Keresés ebben a blogban

2014. június 11., szerda

Ravel

Hallgassanak egy kis zenét. A sok nyavalyás politika után. Nem kötelező, csak ajánlott.

Találtam egy szép, már-már tökéletes felvételt Ravel F-dúr vonósnégyeséből, nevenincs amerikai fiatalok játsszák, én ezt ennél jobban még nem hallottam.

Csak azért szeretném, ha meghallgatnák, hogy híveket szerezhessek egy régi elméletemnek (még gimnazista koromból való), amivel komoly nagy zenetudósok sem vitatkoztak, amikor megemlítettem nekik, volt, aki kicsit csóválta a fejét, volt, aki megveregette a vállamat, Várnai Péter figyelemreméltónak nevezte, Bartha Dénes, az általam nem ezért legnagyobbra tartott zenetudós pedig azt mondta egy rádióműsoromban, hogy ő ezt sosem merte így kimondani, remek dolgok születnek az ifjonti hevületből.

Amit ő sosem mert így kimondani, mindössze annyi, hogy szerintem az egész 20. századi zene Ravel köpenyéből bújt ki, ezt a köpenyt pedig Liszttől örökölte. A legnagyobb huszadik századiakra gondolok, még a Ravelnél alig fiatalabb Bartókra és Sztravinszkijra is.


És most jön az igazi merészség: ebben a vonósnégyesben benne van a 20. század.