Keresés ebben a blogban

2015. december 14., hétfő

Rajongás

Nézném a biatlon váltó közvetítését. Azért fizetek egy rakás pénzt, hogy nézhessem, nem tudok elmenni a helyszínre. Elindult a mezőny, közelednek az első lövészethez. Aki látott már biatlon versenyt, tudja, hogy itt eldőlhet, melyik csapat nyer. Hirdetést adnak. Nem valamilyen holmit hirdetnek, hanem nem tudom, mit. Azzal kezdődik, hogy egy elszánt, szigorú, önmagát nagyon komolyan vevő hang közli, ő rajongó. Rajongó vagyok, azt mondja. Azt is mondja, hogy megszállott, meg hogy ő sírni is szokott. És hogy én csak akkor lehetek olyan, mint ő, ha közösek a céljaink vagy mi a fene, ne haragudjanak, tényleg fizikai fájdalmat érzek, ha ezt kell hallgatnom, nem tudom pontosan idézni.
Közben eltorzult pofákat vágnak be, páviánszerű vicsorgásokat, gyűlöletet sugárzó pillantásokat, agresszív mozdulatokat, felbukó biciklistákat, kigyulladó autókat, üvöltő tömeget, a képeken látható lények inkább állatokra emlékeztetnek, mint emberekre.
Rajongó. Mondja felsőbbrendűen, meg akar tanítani arra, hogyan kell viselkednem, ha olyan akarok lenni, mint ő.
Kevés ellenszenvesebb, kártékonyabb, taszítóbb és primitívebb viselkedésformát ismerek a rajongásnál. Ha nem bánják, nem részletezném, miért tartom förtelmesnek a rajongást, aki hasonlóképpen vélekedik, úgy is tudja, a rajongónak meg nyilván hiába próbálnám magyarázni. A kérdés az, akkor miért készítette el Európa legnagyobb sportközvetítő csatornája ezt a bőszítő borzalmat. Nem reklámoz semmit, még önmagát sem, nem akar rám sózni semmit…
Na itt álljunk meg. Egy olyan médium, ami ilyen klipet csináltat és közvetít naponta megszámlálhatatlanul, nyilván nem értékelhető fel annyira, hogy bármilyen intellektuális okot vagy célt keressünk bármilyen megnyilvánulásában. De valami halvány derengésnek kellett lennie a megrendelő zsigereiben arról, hogy rásózni bármit, szagelszívót és politikai eszmét a rajongóra lehet legkönnyebben. Úgyhogy neveljünk rajongót abból is, aki még nem vette észre, milyen otthonosan érezheti magát a fogával mezt tépő, teniszütőt darabokra törő „sportolók” láttán majompofát vágva ordító előemberek tömegének akolmelegében.
A sportot már sikerült lerángatni az ádáz harc gyilkos indulatokat gerjesztő poklába, már a lányok is tátott szájjal sikoltoznak, a bornírt „sportriporter” szerint a futballista nem elveszi, lövi, fejeli vagy vezeti, hanem támadja a labdát, a hátvéd pedig „leütközi” a csatárt – jó, tudomásul vettem, úgynevezett küzdősportot már régen nem nézek, futballt is alig, de azzal egyelőre nem tudok megbékélni, hogy egy sportot közvetítő csatorna most már a nézőjét is bele akarja rángatni a saját rossz szagú szellemi posványába.
Amikor az apám elvitt a Vasasba bokszolni (mert a Papp is abban az egyesületben van, ott jók az edzők), először arra tanítottak meg, hogy mik a szabályok. Nem fejelünk, nem fogunk, nem ütünk alattomosan és így tovább. Amikor megnyertem az első serdülő bajnokságot, Ádler Zsigmond arra is megtanított, ha érzem az ellenfélen, hogy fél, mert látja, én vagyok az erősebb, ne akarjam mindenáron kiütni, mert az nem elegáns dolog, hogy az ember a kisebbet bántja. Ott a Vasasban természetesnek tekintettük, hogy civilt nem bántunk, igyekszünk elkerülni a verekedést, és ha minden kötél szakad, mielőtt odasózunk, figyelmeztetjük a támadót, rosszul járhat. (Szegény Tarnai hetedikben egymás után háromszor lökött neki a falnak. Arra határozottan emlékszem, hogy őt például előbb többször figyelmeztettem, de ő röhögve közölte, hogy gyávának tart, mert én csak akkor vagyok nagylegény, amikor a lányokhoz megyek föl a harmadikra.) Negyedikbe jártam, amikor fölkerültem a kosárlabda elitjébe, ott is először Páder János színe elé, aki azt mondta, azért hívott át a BHSE-ből, mert úgy látja, szeretek játszani. Ezt a tulajdonságomat tartsam is meg, ez nem háború, ez játék.
Papp Lászlónak és Greminger Jánosnak nem rajongói voltak, hanem közönsége. Amikor bokszoltam, Papp volt a mérce, amikor kosaraztam, Greminger. Sosem fogom megtudni, mit éreztem volna, ha sikerül olyanná lennem, amilyenek ők voltak, de mondom, szerettem volna. Azért közönségem nekem is volt. Belebetegedtem volna, ha azt hallom, hogy ezek rajongók.

Harc van, küzdelem és foggal-körömmel való védekezés, a csapatok csatát vívnak egymással az arénában. A mi miniszterelnökünk is háborúzik, szünet nélkül harcol, és most hallottam, hogy a hajdani szobatársa, aki valamiért az élet forrását jelentő folyadéknak nevezte (nem pontosan ezekkel a szavakkal) a miniszterelnököt, ugyancsak végigharcolta az egész életét. Hát persze, hogy ezeknek rajongók kellenek.