Keresés ebben a blogban

2018. október 2., kedd

A rinocérosz fenekéről

"Szeretném én látni azt az embert, aki engem le tud kötelezni."

Ez a magyar Országház épületében hangzott el 2018. október 1-én, a csúti futballista mondta miniszterelnöki tisztségben, pökhendi arckifejezéssel, fennhangon és diadalmasan.

lekötelez ts  ige
      1. (Szolgálattal, szívességgel, valamely tettével) hálára, viszonzásra, ellenszolgálatra kötelez (2) vkit... kedves, kitüntető szívességet tesz (velem, velünk)...

A Magyar Nyelv Értelmező Szótára ezt a szócikket így írja le (a "ts" azt jelenti, hogy az ige tárgyas). Lévén értelmező szótár és nem stilisztikai enciklopédia, azt nem teheti hozzá, hogy a magyar nyelv ezen állandó szókapcsolata (hálára kötelez) durva, éppen a tett és annak viszonzása ennél finomabb, árnyaltabb szót igényelne (hálára késztet, indít), dehát nincs mit tenni, majd egy magyar író, aki kellőképpen érzékeny a pontos fogalmazásra, másképp írja le ezt a két ember közötti cselekedetsort
Engem már sokszor köteleztek le és sokszor gondoltam úgy, hogy el vagyok kötelezve. Igyekeztem mihamarabb  a viszontszolgálattal megjelenni, egyszerűen azért, mert az úgy emberi, az már kevésbé számít, hogy úgy is illik. Valami ilyesminek (és még mennyi hasonlónak) a hiányáról beszéltem minap, ami a baromfiszaros udvarnak és az ottani mentalitás iránt való ragaszkodásnak a következménye, az ott fogant gyűlöletnek és bosszúvágynak, mely ösztönszerű indulatok elfojtanak minden egyéb, akarattól függő megnyilvánulási lehetőséget, elsősorban a tanulással megszerezhető javak iránti vágyat.

"Szeretném én látni azt az embert, aki engem képes korrumpálni."

Ennek a mondatnak kellett volna elhangzania. Csöndesen, szerény mosollyal. Ezt a mondatot a jelzett módon olyan ember mondhatta volna el, aki köztudottan, híresen megvesztegethetetlen.
Magyarország miniszterelnökének elképesztően vastag bőr van az arcán, hozzá képest a rinocérosz  feneke egy l'Oréal reklám. De ezt a mondatot egyelőre még ő sem bírná kimondani. Akkor sem, ha képes volna különbséget tenni lekötelezettség és megvesztegethetőség között.
Nota bene, a megvesztegethetetlenség önmagában nem feltétlenül egyértelműen pozitív tulajdonság, talán elég a világtörténelemnek egy másik ismert gazemberére emlékeztetnem: Robespierre epitheton ornans-a ez a szó.
Ez már egy másik történet.