Említettem tegnap, hogy István uralkodásának idejéből semmi nem maradt. Talán felmerült némelyekben, hát persze, hogy nem maradt, mert elpusztította tatár-török. Ez a népünk lelkületéből szinte természetesen következő önfelmentés arra késztetett a könyv írásakor, hogy foglalkozzam a kérdéssel. Íme egy-két részlet:
A magyar történelemírás
némi büszkeséggel, az elismerés hangján szól az archeológia felfedezéséről:
azért kerestek hiába római települést Székesfehérváron, mert az ottani bazilika
építőköveiből helytelen következtetést vontak le – azok ugyanis nem egy
Székesfehérvár területén korábban állott római város maradványai, hanem a
viszonylag közeli Tácról (Gorsium), a
nem olyan közeli Óbudáról (Aquincum)
és Dunapenteléről (Intercisa) származtak.
Hát nem nagyszerű? Micsoda leleményesség! Na?! Milyen a magyar? Hagyján. De
István koporsója is egy római szarkofágból készült. Kis átalakítással. Itt-ott
le kellett faragni belőle, feliratokat eltüntetni, aztán jó lesz az.
Nemrég említettem
Diocletianus III. századi intézkedését, amivel próbálta megerősíteni Pannonia
dominatus erődrendszerét, de utóda hamar rájött, hogy ennek nincs értelme,
védhetetlen, fenntarthatatlan. Kiürítette Pannoniát. Ebből nem nehéz
kiszámítani, hogy a fehérvári bazilika építéséhez felhasznált kövek 7-800
évesek voltak. Annál jobb, nem? Kiállták az idő próbáját, használhatók.
Az jutott eszembe,
hogy 1945. után a magyarországi kastélyok nagy részét széthordták a környékbeli
parasztok, építettek istállót, házat miegymást. Nem emlékszem konkrét cikkre,
de el tudom képzelni, hogy a Szabad Népben megjelentek méltató írások a leleményes
magyar népről. Igaz, ezek az épületek jórészt mindössze 100-200 évesek voltak,
de már csak nem vályogból építették őket, jó lesz az. És valószínűleg nem is
tudták, milyen szép hagyomány folytatói.
Ha nem volna világos,
miről beszélek, egy kicsit még részletezem. Jön az építőmester, nem tudjuk,
honnan, azt sem, ki az, csak azt tudjuk, valahonnan nyugatról kellett jönnie.
Azt mondja, atyafiak, itt kell ásni, aztán ezt az árkot kibéleljük kövekkel és
úgy megyünk fölfele az égig. Jó lesz? Jó lesz, de mink aztat nem úgy szokjuk,
hanem csak falécekbű meg nemezbű, az van elég, követ aztat nem szokunk hozzá,
az ott is macerás lett vón, ahonnét gyövünk meg itt is az. Márpedig az kell,
szerezzenek. És akkor elindultak szerte a honban, amiről még akkor nem tudták,
hogy el van foglalva, csak azt, itt most valami úri huncutság készül ezzel a kő
miskulanciával, mindenesetre a világlátottabbja találkozott már mindenféle
nyomorulttal, akik valami kövek között laknak, azt mondják, valami rómaiak
hagyták itt azokat a házakat vagy minek híjják, na az kell ide, az a kő.
Kizavarták az ott lakókat, szétszedték a várfalakat, szekérre velük, aztán
lehet menni (Tác és az aquincumi romok elsősorban a „honfoglaló” magyar nomád
nép pusztításának következményei, amíg ők rá nem törtek ezekre az építményekre,
azok a kövek egész jól bírták, a mi pásztoraink rombolása nélkül minimum olyan
állapotban volnának, mint a náluk jóval idősebb pulai aréna).
Ha már itt tartunk,
hadd tegyek egy kis kitérőt, később úgy is szóba kerül. A tatárdúlásról meg a
törökdúlásról, ami elpusztította a mi kultúránkat. Az ezeréves európait.
Mit is? És hogyan? És
miért?
Nemzeti nagylétünkhöz hozzátartozik a nemzeti kultúra, ami volt is nekünk, csak a tatár meg a török elpusztította. Azaz természetesen megint valaki más a hibás, mi nem tehetünk róla. Ezt a végtelenül szabadságszerető és végtelenül vitéz népet időnként rabigába döntötték gaz idegenek, és akkor azok pusztítottak mindent, amit értek. A mi addig felhalmozott kincseinkből, a magyar szellem fantasztikus magyar alkotásaiból (néhányszáz évig nemcsak magyar építőművészről nem tudunk, még az építők – kőművesek, ácsok – is külföldről jöttek). Azt most hagyjuk, hogy egy végtelenül szabadságszerető és végtelenül vitéz népet miképpen lehet csak úgy leigázni, ez a nép miért nem képes tenni a leigázás ellen, legalább például a félig román, félig szerb Szibinyáni Janktól (Hunyadi János néven ismertebb) elleshette volna, mit szükséges összerakni például egy török sereg ellen, tényleg nem erről van szó, erről majd később. Inkább nézzük a nemzeti kincseinket...
Legkorábbi emlékeink
közül hadd említsek néhányat. Tudunk például Feldebrőn egy altemplomról.
Megmutatom:
Számos adat alapján a művészettörténet tudomány megállapította, hogy lévén ez a terület az Abák szállásbirtoka, az Aba Sámuel ugyancsak számos adat alapján ismert sári monostora Feldebrőn volt, erre utal egyebek között egy csontból faragott pásztorbot, valamint a templom viszonylag tekintélyes mérete és minősége, azaz mindenképpen igényes építtetőre lehet következtetni – úgyszólván kétségtelen, a feldebrői templom Aba Sámuel temetkezési helye.
Aba Sámuel a történettudomány
adata szerint (körülbelül akár úgy is lehet) 1044-ben halt meg, a templomot tehát akkortájt építhették. A
fenti, napjainkban készült fotográfia igazolja, hogy az objektum jelenleg is
megvan.
A bazilikáinkról nem
sokat tudunk, csak az biztos, hogy sokszor átépítették őket. Mindenesetre a
pécsi, a kalocsai, a gyulafehérvári megvan, ugyanez elmondható Pannonhalmáról
és Tihanyról is. Az István-kor más templomairól és különféle építményeiről
annyit lehet tudni, hogy túlnyomórészt fából, sőt paticsból épültek (a patics vesszőből font fal, két oldalát
agyaggal, sárral tapasztják), ugyanez az építőanyag jellemző a várakra is (lásd
a különböző, -földvár utótagú
településeinket). A paticsra olyan falunevek utalnak, mint az Ágasegyháza vagy Sövényegyháza. Ha már itt tartunk, a vesszőt és sarat nem ítéljük
igazán időtállónak és különösebben értékesnek sem, olyan nagyon nem
csodálkozom, hogy a patics nem került szóba például a Szent Péter templom vagy
például a new yorki felhőkarcolók tervezésekor.
Az István-kor
emlékeiben a jelzett építőipari és egyéb okok miatt nem dúskálunk, de nézhetünk
kicsit későbbieket, legalább azt bizonyára tudhatjuk, mikor és hogyan
semmisítették meg a csodálatos középkori magyar kultúra emlékeit a nemzeti
nagylétünket ismétlődően elárasztó vad hordák.
Itt van például
Nagybörzsöny temploma, az 1200-as évek legelején épült. Nem nagy, az én falusi
házamba szépen beleférne, nem is különösebben szép, de a miénk. Itt van,
megvan, ma is áll. Elkerülhette valahogyan a vad hordák figyelmét:
Sorolom a többit is: Deáki, Kallósd, Csaroda, Rábaszentmiklós, Kiszombor, Székelyudvarhely, Zalaháshágy, Őriszentpéter – sokkal több nincs, de ezeknek van két közös tulajdonságuk: mindegyik az 1200-as években épült, és mindegyik megvan.
Azért hadd mutassak
még egy előkelőbbet is. A jáki templomot nyilván mindenki ismeri. Úgy tudjuk,
hogy 1228-ban szentelték fel. Egy okleveles adat szerint viszont 1256-ban.
Ennek egyszerű a magyarázata: megváltozott a terv, az 1228-as felszentelés egy
akkor késznek vélt állapotot rögzített, nekünk arra jó, hogy ennek alapján már
tudjuk, a lombard karzatos, bazilikális elrendezésről szóló vita eldőlt,
eredetileg is egyszerre építették a felső templomot az alsóval. A terv
„megváltozása” általában az építőmester személyének a megváltozását jelenti,
ennek érdekes nyomai vannak a templomon.
Kerestem az
egyetemista koromban készített fényképeimet (egy remek szovjet Zenit géppel fotóztam), de nem találtam
egyet sem, valószínűleg nem csak egy válogatást adtam akkor a Műemlék
Felügyelőség archívumának, hanem az összeset. Így csak egy olyan képet tudok
mutatni, amin az apszis illesztése egyáltalán nem látszik ugyan, de a másfajta
és másképp rakott kövek így is kivehetők:
Ó, majd’
elfelejtettem, van itt valami, na ez aztán rom a javából, mégiscsak van valami
abban a rombolásban? Ezt aztán mindenki ismeri, nyilván említitek is, ahogy
ideértek az olvasásban, különösen a Színművészeti egykori Máté-osztályának
tagjai: na és Zsámbék?
Igaz, a megfelelő
időben készült, mire a tatárok jöttek, már állt.
Van egy rossz hírem.
Miután a tatár elment, akkor is állt. Sőt még akkor is, amikor a török. Egy
földrengés döntötte össze 1763-ban.
Azóta valahogy nem
sikerült helyreállítani. Pedig nem tiltja semmilyen szabály.
Most ilyen:
A tatár ezt is
meghagyta. A tatárnak ugyanis sem ideje, sem eszköze nem volt az ilyesfajta
építmények lerombolására, azt nem tudom, ingere volt-e. A világtörténelem
legnagyobb összefüggő birodalmát valószínűleg nem lehetett volna összehozni, ha
a nagymongol kán súlyt helyez a rombolásra. Láttam olyan írást is, amelyik azt
bizonygatja, milyen hatalmas hadigépezettel vonult a mongol sereg, hogy be
tudják venni és le tudják rombolni az ellenség várait. Ez nagyon tetszett
nekem, mert remek játék lehetett, az is le van írva, hogy tízezer kínai fogoly
hadmérnök kísérte a tatárokat, tevék meg jakok vontatták például az ilyen
ostromgépeket:
Egy ilyen, alig néhány
tonnás holmit elszállítani 6-7000 kilométerre még ma is szép logisztikai
feladat volna, ebből több százat (amennyihez a tízezer mérnök kell), a világ
egyik csodája – ez valamiért nem maradt ránk. Tessék elképzelni a jórészt
könnyűlovasságból álló mongol sereg száguldását (a sebesség és a hatalmas tömeg
mindent elsöprő ereje volt a megállíthatatlan győzelemsorozat alapja), midőn
ilyen masinákkal képzeli el a hódításait. A lovasok megérkeznek, letelepednek
és várnak néhány hónapot, amíg befut az egész hóbelevanc, mérnököstül,
töltényestül, hogy félreállva a teljes személyzet végig nézze, amint a lovasság
megtámad egy szekérvárat. A hvárezmi
birodalom egy-két
városát kivéve (azok közül is inkább csak Herát
citadellája számít nehezen bevehetőnek) az egész úton az ilyen tákolt
szénaszállító kocsikból összetolt erődítések álltak a mongolok útjába.
Tanulság: a mi műkedvelőink nemcsak a magyarok nagyszerűségéről tudnak
tódítani, fantasztikusra lehet növeszteni a tatárokat is, hadd lássa a
csodálkozó, elrémisztett kisdiák, mennyire nem volt esélyünk ilyen hatalmas
arzenál ellen – na jó, erről majd akkor.
Ez itt néhány példa
volt a mi kincseink gyér számának ugyancsak hamis magyarázatáról, a nagy,
ezeréves magyar kultúra ugyancsak összehazudott lerombolásáról és
felégetéséről. Egyszerűen szólva: azért nincsenek, illetve alig vannak
kulturális emlékeink a régmúlt századokból, mert nem is voltak. Ami akkor elkészült,
jórészt most is megvan, nincsenek egzakt
dokumentumaink elpusztult, értékes kincsekről. Ennek a ténynek van egy
viszonylag egyszerű magyarázata. A világ hódító hatalmai nem érdekeltek abban, hogy a meghódított területeken található javakat
elpusztítsák. Hadászati jelentőségű épületek, fegyver- és lőporraktárak
kivételével miért rombolnának? Nem
azért mentek oda. Gondolhatja valaki ép ésszel, hogy egy idegen országot
lerohanó hadsereg vezetője és annak hátországa annál értékesebbnek tart egy
földet, minél kopaszabb pusztaság? Hogy a katonáit azért küldi oda, minél
érintetlenebb, szűzebb területet szerezzenek, amin majd saját maguk, a saját
munkaerejükkel jól fognak tudni igazán remekül működő gazdaságot virágoztatni?
Legjobb, ha nemcsak megműveletlen, ember sincs rajta, se infrastruktúra, se
munkaerő, majd mi azt mind előállítjuk? A magyar történelemírás primitív,
vérszomjas gazembereknek festi le a törököket, akik idejöttek, elfoglalták a
dús magyar földet, és mentek volna tovább is, de mi megállítottuk őket. Tessék
mondani, miért volt egyre nehezebb tovább menniük? Mert mind kevésbé tudták
ellátni a hadseregüket, mind nagyobb távolságra kellett visszamenniük az
ellátmány összeszedéséért. Ha volt valami a korabeli Magyarországon, ami
dicséretes, pozitív tevékenységként értékelhető, amiről alig egy-két történeti
munka tesz említést, azt is csak egy-két mondatban, nem is értve a lényeget, az
éppen az, hogy a magyar paraszt maga égette föl a fölösleget, maga pusztított
el mindent maga körül, a töröknek nem maradt semmi. De nem a török pusztított. A török ugyanis nem azért járt
hadakozni, a csatamezőn hagyni rengeteg halottat, hogy aztán mihamarabb
elszegényedjen. Nem azért hódított, hogy majd elmondhassa, mennyi népet hajtott
rabságba, hanem mert gazdagabb akart
lenni, végtelenül gazdag ura egy világbirodalomnak. (A végvárak védelmi
jelentőségéről és a kitámadási hatótávolságuk szerepéről az ország egészében
majd akkor, ha odaérünk időben.)
Machiavelli A
fejedelem-ben ír az elfoglalt területekről, a megállapításai alapvetően
fontosak és nyilván igazak: „…Meg akarták tartani Görögországot, szintúgy,
ahogy a spártaiak tették, szabadon hagyva, hadd éljenek törvényeik szerint; és
ez mégsem ütött ki jól: a tartomány több városát szét kellett rombolniuk, hogy
megtarthassák. Mert igazában a megtartásnak más biztos módja nincs, csak a
pusztítás. És aki olyan városnak lesz ura, amelynek a szabadság természetévé
vált, és nem pusztítja el, várhatja, hogy az fogja elpusztítani; mert az a szó,
szabadság, és a régi rend mindig jogot ad a lázadásra, sem az idő múlása, sem a
kedvezések el nem feledtetik. És bármit tegyen is, bármitől gondoskodjék, ha
nem szórja szét és nem távolítja el a lakosságot, a szabadságot és a régi
rendet soha nem felejtik el; és bármi alkalom adódik rá, azonnal fölidézik:
ahogyan Pisában is történt, száz évre rá, hogy a firenzeiek szolgaságba
kényszerítették…” Mondom, ez kiváló és etalon minden „hódítónak”, csakhát a
tatárok ezt még nem olvashatták, azt is nehéz elképzelni, hogy a törökök
hozzájuthattak. Ezenkívül olyan város, amelynek a szabadság természetévé
vált, nem létezett ezen a földön. Úgyhogy marad a saját tételem: a „mi
hódítóink” nem rombolni jöttek, annyira sem, amennyire Machiavelli szerint a
rómaiak, dehát – mint említém – nem is volt mit lerombolni.
Tetszik ismerni a mi
legnagyobb, leghatalmasabb históriánk legóriásibb géniuszának utolsó
intézkedését, mielőtt meglépett az államkincstár maradékával? A parasztok égessék fel a házaikat és
termésüket, aztán bujdossanak el. Na ki volt ez? Talált, azé az ajándék
hangszóró, aki Kossuth Lajos nevét
mondta. Kutuzov (csak hogy egy ismert
és haditechnikailag elismert példát is mondjak a világtörténelemből) felégette
Moszkvát, mielőtt tovább menekült volna a francia hadak elől. Nem Napóleon égette föl Moszkvát, hanem Kutuzov.
Nincs évezredes magyar
kultúra. Mint ahogyan nincs ezeréves államiság sem. Körülbelül hét és félezer
éves tespedés van. Ezt csak azért mondom itt, még mindennek az elején, mert
innen szép nyerni. Elkezdeni valamit, ami eddig nem vagy alig volt. Vagy
abbahagyni valamit, ami viszont valóban ezer éve nem szünetelt egy pillanatra
sem: a hazudozást, tódítást, az önmagunk fényezését, a fájdalmasan mély
kisebbrendűségi érzésből fakadó, öncsalásba menekülő hőzöngést.