Keresés ebben a blogban

2016. január 28., csütörtök

Iszonyat

Mutatok egy képet:



Azért nem teszek föl találós kérdést, mert ember nincs, aki rá tud jönni, mi ez. Úgyhogy megmondom. Ez a felvétel egy standfotó a Varázsfuvola salzburgi előadásáról, 2012-ben készült, ma közvetíti a Classica nevű zenei adó, kétszer is. Mozart Varázsfuvolájának előadása volt ez, annak egyik meggyalázása, azt nem tudom, a legundorítóbb-e, mert nem láttam. Nagyon szeretnék elmenni a Salzburgi Ünnepi Játékokra, legutóbb 1970-ben voltam, és Kellér Dezsővel szólva megvan az a régi szokásom, hogy ha törik, ha szakad, minden ötven évben egyszer elmegyek Salzburgba a Festspielére. De olyan előadásra, amiről ilyen
fénykép készülhet akkor sem, ha fizetnek érte.
Tetszik emlékezni arra, amit a rendezőuralomról írtam?
Erre, amit itt fent lehet látni, nem mentség, magyarázat sincs. Amíg a karmester, az énekesek föl nem lázadnak, addig ilyenek lesznek az előadások.
Arra ne tessék számítani, hogy majd a közönség nem vesz jegyet. Én egyszer végigmentem a vörös bársonykötelek között, ami a Grosses Festspielhausba vezető utat zárta el a plebsztől, akik a túloldalon álltak, és nézték a gazdag sznobok bevonulását. Engem annyian egyszerre egy helyen még nem gyűlöltek, mint ott, de már akkor is meg tudtam érteni őket. Az a jegy, amivel én mentem be, 7500 schillingbe került, mai forintáron 150-200 000 lenne (meghívott zenekritikusként nekem persze ingyen volt). Azt olyan ember, aki nem "tenni" megy oda, hanem a zenei élményért, nem tudja megfizetni.
Mondhatnám, a sok nyavalyás pénzeszsák megérdemli az ilyen rendezőnek nevezett gyilkost, dehát miért érdemelné meg? Semmit nem tudok rájuk bizonyítani, amiért ilyen büntetést kell kiszabni, arról meg nem tehetnek, hogy a pénzzel nem jár ízlés meg pallérozott agyvelő.
A büdös bunkó új- és régigazdag mindig meg fogja venni a jegyet - megoldás nincs.