Keresés ebben a blogban

2024. január 21., vasárnap

Iskola a nyolcadik kerületben

 



Ez a kép – az aláírása szerint – a Fazekas gimnázium udvarán készült 1966-ban.

Lehet. Gondoltam, utánanézek az iskola történetének, mikor lett Fazekas. Megkerestem a neten, onnan nem tudtam meg. Ideteszek néhány részt a szócikkből: „A bencés kat. Szent Benedek Gimnázium fenntartását az 1948: XXXIII. törvénycikk rendelkezése folytán az 1947/48. iskolai év befejezése után az állam vette át. Az intézet az 1948/49. iskolai év elejétől kezdve budapesti VIII. ker. állami Fazekas Mihály Gimnázium elnevezéssel állami gimnáziumként folytatta működését. Az állami gimnázium vezetésével és a teljesen átalakított, 23 tagú tantestület irányításával Kovács Dénest bízták meg.

A harcok megszűntével a romok eltakarítását a testület tagjai és az iskola alkalmazottai kezdték meg. A fel nem robbant lövedékeket, bombákat saját készítésű szánkón vontatták le a Duna partjára. Az épületből 400 köbméter törmeléket hordtak ki az udvarra. Munkájuk eredményeként két földszinti teremben 1945. február 8-án megkezdődött az alsósok és az óvodások foglalkoztatása. A főváros még ebben az évben a termek nagy részét helyreállította. 1946 telén azonban a vízvezeték szétfagyott, így az épület rendeltetésszerű használata csak a következő tanévben indulhatott meg. 1948 nyarán sikerült a háború valamennyi nyomát eltávolítani.

Az iskola tanulóinak száma jelentősen megnövekedett az 1948/49-es tanévre. Pedagógusait az igazolóbizottság kivétel nélkül alkalmasnak találta a gyakorlóiskolai munkára, így a személyi feltételek biztosítottak voltak. Ennek eredményeként a továbbképzés is hamarosan megkezdődhetett. 1949-ben a Mária Terézia tér új nevet kapott, ettől kezdve az iskola neve Horváth Mihály téri Gyakorló Általános Iskola.

Az 1956-os forradalom jelentős szerepet játszott az iskola életében. Az épületben egy szovjet tüzérségi akna becsapódása komoly pusztítást okozott. Csak négy osztály maradt teljes épségben, de az első időkben azok sem voltak megközelíthetőek a lépcső leszakadása miatt. A Horváth Mihály téri épületrész két és fél terem hosszúságban a IV. emelettől a földszintig leomlott. A harcok befejeződése után Cseh Ferenc igazgatóhelyettes irányításával megkezdték a helyreállítást. A tanítás csak 1957. január 7-én kezdődhetett meg, de a teljes munka beindulásával február 25-éig kellett várni…

Az ötvenes években a Fazekas Mihály Gimnázium folyamatos, állandó átszervezéseket élt át. Először koedukált osztályokat hoztak létre, majd azokat visszabontották fiú és leányosztályokra. Ez történt például az 1953-ban induló egyik osztállyal is, amelyet a második évben a tanév folyamán (!) bontottak szét. Egy ideig fiúkat nem iskoláztak be a Fazekas Gimnáziumba, az leánygimnáziummá alakult. A tantestület nagyobb része tanárnő volt. Az iskolát 1950-től 1953-ig Horváth Gyula igazgatta, az 1953/54. tanévben dr. Szentirmay János lett az igazgató. 1954-től 1960-ig újra Kovács Dénes kapott megbízást az iskola vezetésére.

Az idézett rész kezdete előtt van egy nagyon zavaros történet, ami kibogozhatatlanul keveri a mai Fazekas épületét, ezt itt:



a hajdani bencés gimnáziummal:

 



Csak az intézménytörténeti és geográfiai rend kedvéért, hátha valaki majd foglalkozni akar a dologgal – a két épület kiáltásnyi közelségben található, de semmi közük nincs egymáshoz. Apám a felül látható házban végezte az általános (akkor eleminek nevezett) iskola négy évét, majd a lentiben a gimnázium nyolc osztályát, ami akkor a bencéseké volt (engem egy Szívós Donát nevű pap tartott a keresztvíz alá, aki apám osztályfőnöke volt 1929-től 1937-ig). A zavaros részben említett Baross utca 58-60. nem dohányraktár volt, hanem dohánygyár, amit a háborúban lebombáztak, én arra az üres telekre jártam korcsolyázni az ötvenes évek elején, azt minden télen felöntötték, a jégpálya szélére meg tornatermi padokat raktak ki, oda ülve tudtuk felcsatolni a korcsolyát (kulcsos kurblival, összeépített korcsolyacipőt akkor még képen sem láttunk).

Nem tudok róla, hogy a lenti, Rigó utca sarki ház, a hajdani bencés gimnázium 48-ban Fazekas Mihály gimnáziummá vált volna, naponta mentem el előtte, feltűnt volna, ha az épületben más is működik, mint az alagsori transzformátor állomás, ahonnan telente finom meleg áramlott ki a törött drótüveg ablakok mögül. Mely ház jóval később nyelvvizsga központtá vált.

A még zavarosabb 45 utáni rész már valószínűleg a felső képen látható épületről szól, ahová nemcsak az apám járt, hanem én is, 1949-től 1957-ig. Amikor oda beírattak, a teret még Mária Teréziának hívták, az általános iskolai leckekönyvemben „Mária Terézia téri Általános Iskola” néven szerepel, és elsőben még a 7-es volt a legjobb jegy. Horváth Mihály tér 1951-ben lett, ezt az adatot az Akadémiai Kiadó Budapest Lexikona is megerősíti.

A lépcső leszakadása és a leomlott épület ügyében nem tudok határozott állításokat rögzíteni, de a januári újra indulás valószínűleg nem stimmel, mert engem az iskolából vittek el a Fő utcai statáriális bíróság elé, és úgy emlékszem, az még 56 decemberében történt.

Koedukált osztályokat nem „hoztak létre”, arra egész biztosan emlékeznék, annyira nem, hogy mi az első emeleten voltunk, a lányok meg a harmadikon, és nekünk oda tilos volt felmenni (egyszer küldött fel az igazgatónő a díszterembe Lukin tanár úrért – azért engem, mert én voltam az iskola legjobb tanulója, ilyen kiváltságban más nem részesülhetett, nem is mertem körülnézni, a lányok is dermedten húzódtak a folyosó szélére, amikor elmentem közöttük).

A felsorolt igazgatókról soha nem hallottam, amíg én oda jártam, Faller Gizella volt az igazgató, szerettem, ő is minket, neki köszönhettem, hogy az iskola igazolta, miszerint a nyolc osztályt elvégeztem, felvételt nyerhettem az Apáczai gimnáziumba, pedig decembertől május végéig „szanatóriumban” múlattam az időt, akkor kaptam meg ugyanis a szabaduló levelemet Korom Mihály őrnagy elvtárs aláírásával.

Azt változatlanul nem tudom, mikor lett Fazekassá a Horváth Mihály téri általános iskola, de valószínűleg vagy 58-ban vagy 59-ben. Annyi bizonyos, hogy Zdeborsky Gyuri nevű iskolatársam, aki az általánosban két évvel járt alattam, már ott maradt gimnazistának, és ott érettségizett 63-ban. Ezt akkor beszéltük meg, amikor eljőve a Nemzeti Bankból a CIB vezérigazgatója lett.

Ennyit a Budapest Régi Képeken című sorozat 66-os felvételéről.