Keresés ebben a blogban

2020. április 7., kedd

Újra itthon




Hűtlenségem esztendejének kitelése után próbálok visszatalálni. Még nem tudom, hogyan fog menni, és legfőképpen hogyan fogom visszaszerezni az elveszített közönséget, de azt legalább már tudom, ez eddig sem tőlem függött, ezután sem az befolyásolja az olvasók számát, én mit teszek. Az a helyzet, ha tudnám sem tenném azt, amitől bestseller, azaz a jelen értelmezése szerint népszerű lesz, amit írok. Maradok olyannak, amilyen voltam – nem azért, mert azt olyan baromi jónak tartom, hanem mert ennél nem tudok jobban teljesíteni. Ennyi telik tőlem. Hányavetiséget, linkséget sosem tűrtem senkitől, magamtól legkevésbé, ez nem változott. Ha nincs mondanivalóm, nem írok semmit. Mert ha valamit leírok, az megmarad – ez a meggyőződés nem múlik el tőlem, keresztrejtvényt sem hagyok hibásan vagy megfejtetlenül, azok is az én betűim.
Közben a fene tudja, mi marad meg. Az emberiség fokozatosan feléget maga körül mindent, nem is mindig szándékosan, egyszerűen csak nem tudja rendeltetésszerűen használni azokat a holmikat, amiket a népből kiemelkedő egyedek hoznak létre. A nép üdvére. Amiket aztán a nép mindig valami másra használ, mint amilyen célból ezek a holmik keletkeztek.
Persze látszólag nem tehet róla, nem „ő” dönti el, mit hogyan kell használni, hanem a kereskedők. Mindig csodáltam Asimovot, amiért az 50-es évek elején rájött, hogy azok irányítják a világot. Egy ideje meg én jöttem rá, hogy ez nem a 20. század közepe óta van így, hanem sokezer éve. Pontosan öt évvel ezelőtt írtam egy színdarabot, akkor beleástam magam a pénzkölcsönzés történetébe, bődületes, hogy voltaképpen a társadalomszerveződés kezdetétől a pénzkereskedők irányítják a világot. (A darabot ne keressék, nem mutatták be, akkor nem értettem, miért, ma már tudom, akinek adtam, egész életében beszari volt /nemrég meghalt/, én meg nem vettem észre, milyen nyilvánvalóan szól a jelenünkről a dráma, ami pedig a 14. században játszódik. Fel lehet ezt fogni persze úgy is, egy nagy színház társulatáért érzett felelősség fontosabb, mint egy olyan dráma bemutatása, amiért esetleg a mi fiókdiktátorunk megvonja a támogatást.) A pénzkereskedők irányították már Babilont is, hozzájuk jöttek még a gyógyszer- és fegyverkereskedők. Ebben a sorrendben. Most egy kicsit bajban vannak. Egy kicsit. Nem az életüket féltik a vírustól, az odáig sosem fog elérni, hanem az uralmukat. A vírus azt megölheti – egyelőre nyerésre is áll.
A hamis értékrend került ugyanis veszélybe. A kereskedők diktálta „értékrend”. Ami hihetetlen erővel fékezi az emberi faj fejlődését. Hosszú-hosszú ideje már a szaporodást tartjuk fejlődésnek, első pillantásra értelmesnek látszó közgazdászok is a „növekedésnek” nevezett fétist helyezik a szakmájuk közepébe. Amire alig mentség az a tény, hogy a bacilusok módjára sokasodó emberiséget el kell látni ennivalóval, járművel és szobaszökőkúttal – miközben azzal kellene foglalkozni, miképpen lehetne ezt a fajt rászorítani a létszáma csökkentésére. A Malthus-elv nem megoldás, ezt valószínűleg a koronavírus is igazolni fogja, elhanyagolható ugyanis a mortalitás, mire ez a borzalmas lény elkezdené százmilliószámra irtani a Föld lakosságát, meg fogjuk találni az ellenszerét.
Most egy ideje nem mennek a kereskedők által szorgalmazott holmik és események, azaz a tömegtermelés produktumai. Egyszerre sok pénzt a soktízezres, százezres rendezvények hoznak – azok most nem működnek. Egy könyv elolvasásához nem kell stadiont építeni. A Royal Albert Hall a maga 6000-es befogadóképességével hatalmasan kilóg a legnagyobb, 2000 körüli befogadóképességű koncerttermek közül. Az érték befogadásához általában nem szükségesek nagy terek. Az érték könnyen meghatározható, senkit nem akarok ezzel fárasztani. A kérdés az, hogyan lehet eljuttatni az emberekhez. Ideteszek néhány mondatot a készülő könyvemből, az Ezerévből:
Térjünk vissza egy pillanatra Debrecenhez. A „várost” viszonylag jól ismerem, valamikor rádiósként én döntöttem el, melyik színházi előadást vesszük fel.
Van Németországban egy város, bizonyos okból sűrűn járok oda, azt is elég jól ismerem, Freiburgnak hívják. A lakosságszáma nagyjából akkora, mint Debrecené. A népsűrűsége kevés híján a négyszerese. A területe Debrecennek a harmada. Ezen a harmadakkora területen éppen háromszor több, 6 villamos vonala van, ami behálózza az egész várost, a buszközlekedés visszafejlesztése folyamatos. Freiburgnak van egy Városi Színháza, 3 játszóhellyel, valamint 8 másik színháza. A Konzerthaus körülbelül akkora, mint a MÜPA Pesten, ezen kívül 4 kisebb-nagyobb koncerttermen osztozik a 12 városi zenekar. A Südwestrundfunk második számú rádiójának is Freiburg a központja. A 116 méter magas Münstert 1200-ban szentelték fel.
Debrecennek van 1 színháza, és ha minden jól megy, a színháznak még megvan a zenekara. A többi néma csend. Ja, a Debreceni Nagytemplom felszentelési éve 1825.
Freiburg 230 000 lakosa rendszeresen megtölti a nevezett intézményeket. Nem tudom, Debrecenben most hogy van, hajdan olykor nem tudtam elmenni a bemutatóra, a valahányadik előadáson már nem volt tele a színház. Dehát itt most nem is ez számít. Hanem hogy Freiburg felszereltsége is kevés, ha megszűnik a kereskedőuralom, és az emberiség értékrendje átalakul. Ahogyan az egyik legkiválóbb elme, Csányi Vilmos mondja, minden attól függ, miképpen alakul a nép hiedelemvilága. Most az ócska, a mindenáron új, a bóvli kell… most? Sok évtizede. A legélhetőbbnek kikiáltott városban, Bécsben is hiába keresem a régi törzshelyeimet, könyves- és lemezboltokat, gyorsétterem vagy bank van a helyükön. Meg cipő meg ruha. A mi fővárosunkban ez hatványozottan érvényesül.
A rádiót és a televíziót eredetileg nem a fogyasztó hülyítésére találták fel, ahogyan Nobel sem tömeggyilkosságra készítette a dinamitot. A rádiók és televíziók most bajban vannak, mert nincsenek tömegrendezvények, amiket közvetíthetnének, és a primitív, semmiféle teljesítményre nem képes celebeket sem tudják mozgósítani. Ha ez még egy ideig így marad, ki fog derülni, hogy az élet fenntartható a milliárdos Cristiano Ronaldo és a hozzá hasonló, néhány mozdulatsort alaposan begyakorolt artisták nélkül is, akik mögött nincs értékteremtő teljesítmény, ezzel szemben iszonyatosan nagy pénzeket tüntetnek el rászoruló százmilliók elől. Pillanatnyilag a koronavírus felfüggesztette a hamis információk áramlását, amik mind azért tömték ki a földlakó mindennapjait, hogy elhiggye, neki az új kell, az egyszer használatos eldobható. A primitív földlakó most még epedve várja, hogy ismét megkapja a napi betevő tömegtermékét, de előfordulhat – ilyen-olyan okokból –, hogy nem fogja megkapni ugyanazt. Hogy esetleg elgondolkodik azon, miért keresnek dollármilliárdokat azok, akik öt hang kiéneklésével és különféle instrumentumokon való lejátszásával baromi zajt tudnak csapni, vagy mások, akik a testük mozdulatainak különféle módokon való mutogatásával korbácsolják fel az analfabéta publikumot…
Jó, tudom, álmodik a nyomor. Mondják, hogy a vírus után semmi sem lesz már olyan, amilyen előtte volt. Nem a fenét. Azaz bizonyos helyeken rosszabb lesz.
Például Magyarországon.