Keresés ebben a blogban

2020. április 20., hétfő

Ha nem tudsz veszíteni...



„…már rég nem a két javaslat közti verseny az érdekes (utálok versenyezni)…”
Ezt egy okos ember írta, az általam nagyra becsült Lévai Júlia.
Mi a verseny? A versenyzés. Tudjuk? Vannak mindenféle meghatározások, amiknek az a lényege, hogy a verseny küzdelem. Harc. Öldöklés. Kíméletlenség.
Ezek a szavak mind megtalálhatók a különféle értelmező és szófejtő szótárakban, egy szót nem találtam sehol. A játékot.
Hét évvel ezelőtt ebben a blogban írtam egy ötrészes sorozatot a versenysportról, abból ideteszek néhány sort:
Amikor tizenkilenc évesen (már válogatottként) abbahagytam a versenysportot, csak annyit tudtam, hogy én nem küzdeni jöttem, hanem játszani. Ha nem hagynak, inkább elmegyek. Az amerikai profi kosárlabda bajnokság meccsein a hazai közönség azt üvölti kórusban, hogy dííífensz (defense), magyarul védekezz. Ennek az egy szónak a jelentéstartalmát kifejtve megkapjuk a játékok mai lényegét: állítsd meg a gaz ellent bármi áron, dolgozd bele a talajba, üsd agyon, öld meg, mert ha nem teszed, ő fog győzni. Ha mégis kicselezett, és otthagyott téged, akkor nyúlj utána kézzel vagy lábbal, vesd elé magad, nyomorítsd meg, lődd le, mindegy, csak ne hagyd pontot dobni, gólt lőni, azaz tedd lehetetlenné magát a játékot. Dííífensz, mintha az életed függne tőle!
Azért hagytam abba a versenysportot, mert egy François Beugneot nevű (ha jól emlékszem és ha így kell írni) azt a feladatot kapta, hogy okozzon nekem olyan sérülést, ami miatt nem tudom folytatni… mit is? Aha, a játékot. Így hívják ma is. Kivel játszik a Barcelona? Játszik? Ez volna a játék? Már régen nem az.
Félre ne értsenek, lepedőben vittek le ugyan a pályáról, de hamar rendbejöttem, kórházba sem vittek, fájt, de nem annyira. Gyerekkoromban sokkal nagyobb fájdalmakhoz voltam szokva. Nem a fájdalom miatt lett elegem. Hanem a mentalitás miatt. „Azt a kicsit vedd le a pályáról” – ezt mondta az edzője François-nak, még a nevemet sem tudta. Annyit tudott, hogy egy félidő alatt (akkor még nem negyedek voltak) dobtam harmincvalahány pontot. És a nagy melákok nem tudtak tartani. Mire a félpályánál megfordultak, én az apró, fürge, mindössze 190 centis termetemmel már a palánkjuk alatt voltam. A meccs után ez a François nevű fiú odajött hozzám bocsánatot kérni (milyen ósdi gesztus, mi?), akkor mondta, hogy ezt az utasítást kapta. Tudta, hogy beszélem a nyelvét, egy félidőn át húztuk (zrikáltuk) egymást. Tetszik érteni? Azért hagytam abba, mert nemcsak Lévai Juli utál versenyezni, én is. Játszani szeretek. A játék élvezetéért. Nem vagyok versenyző alkat. Tudok ugyanis veszíteni.
Volt a családomban egy ember (nem rokon, kívülről került be), akivel nyaranta össze voltam zárva a balatoni házainkban (kettő volt, nem egyszerre, egymás után). Az illető imádott pingpongozni is, teniszezni is. Nem volt rossz ezekben a sportokban, de különösebben jó sem. Fogcsikorgatva akart legyőzni, drága jó anyám könyörögve nézett rám, már csak az ő kedvéért is veszítenem kellett. De mondom, nem esett nehezemre. Egyszerűen azért, mert én nem versenyeztem, hanem játszottam. És a jó játék kedvéért mindig kerestem a jó partnert. Aki lehetőleg jobb nálam.
Tegnap láttam egy tévéműsort, arról jut eszembe. A 84 éves Szilágyi Jánossal készült egy egész jó anyag, végignéztem. Sosem számoltam, mettől meddig, olyan 40 éven át dolgoztam vele, pontosabban készítettem úgy műsorokat, hogy ő volt a riporterem. A legtöbbet ezek közül eleve rá alapoztam.
Elég hamar kezdtem beszélni a rádióban, 16 éves koromban (1959) már bemondó voltam a Magyar Rádió olasz szekciójának a műsoraiban, a Ciao című ifjúsági magazinba riportokat készítettem, telefonos műsort vezettem (még Szicíliából is kapcsoltak gyereket is meg öreg parasztot, meg is izzasztottak), és attól kezdve mindig volt valami, ahol nemcsak szerkesztettem, meg is szólaltam. Azaz volt időm elhelyezni magam a rádiós értékrendben. Elég hamar megállapítottam, hogy nem vagyok jó riporter, egyszerűen azért, mert a jó nem olyan, amilyen én vagyok. A baj csak az volt, hogy a kínálatban nem volt olyan, aki megfelelt volna annak, amit jónak tartok. Egyet kivéve. Ez volt Szilágyi. Egyszerűen élvezet volt dolgozni vele. Mindig sikerült meglepnie, mindig tett valami olyat, ami váratlan volt, némelykor például azzal, hogy nem szólalt meg, amikor már mindenki más megszólalt volna. Kérdezett, amikor más még a gondolkodásig sem jutott el, állított, amikor más kérdezett volna… ezzel például iskolát teremthetett volna, ha akad egyetlen ember is, akit érdemes ebbe az iskolába járatni. Soha nem provokált. Megértő volt és türelmes, amitől a riportalanya, akit fel akart bosszantani, majd’ megőrült. Nem szemtelenül volt megértő, még csak nem is  ironizált, valahogyan mégis nyilvánvaló volt, hogy az alannyal valami baj van, hogy az úgy nem fog menni, ahogyan az alany megpróbál mellébeszélni.
Szilágyi is szeretett játszani. Sosem versenyzett. Mások szerettek volna versenyezni vele, szerintem ezt ő észre sem vette. Most jöttem rá, mi voltaképpen végigjátszottuk a közös életünket. Arra nem emlékszem, ez akkor tudatos volt-e. De az mindegy is.
Valószínűleg jellemkérdés, tud-e valaki veszíteni. Van az a hülye mondás, miszerint a jobbtól kikapni nem szégyen. Nem a fenét. Az a szégyen. Tudniillik miért jobb az, akitől kikaptál? Tehetségesebb? Az baj. Azzal ugyanis nincs mit tenni. Sokak szerint a tehetséget lehet pótolni szorgalommal, de nézetem szerint megette a fene azt a versenyzőt, aki csak a szorgalmával tud nyerni. Fülöp Viktor nem lehetett az Opera legjobb táncosa, mert ott volt Rab István. Puskás Ferenc soha nem lehetett volna a legjobb magyar futballista, amíg itt volt Kocsis Sándor. Cseh László mindig csak második lehetett Phelps mögött – szörnyű sors az örök második szerepe, ha valaki versenyezni akar. Ha nem bír örülni annak, hogy lát valakit, aki a saját szakmájában kiváló.
Nem tudom, például Szilágy János tisztában volt-e azzal, hogy ő a legjobb. Ráadásul kiemelkedően, utolérhetetlenül a legjobb. De akár tisztában volt vele, akár nem, nyilván nem érdekelte.
Ne tessék azt hinni, hogy én nem becsülöm a versenyző alkatú embereket. Akik például valószínűleg nem tudnak veszíteni, legalábbis rosszul tűrik.
Én csak nem szeretek versenyezni. Úgy, ahogyan azt manapság kell.