Keresés ebben a blogban

2014. július 8., kedd

Zenék

Ma lesz a brazil-német. Belenézek, aztán valószínűleg az fog történni, ami legutóbb a hollandok meccsén – összesen körülbelül öt percet láttam belőle, néha odakapcsoltam, néztem néhány másodpercig, ahogy a félvonal tájékán adogatják egymásnak a labdát. Egymásnak, azaz hol csapattársnak, hol ellenfélnek, aztán mikor az ellenfélnek sikerült harmadszor is saját emberhez passzolni, akkor valaki odament, és felrúgta, leütötte azt, akinél éppen a labda volt.

Engem ez nem érdekel. Szinte bizonyosra vehető, hogy ma is ez lesz. Olvasták, hogy a hollandoknak űrutazást ígértek? Annyiba fog kerülni, amennyit a gyengébb csapatoknál játszók egy hét alatt megkeresnek. A jobbaknak egynapi, némelyiknek kétórai fizetése. Ezért aztán piszkosul fognak hajtani.

Nézzék és hallgassák inkább az Ebéne kvartettet. Abban bizonyos vagyok, hogy ma nincs jobb náluk, a Schubert- és Beethoven-felvételeik annyira tökéletesek, amennyire emberi figyelem összpontosítás voltaképpen nem létezik. Nem tudom, hogyan csinálják, mert ezt gyakorlással nem lehet előállítani. De most nem azzal kínálom meg önöket, amit sokan a zeneirodalom csúcsának tartanak (én is), azaz nem a kamarazene csúcsát jelentő vonósnégyessel. Pontosabban a vonósnégyesnek egy sajátos változatát rakom ide, egy átiratot a Pulp fiction zenéjéből.


Na milyen? Itt van egy másik felvétel, ugyanők egy tenorszaxofonossal kiegészítve, és a jelenlegi jazz egyik legfinomabb énekesével, Stacey Kenttel, akit nem azért nem hasonlítok sem iskolához, sem egyénhez, mert nem nagyon szeretem a hasonlítgatásokat, hanem mert nincs hozzá hasonló.



Akinek van Mezzoja, nézze meg csütörtök reggel a Fiction című koncertet, a fenti részletek onnan valók. Én már láttam, föl is vettem, megint megnézem, még most sem akarom elhinni, hogy ilyen van.

Az „ezértérdemesélni” minősítésű élmények közül még egy: Judzsa Vang játssza Ravel La valse-át. Ez a bődületes zenemű főképp zenekari változatában ismert, zongoristák ritkán vállalkoznak az előadására. Elég sok marhaságot olvastam már róla, ezekkel most senkit sem akarok felbosszantani, ne hallgassák keringőként (valse – keringő), ez a legfontosabb. Figyeljék a negyedik, a hatodik perc történéseit, és főképp az előadás végét, ahogy ez a csodálatos drámai érzékkel megáldott lány mind tragikusabbra veszi a rendesen örömzenének írt keringőt, ahogy a végén meg-megbotlik, ahogy a balkéz g-jét keményen megütögeti, kiemelve a többi hang közül, ahogy nem bódultan, hanem szinte a halálba szédülve kóvályog az el-elakadó háromnegyeddel.




Nem értem ezeket a mai fiatalokat, mert pontosan olyanok ugyan, amilyen az én nemzedékem volt, csak sokkal tehetségesebbek, okosabbak és bölcsebbek. Jó nekik. Meg nekünk, hogy hallgathatjuk őket.