Keresés ebben a blogban

2021. november 15., hétfő

Sportolóagy 2.

A kuplerájból készülnek kidobni a bútorokat. Pedig a madámot kellene. A bútorok jók ugyanis, a lányok is, csak a kupleráj üzemeltetője alkalmatlan.

A Nemzetközi Öttusa Szövetség (UIPM) elöljárói úgy döntöttek, hogy kidobják a lovaglást az öttusából. Tudniillik macerás. Baj van a lovakkal. Majdnem mindig, majdnem mindenhol. A lovak pedig ugyebár lóból vannak, azokkal nem lehet mit tenni. Kész, ennyi.

Volt nekem egy lovam, Gazsinak hívták. Pontosabban nem az enyém volt, az alagi diplomataistállóban állt, én csak kijártam lovagolni. A megismerkedésünk sajátosnak volt nevezhető. Elvitték a régi lovamat, kértem egy másikat. A lovászok tudták, nincsenek különösebb igényeim, azt szeretném – elsősorban a ló érdekében – hogy nagy legyen, erős, ne valami kényes kis arab (akkor még 190 centi voltam és 90 kiló, ez nem olyan borzasztó, de egy 40 kilós zsokéhoz szokott lónak mégis kicsit sok). Bementem az istállóba, nyitogattam a boxajtókat, hamar találtam egy akkora lovat, hogy alig bírt megfordulni a számára szűk boxban. Szóltam, hogy őt kérem. Azt mondták, ne kérjem, vad, kezelhetetlen. Hagyja magát fölnyergelni, ki is jön az udvarra, de ha valaki megpróbál felülni rá, azt már a fejével odébb löki, leteríti. Kétéves korában hozták el a galopp pályáról, olyan nagyra nőtt, hogy nem fért be a startboxba. Nem szereti az embereket.

Érdekelni kezdett az illető, gondoltam, beszélek vele. Egy depresszióba süllyedt versenyző, aki csalódott az emberekben. Az egyik lovász kivitte Gazsit az udvarra, én meg ahogy mindig szoktam, odamentem bemutatkozni. Megsimogattam a homlokát, aztán a két kezembe vettem a pofáját és eldörmögtem neki, hogy miért vagyok itt. Érdeklődve forgatta a fülét. Fölnyergeltem. Felültem. Mondtam, na Gazsi, akkor talán menjünk. Elindult. Az istállószemélyzet leesett állal nézett. Eddig ha netán valaki eljutott odáig, hogy felült rá, Gazsi azzal fejezte ki tiltakozását, hogy nem indult el. Állt az udvaron mozdulatlanul.

Végigsétáltunk az erdőn. Mikor kiértünk a rétre, lejjebb eresztettem a szárat, és szóltam, hogy térjünk át a vágtára. Fütyült a menetszél a fülem mellett.

Olyan nincs, hogy egy ló nem teszi meg azt, amit az ember kér tőle. Az én szóhasználatomban ez modor, viselkedés kérdése, a lovasemberek idomításnak nevezik. Tőlem úgy is lehet, egy a lényeg, tudomásul kell venni, hogy a ló is ember. Sőt, olyanabb, mint bizonyos ember a megtört és megalázott embertömegből, a ló ugyanis sosem lesz egy tömeg alkotóeleme, megtörni és megalázni is lehetetlen, pontosabban lehet, de akkor az isten irgalmazzon annak az embernek, aki a közelébe megy.

Ha egy lótól azt kérem, ugorjon át bizonyos akadályokat és közben legyen az emberhez bizalommal, azt meg lehet oldani. Csak vele kell elintézni a dolgot, tudomásul véve, hogy ő nem tizenkettő egy tucat. És akkor az ilyen lovakból elő lehet állítani egy olyan csoportot, amelynek minden egyes egyede alkalmas arra, hogy egy öttusaverseny lovas számában megbízható partnere legyen a hozzá kisorsolt embernek. Ehhez persze kell olyan ember, aki a fentiekkel tisztában van. Nem nagyon van kétségem afelől, hogy egy öttusázó tud bánni a lovakkal.

Egy versenyen ellenszegülő ló esetében egyvalamiben lehetünk bizonyosak: ő az egyetlen, aki az ellenszegülés következtében beálló kudarcban abszolút vétlen. Hibás az az ember lehet, amelyik őt felkészítette, azaz nem készítette fel, vagy az az ember, aki kiválasztotta egy olyan feladatra, amire nincs felkészítve, vagy az az öttusázó, aki nem ért a lóhoz, eszköznek tartja, nem tekinti társnak.

Munkaigényes dolog az olyan lóállomány előállítása, amelyik végig tud menni egy versenyen. És nem megspórolható. Mint ahogyan az sem megspórolható, hogy egy kiszemelt versenyhelyszínen a legnagyobb figyelemmel és szakértelemmel a lovakat kell megszemlélni. Egyenként. Az nem egy módszer, hogy „gazdag, megbízható lótulajdonosok lovait válogattuk össze”, ahogyan ez állítólag a tokiói olimpián történt, mert annak az eredménye nem lehet más, mint ami oda vezetett, hogy az esélyes német lány kiesett, minthogy a ló nem akart menni.

Ennyit általánosságban. Dehát van még egy szempont, amihez nem tudok hozzászólni, sosem voltam öttusaversenyen, nem tudom, hogyan zajlik a lovaglás. Egy bizonyos, mindenki idegen, számára ismeretlen lovon indul. Kerestem a szabálykönyvben az előírást, mennyi időt kell adni verseny előtt, hogy az öttusázó megismerkedjen a lovával. Azaz hogy elfogadtassa magát. Az pedig nagy baj, ha nincs ilyen előírás, mert akkor kizárólag fals eredmény születhetik, amennyiben minden a szerencsére van bízva.

Persze nem ez a lényeg, nem ez a fontos. Ez még talán el is jutna a sportolóagyú döntéshozók sajátos világfelfogásáig. Hanem az, hogy mit tesz ez az elképesztő nemtörődömség a lovakkal. Ők ugyanis nem képesek változtatni a szabályokon, ők csak az elszenvedői az ostoba ember érzéketlen nagyképűségének, ami eszköznek tekinti a lovat a saját, alapjában véve pitiáner céljának az eléréséhez. Az ugyancsak korlátolt fogalomértelmezés szerint a „sportszerűség” is úgy kívánná, hogy az erősebb legyen előzékeny és megengedő, ami persze már régen nem a „sportszerűség” ismérve, mint ahogyan mindig is az „emberszerűség”, az emberségesség megnyilvánulásait neveztük sportszerűségnek. Mely kifejezés már régen a kegyetlenség, a másokon való átgázolás, a kíméletlen győzni akarás fogalomgyűjteménye.

Ez a baromi szemlélet elsősorban egy másik élőlénnyel szemben káros, másodsorban pedig azt a primitív, beszűkült értetlenséget mutatja, ami még azt is képtelen belátni, hogy a lónak nem célja a verseny megnyerése. Őt kényszerítik egy sor olyan mozgásra, amire képes ugyan, de általában maga szereti eldönteni, mikor ugrik, mikor galoppozik és mikor sétál. Pedig különben meg lehetne oldani, hogy a ló ebben is partner legyen. Telivérhez értő emberek tudják, hogy versenynapon a ló már izgatottabban ébred, mint más napokon, mert tudja, hogy a győzelemért fog futni. A lóban általában benne van a versenyszellem, a szakmájához értő idomár ezzel tisztában van, használja is ezt a motívumot a lóval való közös munkában. Az öttusaversenyen részt vevő lóban is könnyű volna felébreszteni ezt az ösztönt, minthogy a ló szeret játszani, csak odáig kellene eljuttatni, hogy most az következik, ami az ő kedvenc tevékenysége: egy kedves emberrel kettesben fognak egy jót bolondozni, ő majd megmondja, mit mikor, a többi az én dolgom…

Na ilyesmikkel kellene foglalkozniuk azoknak a figuráknak, akik most készülnek kidobni a lovaglást, másként szólva készülnek megölni az öttusát. Nem ismerek senkit sem a nemzetközi szövetségben, sem a sunnyogó magyarban, csak egyet tudok bizonyosan: kivétel nélkül mindegyik olyan sportolóagyú lény, amilyet a minap leírtam. Elvágólag látja a világot, a világ meg nem hajlandó ezt tudomásul venni.

Az öttusában mindig a lovaglás okozta a legtöbb gondot, a legjobb lovas sem mehetett biztosra. Mert mindazzal, amit itt leírtam, emberszabású embereknek kellett volna foglalkozniuk és nem sportolóagyúaknak. Akik most végre rájöttek, hogy itt valami működési hiba van. Akik ennek reakciójaképpen úgy viselkednek, ahogyan az elvárható tőlük.