Keresés ebben a blogban

2016. február 4., csütörtök

Filmkritika

Fellini ismét nekifutott a reménytelen szerelem témának, csak most nem pöcsöl nehezen eljátszható képregény figurával, mint A fehér sejkben, hanem elővesz egy röhejesen idejétmúlt, közhelyes alakot, a hatszázszor megunt bohócot. Sőt nem is egyet, hanem mindjárt kettőt is, van white clown, a Bolond alakja, egy teljesen ismeretlen angol(?) színész adja, ki tudja, minek kellett ráosztani, és a black clown, a kétségbeejtően rosszarcú Anthony Quinn kibaszottul egysíkú megformálásában. Faarcú, fogalma nincs a színészi játék alapjairól sem, egy tuskó a pali. Na aztán ez a grimaszoló Giulietta Masina! Azt hinnéd az első filmje után, hogy ez a Fellini ígéretes fószer, de csak klisé klisé hátán, hozzá egy Nino Rota nevű senkinek a három hangból álló zenéje. Naszóval, ha valaki végig akar unatkozni másfél órát, az üljön be a moziba, és hallgassa a banálisan durrogó szöveget meg a dögletes képmozgást, az egyik apáca egész jó különben.

Valami ilyesmit írna a mai „kritikus” az Országútonról. Pökhendi fölényeskedés, néhány rosszul és rossz helyen alkalmazott idegen (leginkább angol) szó, odavetett szakkifejezés, igazolandó milyen széleskörű az illető tudása, a mai argó összetévesztése a trágársággal – nagyjából ennyi.
Műveletlen, faragatlan, felületes, rossz ízlésű nyikhaj – körülbelül ennek a követelmény rendszernek kell megfelelni, ha valaki „kritikus” akar lenni az online médiában. Azaz véleményformáló. Bocsánat, véleményvezér, ezt ma így hívják. Van rá angol szó, onnan ered, ha adnék magamra, most úgy írtam volna le, de nem jut eszembe.
Mátrai Betegh Béla, Pernye András, Faragó Vilmos forog a sírjában.
Elég régen nem olvasok újságot, rádió nincs, televízió nincs, maradna a net. Ott a főcímekre szorítkozom. Annál hosszabb írás fölkergeti a vérnyomásomat.
Sokszor mondtam, a barbárság innen indul, ez nem tyúk-tojás probléma, nem azért ilyen a média, mert már nincsenek okos, művelt emberek, hanem mert a politikának erre van szüksége.

Nézheti magát a rendelt sajtóban, mint majom a tükörben.