen csak olyan újságíróvá válik, aki képes megfelelni a szakma alapkövetelményeinek. Amitől egy ország volna képes kivetni magából azt a fertőző gócot, amit a dilettáns és bűnöző politika jelent általában, és a jelenleg regnáló párt különösen.

Vagy túlságosan sokat képzelek a tömegtájékoztatásban dolgozók hatásáról, és ennek megfelelő felelősségéről?

Nem hiszem.