Keresés ebben a blogban

2015. október 9., péntek

A művészettörténetről

Azt kérdezi Wahorn András egy internetes megjelenésben („tárlatot vezet” a Ludwig Múzeumban), hogy „ki nem szarja le a művészettörténetet?” Ez azért egy nagyon érdekes kérdés, mert nekem annak idején elég sok vitám volt az egyetemen a professzorommal (Dr. Vayer Lajos a művészettörténet tanszék vezetője, Prof. Dr. Lodovico Vayert, a Velencei Biennále örökös elnökeként ismerték a világban), ezeknek a vitáknak az a lényege, hogy a muzeológiát (ez a művészettörténet szebbik neve) nagyképűnek, élősködőnek, fontoskodónak és ki emlékszik már, mi minden ilyesminek tartottam. Vayer professzor úr nem volt boldog, de próbált meggyőzni, mennyire igazságtalan vagyok. Talán még ő sem tudta, pedig az egyik legokosabb ember volt, akivel valaha találkoztam, hogy én az alkotáshoz, a festészethez, építészethez hasonlítva mondtam a magamét, mert húszéves korom tájékán nem tudtam értékelni azt a munkát, amit a művészettörténész végez, hogy a fogyasztó képes legyen megérteni, mit lát, hogy képes legyen külön választani az ócskát és a jót, hogy jóízlésű felnőttet neveljen a terelgetést igénylő gyerekből – meg ilyesmi. Azt nemcsak a jóízlés okán nem kérdeztem, ki nem szarja le, hanem azért sem, mert az sosem jutott volna eszembe, amit Wahorn András ezen a „tárlatvezetésen” teleszájjal világgá üzent, hogy ugyanis az a művészet, amit ő annak nevez, meg amit az őt kísérő riporter annak nevez, meg amit – és itt a kamera felé fordult – az nevez művészetnek, aki most éppen őt nézi.

A baj nem is az, hogy ez minden alacsonyan iskolázott embernek tetszik, hanem az, hogy ezeknek az alacsonyan iskolázott embereknek a gyerekei is alacsonyan iskolázottak lesznek, mert Wahorn András azt mondta, ez így van jól, amit az alacsonyan iskolázott ember úgy értelmez: ez a kötelező, ez a mérce, ami nem ilyen, az nem is jó, az nem kell. Wahorn András és a hozzá hasonlók azért kártékonyak, mert a primitívet, az ócskát, a legkevesebb munkát és semmi tehetséget igénylő „alkotást” kínálják mércének. Andy Warholt meg a Campbell konzervet hirdetik magas művészetnek – miért? Mert az embereknek ez tetszik, akkor ezt kell kapniuk.

A múltkor föltettem ide egy felvételt a skiffle mozgalom kezdeményezőjétől, Lonnie Donegantől. Korábban sokszor sok helyen írtam, mondtam, tessék muzsikálni, rajzolni, festeni, formázni, mert a saját alkotás általában nagyobb élvezetet okoz bármilyen kész fogyasztásánál, akkor is, ha azt a készt a legnagyobbak hozták létre. De azt sosem mondtam, hogy ki nem szarja le azt, amit a legnagyobbak létrehoztak. Hogy ki nem szarja le a tanulást, az agyvelő dolgoztatását, az ízlés formálását. Mert Andy Warhol és a Campbell konzerv alaposan hozzájárult ahhoz, hogy a világ jelenleg ott tart, ahol a barbárság korában is csak a legprimitívebbek érezték jól magukat. Ahol fennen lehet hirdetni: minél ostobább vagy és minél igénytelenebb, annál jobban kedvelünk mi linkek és sarlatánok.


Azt már csak csöndesen és végtelen szomorúsággal teszem hozzá: annál jobban fognak kedvelni a mi dagadtra zabált falusi futballistánkhoz hasonlók.