Azt írtam a minap, hogy az magánügy, valaki miképpen szólítja a saját mamáját, valamint az is magánügy, hogy róla beszélve miképpen nevezi meg, mondhatja azt is, az édesanyám főzött nekem húslevest, de ha nekem mondja, valami olyan családi intimitásba avat be, ami engem történetesen nem érdekel, sőt kifejezetten zavar.
Ha kicsit alaposabban belegondolnak, eléggé
nyilvánvaló, mennyire nincs közünk a másik ember családi ügyeihez, egyáltalán
bármihez, ami az úgynevezett magánélet része. Ugye? Mindenkinek joga van ahhoz,
hogy amivel nem befolyásolja a közügyeket, ami nem változtat a társadalmi,
gazdasági folyamatok menetén, ami úgy zajlik a nyilvánosság kizárásával az
egyes ember életében, hogy azzal nem sért semmilyen közérdeket, semmilyen
törvényt, azt megtarthassa magának. Belegondoltak, mennyire nyilvánvaló alaphelyzetet
határoztam meg?
A tömegtájékoztató eszközök 90 százalékát ki kellene dobni a szemétbe, bedarálni, megsemmisíteni, ha ezt az alaphelyzetet érvényesíteni akarnánk. A büszkén mellét verő bulvár ugyanis, ami hirdeti magáról, hogy ő bulvár, 100 százalékban a másik ember magánéletében turkál. Kizárólag azzal foglalkozik. És az ember ezt élvezi. Úgy értem, az is, akinek a magánéletében turkálnak. Elvárja. Közhírré teszi, hogy kivel él, hogy terhes, hogy elvált. Úgy tesz, mintha mindez rám tartozna. Miközben egyetlen érzést tud kiváltani belőlem, az undort. Igaz, kevesen vagyok. A „rajongók”, a „követők” úgy vélik, ezeknek a „hírességeknek” kötelességük tájékoztatni a nagyérdeműt arról, milyen az emésztésük, rendben van-e a székletük.
- Tudod, mit csinálok veled? Szétverem a pofádat.
-
Már
megbocsáss, de tájékoztatnom kell a közönséget, ez a mesterségem, és egy kis
reklám senkinek sem árt.
-
Á, te ezt
reklámnak nevezed. De tudod, mit kap az a szegény nő a férjétől? Én talán
beleütöm az orromat a te házaséletedbe?
-
Te nem
vagy újságíró.
Félek, kevesen tudják, honnan idéztem. Nem nézünk
ilyesfajta filmeket. La dolce vita.
Az édes élet. Azt talán még kevesebben tudják, hogy a paparazzinak nevezett lesifotósok
köznévvé vált elnevezése is innen
származik: az „újságíró”, a saját magától és a szakmájától is undorodó
Marcello fotósát hívják Paparazzónak. Úgy értem, ez a neve a film figurájának.
Fellini zsenialitása (ő tényleg zseni volt, ez nem
a szokásos, ostoba tódítás, szerintem a filmtörténet legnagyobb alakja) első
látásra meghökkentő ítéletre készteti a közönséget – Marcellót Mastroianni játssza, a durván rátámadó
bárvendéget meg egy tenyérbemászó alak, akkor nyilvánvalóan Marcello mellé
állunk. Csakhogy a tenyérbemászónak van igaza. Amit Marcello művel, az nem
újságírás, az a legundorítóbb piszokban való tipródás. Az a bulvár. Azért nem
írom, hogy a legrosszabb értelemben vett, mert nincs jó értelemben vehető
bulvár. (Sok évtizede volt egy kollégám, egy napilap főszerkesztő helyettese,
kiváló újságíró, jóhumorú, rokonszenves ember. Elment főszerkesztőnek egy
bulvárlaphoz. Betegre kereste magát, házat vett, élt, mint Alízka meseországban,
közben szép fokozatosan romlott le az emberi tartása, azért nem írom, hogy vált
szaremberré, mert mégiscsak majdnem a barátomnak számított hajdan – évek óta
nem láttam.)
A XVI. század óta sok évnek kellett eltelnie, mire
az emberiség odáig torzult, hogy kizárólag a mások magánélete érdekelje, hogy nézze
saját magát, mint – ahogyan már sokszor leírtam – majom a tükörben. VIII.
Henrik csinált napi szenzációt a magánéletéből, csak hát az valamelyest védhető
volt, az alattvalók tájékoztatását művelte a hálószobájának híreivel, az
ugyanis tényleg tartozott a közemberre is, ki lesz a király utódja. Lesz-e fiú
örököse. (A sors különös kegyelmének eredményeként nem lett, így válhatott
uralkodóvá a mai napig legjelentősebbnek tekinthető Erzsébet, a világtörténelem
három kiemelkedő uralkodója közül is talán a legnagyobb – bár a versenyt nehéz
eldönteni, a másik kettő, Mária Terézia és Viktória súlya is nehezen
felmérhető. Milyen érdekes, nem? Három nő. Én az olyan hímsoviniszta bunkók helyében,
amilyen például Magyarország miniszterelnöke, azért ezen elgondolkodnék.)
Ma valóságsókat bámul a mind primitívebbre
butított emberiség, a kereskedők meg gondoskodnak arról is, hogy a nyilvánosság
előtt dolgát végző szerencsétlen VIII. Henriknek érezze magát, akinek
kötelessége beszámolni arról, milyen intenzíven volt érezhető a legutóbbi
szellentése. Az diadalmaskodik, akié büdösebb. Azt a közönség a vállára emeli,
a legközelebbi légnemű béltermék már az orruk alatt durran.
Most visszaolvastam az előző bekezdést, sikerült
néhány sorban leírnom a bulvár lényegét.
Nem tudom, mondtam-e már vagy csak akartam: a
bulvárújságot írókat meg a kiadóikat hosszú börtönbüntetésre kellene ítélni, ha
az emberiség elhatározza, hogy szeretne tovább élni. Jog szerinti akadálya
nincs, számos paragrafus tiltja mindenütt a világon mindazt, amit ez a „termék”
tesz. Egy bizonyos, a halált okozó foglalkozások listáján már hosszú ideje
kiemelkedően vezet a bulvár. Olyan pusztítást végez, amire a gyógyszeripar, a
fegyvergyártás és kereskedés meg az olajipar együtt sem képes.