Keresés ebben a blogban

2015. december 2., szerda

Apu hod med be

Találtam egy felvételt a Youtube-on, gondoltam, megmutatom, teszek hozzá kis történetet is, nincs más, aki elmondhatná.
Volt egy kedvenc lemezem, az MHV adta ki (Magyar Hanglemezgyártó Vállalat), úgynevezett normállemez 78-as fordulaton lehetett lejátszani, nagy bunkó mélyszántást végző tűvel, amit minden lemezoldal után ki kellett volna dobni és újat csavarozni a helyébe, dehát kinek lett volna annyi pénze, addig nyúztam egy tűvel a szerencsétlen lemezeket, amíg zenei jel helyett már csak zörejeket produkáltak. Szép kék címkére (világoskék-sötétkék dizájn) feketével írták rá: Apu hod med be. Bilicsi Tivadar énekelt egy Éva nevű kislányról, akkor még nem tudtam, hogy Évike tényleg az ő kislánya, és hogy a zene végén az a hang tényleg Bilicsi Éváé. Egyelőre ott tartunk, hogy a hokedlire különböző lábosokat raktam, egy tonetszék támlájára bádogbögréket, a másik hokedlire ültem e szépen felépített dobszerelés mögé, és két fakanállal tettem hangsúlyossá a lemezen alig hallható ritmust (így utólag visszagondolva valószínűleg a Rádió tánczenekara adta a kíséretet, nyilván Polgár Tibor hangszerelésében, ő volt akkor a zenei vezető, többször találkoztam vele a 6-os stúdió előtt, amikor a gyerekkórusnak – abban énekeltem - szünetet adott Somogyi karmester úr). Nem lévén otthon két egyforma fakanál, elég nehéz volt rendesen tartani a ritmust, ezt én akkor nem vettem észre, csak évek múlva tudtam meg, milyen jó iskolát csináltam magamnak ezekkel a fakanalakkal, amikor a vizsgabizottság vezetője kiszedte belőlem, hogy miért olyan furcsa a kéztartásom: a rövidebb fakanál volt mindig a balkezemben, ezért azzal sokkal többet kellett dolgozni, így nekem könnyebben ment az egykezes pergetés (ezért kaptam A kategóriás működési engedélyt, pedig nekem a B is elég lett volna, nem akartam elit bárokban dolgozni). Egyszóval doboltam az Apu hod med be-re, és Bilicsi Tivadarról annyit tudtam, hogy ő Bruhaha Kelemen a Csinnbumm Cirkuszban és Ragueneau a Cyranóban. És hogy nagyon jól csinálja az Apu hod med be-t.



Aztán érettségi után elmentem egy évadra díszletező segédmunkásnak a Vígszínházba. Sok színészt ismertem régebbről, voltaképpen beleszülettem a színházi világba (Bajor Gizi volt a keresztanyám), néhány nap múlva mindenki tudta, hogy színházrendezőnek készülök, azért mentem díszítőnek (mindent akartam tudni a színházról). Bill bácsival csak ott a Vígben ismerkedtem össze (a szakma Billnek hívta), ott tudtam meg, hogy négy lánya van, hamarosan azt is, hogy a legidősebb velem egyidős és gyönyörű.
Egy nap próba után hazaérkezett, és én nyitottam ajtót, Liza néni (Bill bácsi felesége) a konyhából kiabált, hogy valamelyikünk engedje be a családfőt. Valamiért csak mi ketten voltunk Marival a lakásban, a többi lány nem tudom, hol lehetett. Bill bácsi először meghökkent, aztán megértette a helyzetet, még örült is, mert az a hír járta, hogy egy pécsi rendező vadászik Marira, a család nem szerette.
Na így kezdődött, hogy kicsit közelebb kerültem ahhoz a színészhez, aki civilnek (ez a nemszínész elnevezése a színi világban) legalább olyan kiváló volt, mint művésznek, pedig annak is a legnagyobbak között tartottam számon, még jóval a személyes ismeretségünk előtt. Így tudtam meg, hogy azért Éva a dalban szereplő kislány, mert Garai Imre Bill bácsinak írta a számot, meg még sok egyebet is erről a felvételről, de azok már nem fontosak, meg aztán sokmindent el is felejtettem.
Eltelt sok évtized. A Magyar Rádió 1600 munkavállalójának jelentős része remekül szórakozott Kopányi György nevű kollégám (isten nyugosztalja, már nem él, nagyszerű ember volt, remek rádiós) bonmot-ján, hogy ugyanis megszületett az unokám, és a zenei osztályon Bolba Lajos is hasonló nagyszülői örömök elé néz (mindketten idős szülők voltunk, és egy évben születtek a második gyerekeink, nekem fiú, Lajosnak lány).
Na szóval, találtam egy felvételt a Youtube-on. A Hot Jazz Band játssza az Apu hod med be-t, méghozzá úgy, hogy az Éva nevű kislány szövegét egy tényleg Éva nevű "kislány" énekeli, csak ő nem Bilicsi, hanem Bolba (ő az, aki a kisebbik fiammal egy évben született). Nagyon jól csinálják. Teljesen más, mint az eredeti, de nagyon jó. Már legalább háromszor végighallgattam.
Össze kellene állítani egy dobszerelést lábosokból. Az a baj, hogy nincs hokedlink.