Keresés ebben a blogban

2023. december 15., péntek

Kaddis

 

Ez itt a salzburgi Kollegienkirche. Tavaly novemberben készítettem a képet. Mindig elmegyek ehhez a templomhoz, amikor Salzburgban vagyok, 1970-ben itt volt az a templomi koncert, ahová először léptem be a Salzburgi Ünnepi Játékok meghívott vendégeként. Zenekritikus voltam, az Esti Hírlapnak és a Képes Újságnak írtam. Abban az évben kaptam először útlevelet. 

Most néztem meg ennek a tavalyi utazásnak a képeit, és csak most fedeztem fel a transzparenst a templom bejárata felett.



Ideteszem kinagyítva:



Ha valaki nem tudná: a kaddis zsidó ima, a gyászolók imája. A "Reichspogromnacht" annak a Kristályéjszakaként is ismert borzalomnak az elnevezése, amit a nácik 1938. november 9-én követtek el a zsidók ellen. Adolf Hitler az ausztriai Braunauban született, 50 kilométerre Salzburgtól.

Az Alter Markt, azaz a Régi Piactér Salzburg egyik legszebb tere, ott van egyebek között a Tomaselli, Ausztria (sőt az egész világ) legrégibb kávéháza, ahol Mozart is kávézott.

A Kollegienkirche 1707-ben felszentelt katolikus templom.

Volna még egy kérdésem. A magyar katolikus egyház, az utolsó csatlós egyháza, az egyik legszorgalmasabb zsidógyilkoló, máig erősen antiszemita nemzet egyháza hol szokta tartani november 9-én a kaddist? Melyik katolikus templomban? Mert bár tizenöt éves korom óta nem járok templomba, akkor köszöntem el ettől az iszonyatos vallástól, melynek hívői végig nézték például annak az éjszakának a tömeggyilkosságait is, de erre a templomi megemlékezésre elmennék. 

Erdő bíboros úr?