Keresés ebben a blogban

2023. május 13., szombat

Reklám


 

Márton András azt találta ki, hogy indítsunk bridzstanfolyamot. Remek ötletnek tartom. Nem emlékszem, kinél olvastam sok évtizeddel ezelőtt, hogy viszonylag korán felfedezte magában a pedagógiai izgatottságot, jobb kifejezést azóta sem találtam arra a szinte kényszeres érzésre, miszerint ha én tudok valamit, azt át kell adnom másoknak. Ezért akartam tanár lenni, aztán mikor eltanácsoltak a pályáról, én is úgy döntöttem, hogy egész népemet fogom, nem középiskolás fokon – maradtam a rádiózásnál. Évtizedeken át beszéltem irodalomról (és más efféle lomról), építészetről meg mindenféléről, amikről úgy gondoltam, értek hozzájuk, azaz nem szélhámosság, ha megpróbálom fölkelteni mások érdeklődését. Beszéltem lovakról és vitorlázásról, zenéről, filmekről és színházról, de bridzsről soha. Nem tudom, miért nem. Pedig valamelyest értek hozzá.

Annak idején a Rádióban a garázsmester mindig nekem adta „berepülésre” az új beszerzésű autókat meg a nagyjavításon átesetteket, mert tudta, hogy egyetemista koromban raliztam, éjszaka meg taxisofőrként dolgoztam, és bár az autószereléshez nem értettem, de a diagnózisaim pontosak voltak – egy profi az amatőrök között más minőséget képvisel. Még akkor is, ha raliversenyen életem legjobb eredménye egy negyedik hely volt.

Harmadik gimnáziumban meghívást kaptunk az állandó bridzspartneremmel a BÜKSE (Bírók és Ügyészek Sport Egyesülete) nevű klubba. A részletekre már nem emlékszem, gondolom, a fiatalítás lehetett az ok és a cél, a középiskolás versenyeken elég jók voltunk mi ketten. Köpni nyelni nem tudtunk a megtiszteltetéstől, amikor bemutatkoztunk, pedig akkor még nem hallottunk Zánkay Péterről sem, meg a csapatáról sem. Egyedül Zempléni Kornélt ismertük a csapattagok közül, minthogy nélkülünk nem nagyon tartottak hangversenyt a Zeneakadémián, természetesen a kor egyik legkiválóbb zongoraművészének minden hazai koncertjére elmentünk. Mint később kiderült, Zempléni nemcsak zongoristának, bridzsjátékosnak is kiváló volt. „Gyuri bácsiról” és „Bandi bácsiról” való ismereteink arra szorítkoztak, hogy elképesztő, amit a bridzsről tudnak, de fogalmunk sem volt róla, hogy Ferenczy György és Pór Andor tagja volt az Európa-bajnok magyar csapatnak. Rajtuk kívül egy hihetetlenül rejtélyes ember ült még a versenyasztalnál, cukorgyári igazgatóként említették egyszer, de akkor csúnyán nézett arra, aki ezt kimondta, gondolom, a szocializmusban nemkívánatos elemnek minősült – ő is tagja volt annak a bizonyos bajnokcsapatnak, a nevére sajnos nem emlékszem, és nincs is már senki, akitől megkérdezhetném.

Mi ketten tréningpartnerek lehettünk, és bár valódi tagjai voltunk egy Európa-bajnokokkal versenyző csapatnak (úgy is szerepeltünk a közbeszédben, mint Európa-bajnokok), mi azért bírtunk akkora önismerettel, hogy ne tartsuk magunkat egyenrangúnak a nagy öregekkel.

Két év profi pályafutás után elsodort minket az élet, egyetemre mentünk, én dolgoztam tovább a Rádióban (’49-ben kezdtem a Horváth Mihály téri iskola gyerekkórusának altjaként), aztán operatőr lettem a Televízóban, taxiztam, újságírónak álltam a Képes Újság című hetilapnál, zenekritikákat írtam az Esti Hírlapnak, egyszóval a nap 24 órája elég kevés volt, hogy minden munkámat tisztességesen el tudjam végezni – a bridzsre már nem maradt időm. Különösen miután Zempléni Kornéltól megtudtam, hogy ezt a játékot úgy soha nem lehet megtanulni, ami elegendő volna annak kijelentéséhez: tudok bridzsezni.

Dehát valamikor profi voltam, „Európa-bajnok”, és ez bizonyosan más minőség, mint az amatőr játék. A leggyengébb raliversenyző is más dimenziót jelent, mint a legkiválóbb városi autós, ahogyan egy versenybridzses sem hasonlítható össze a szalonok legünnepeltebb virtuózával sem.

Annyi mindent „tanítottam” már, éppen azt hagyjam ki, amit talán a legjobban tudtam valamennyi „foglalkozásom” közül?

Egy William Somerset Maugham nevű író, akinek a könyvei nélkül nem lehet megtudni, mi az irodalom, sem azt, milyen az élet, remek bridzsező volt, egyebek között ezt írta:

„A jó bridzsjátékos alaptulajdonságai: az igazságosság iránti érzék, a tiszta fej, a megfontoltság, de a kockázat vállalása is, amiben benne van annak tudása, hogy nem kesergünk azon, amit elrontottunk és már nem lehet rajta változtatni. Ezek azok a tulajdonságok, amelyek nélkül azt a nagyobb játékot sem lehet jól lejátszani, amit emberi életnek nevezünk.”

Márton András és a felesége föltettek mindenféle tudnivalót a netre, azt a kisfilmet is, amit az én Marcell fiam készített velünk, a „tanárokkal”, Andrással és velem a főszerepekben.

Ha úgy gondolják, ahogyan mi, hogy ugyanis az ember akkor öregszik meg, amikor már nem akar semmi újat kezdeni, vágjanak bele. Jelentkezni ezen a címen lehet: b.benedikty@gmail.com