Keresés ebben a blogban

2013. október 14., hétfő

Civilizáció

Olvasom több helyen, mit tesz a civilizált világ. Mondjuk Malala Juszufzai (Bátorság, október 11. bejegyzés) dolgában (nem sokat, ahhoz képest, amit tehetne, de most nem erről van szó).

Hol van a civilizált világ, hol élnek a civilizált emberek?

Engels (oppardon, szabad leírni ennek a büdös komcsinak a nevét?) Engels szerint a civilizáció az emberi fejlődésnek a harmadik korszaka, a vadságot és a barbárságot követi.

Hát, nem tudom. Elég homályos ez a meghatározás, úgy emlékszem, Engels azt sehol sem írja, hogy már benne élünk ebben a fejlődési szakaszban, lehet, az ő korában voltak ilyesmire jellemző esetek, írásbeliség, teszem azt mint a kulturális élet megnyilvánulási formája meg ehhez hasonlók, de ha volt is ilyen, az régen elmúlt. Most úgynevezett piktogramok közvetítésével érintkezünk, a magyar országgyűlésbe például különféle pólókban szokás bejárni, nagy dobozokat készítenek a fiúk meg molinókat, bábukat égetnek, műanyag szobrokat döntögetnek, egyszóval olyan játékokkal szórakoztatják magukat, amiket közepes színvonalú óvodákban az óvónénik már a nagycsoportosok lenézésének tekintenének.

A vadságot és a barbárságot értem, érzékelem, ezekben éltem le az eddigi életemet, hol az egyikben, hol a másikban, a kettő különösen durva, kombinált változatában három és fél éve, egyre mélyülő és sötétedő butaságban – de a civilizáció, ha jól ismerem a fogalom eredetét, az valami más dolog.

Isten áldja Amerikát, ezt mondják a különféle szónokok a beszédeik végén, a Föld egyik legfejlettebbnek tartott országában.

Ennek a mondatnak mi a viszonya a civilizációhoz? Melyik isten? Mit tegyen? Áldja? Azt hogy kell? És ha netán kiderülne, mi a teendő annak érdekében, hogy a cselekvés áldásnak minősüljön, én komolyan nem tudom elképzelni sem, milyen mozdulatsor vagy milyen beszédelemek szükségesek ehhez, akkor az áldásnak a tárgya az Amerikának nevezett földrész (Észak-, Közép- és Dél-Amerika) mint kontinens, és ha igen, akkor annak a földje (hegyek, vízrajz), vagy bele kell érteni a növényzetet és az állatokat is? Esetleg a természeti környezetet is, úgymint felhők, ciklonok, tornádók, működő tűzhányók, hogy ezek a kataklizmák fent nevezett áldással működjenek, vagy azokat nem kell megáldani? És ha nem, az általuk közelebbről meg nem jelölt isten tudja-e, mit kell megáldania és mit nem, ha erre külön nem hívják fel a figyelmét? És mi a helyzet Manituval, az észak-amerikai őslakosok istenével? Vagy az nem isten? És a bevándorolt, de különösen ott született muszlimok istene? Az is áldja meg Amerikát, vagy akármilyen áldást nem fogadnak el?

És mi a helyzet az emberekkel? Azokat is meg kell áldani? Csak a fehéreket vagy az arabokat meg a kínaiakat, filippinókat, japánokat is? És ha igen, ők mit szólnak ahhoz az áldáshoz, amit egy számukra idegen „civilizáció” szónoka kér rájuk? És a mormonok? És a katolikusok meg a protestánsok? Komolyan kérdezem, mert tényleg nem tudom, ők ugyanahhoz az istenhez fohászkodnak?

Gyanítom, az ál naiv kérdésemre az a válasz, hogy az Amerikai Egyesült Államokban élő embereket kéretik megáldani, amilyen magas ennek az országnak a fejlettségi szintje, ez az összes ott élő polgárra vonatkozik. Legalábbis a többségre. Vagy majdnem. Némelyek szerint a feketékre azért nem, mások a muszlimokat hagyják ki, megint mások a zsidókat, de ezt egyetlen szónok sem mondja, csak utólag gondolja. De akkor miért nem azt mondják, hogy az áldásra irányuló igény az Amerikai Egyesült Államokban élő emberekre értendő? Vagy az isten azt anélkül is tudja, mert az isten mindent tud? Akkor viszont minek kell folyton felszólítani az áldásra, nyilván tudja, hogy a 21. század amerikai embere igényli az isteni áldást, pontosan úgy, ahogyan a tűzbe bámuló ősember vágyott valami ilyesmire. Azóta lett Szent Péter templom, amit egy zseniális ember épített, és amely épületnek végső soron (ha alaposan belegondolnak) nincs köze semmiféle istenhez, de a ma áldásért fohászkodó és a Kelet-Afrikában 150-160 000 évvel ezelőtt tűzbe bámuló között nincs lényegi különbség.

Tessék mondani, mennyivel civilizáltabb az a futballista, aki gólt rúg mondjuk itt Európában, és az égre tekintve megköszöni istenének a gólt, mint az Andamán szigetcsoport bennszülöttje, aki cincogó hangot ad, amikor az ő istenét hívja? Isten rúgta azt a gólt? Vagy csak segített?

A vadsághoz és a barbársághoz hozzá tartozik a vakhit, a meghatározhatatlan felsőbbrendűhöz küldött fohász, az áhítat, azaz a félelem, az ismeretlentől való rettegés kifejeződése. A segítség kérés olyan dolgokban, amire az ember nem érzi képesnek magát. Fohász a gyógyulásért, az ennivalóért, az ellenség legyőzéséért.

Csöndes szomorúsággal közlöm, az ember képes megismerni a betegségeket és azok gyógymódjait, tud élelmiszereket termelni, és nem a természet parancsa, hogy legyőzendő ellenségeket kreáljon magának. És egyáltalán, az ember képes létrehozni mindent, aminek a megteremtéséért és elpusztítani mindent, aminek a legyőzéséért fohászkodik. Csak éppen fohászkodni sokkal egyszerűbb és kevésbé munkaigényes, mint megismerni az emberi szervezetet, annyi búzát miegymást vetni, amennyitől elmúlik az ember éhsége, és megérteni, elfogadni azt, aki valamiért más, másképp gondolkodik és másképp cselekszik.

Mi itt keresztények vagyunk, és naponta jelentőségteljesen hangsúlyozzuk, milyen nagyon keresztény a mi kultúránk, és ha jól értem, erre még olyan büszkék is vagyunk, amennyire csak egy felsőbbrendű tud büszkének lenni.

Keresztények vagyunk, ennélfogva nem vagyunk civilizáltak. A civilizáció ugyanis nem abban a különbségben mérhető, ami egy ketchikani indián totemoszlop és a Szent Péter templom között mutatkozik mint épület szerkezettani differencia. A civilizáció fokmérője az a tudományos fejlettségi szint és emberhez méltó gondolkodásmód, ami a totemoszlopot és a Szent Péter templomot képes az emberi alkotóképesség megfelelő változataiban leírni és megérteni, és ami nem folyamodik földöntúli és megfoghatatlan hatalmakhoz, hogy enyhítse butaságból fakadó rettegését.

Hogyan várható el egy futballistától, hogy ne az égre mutogasson, ha egy nyugat-európai politikus vagy főpap lényegében ugyanazt teszi?

Hogyan törhetnénk ki itt Magyarországon a vadságból és barbárságból, ha a legelsőnek tartott ember azt mondja, Európa hanyatlásának oka az, hogy elveti a munkát és az imádságot?

Barbárság? A vadság mélysötét butaságának szintjéről nézve azért az innen még elég messze van.