Keresés ebben a blogban

2016. november 19., szombat

Férfias játék

Láttam egy nagyon rossz filmet. Azért néztem végig, mert Matthew McConaughey ebben is kiváló volt, Kaszás Attila hangja meg hasonlóan remek. Több mint sport a címe, és tényleg több mint sport amiről szól. Egy mentalitást dicsőít, a rombolást, a mészárlást tartja kívánatos módszernek, és ami a legundorítóbb, azt hirdeti, csak a győzelem számít, a győzelem bármi áron. Az amerikai futballról szól a film.
Valószínűleg nehéz felfogású vagyok, és gyenge az asszociációs képességem is, mert én csak ennek a filmnek a kapcsán jöttem rá valamire. Kicsit enyhít a helyzeten, hogy mindjárt két dologra is.
A csökött agyú, angol futballt játszó "sportemberek" azt akarják behozni ebbe a hajdan szellemes, fejlett gömbérzéket és magas játékintelligenciát igénylő sportágba, amitől az amerikai futball a legtaszítóbb és legdurvább - az ellenfél megsemmisítését. "Leütközi" - mondja a baromian ostoba sportkommentátor, és úgy gondolja, ez rendben van, így kell ezt csinálni. Az amerikai futballban igen. A játékvezetők is rendjén valónak tartják, "engedik a kemény játékot" - mondja a baromian ostoba sportkommentátor. Aki a maga stupiditásával talán mindenkinél többet árt, mert nem látja, hogy a bíró megöli a játékot, és a tribünön tomboló ösztönlény ezt most már meg is követeli. Ő vért akar látni. A pályán is, nemcsak a lelátón.
Ezenkívül arra is rájöttem, hogy a szotyolaköpködő miért rajong azért, amiről azt hiszi, ez a futball. Mert ennek most már világos az üzenete: azt a néhány játékost, aki még tud valamit ennek a sportágnak a lényegéről, meg kell akadályozni abban, hogy érvényesítse ezt a tudást. Lerántani, földbe döngölni, széttaposni, elvenni a kedvét az élettől is.
Rombolni, pusztítani, mert harc az élet. Ezt látta ott, ahonnan jött.