Keresés ebben a blogban

2017. október 2., hétfő

A népszavazásról

Én katalán vagyok, ami azt jelenti, hogy szebb vagyok és okosabb és gazdagabb, mint te andalúziai, mert te szegény vagy és lusta.
Olvasták valahol ezt a mondatot? Pedig erről van szó. Meg még arról, hogy a szebbet és okosabbat folyton csak elnyomják, és nem tud érvényesülni. Évszázadok óta csak elnyomják. És majd ő most megmutatja. Miért éppen most és mit mutat meg? Hát... talán mostanra sikerült annyira belehergelni őket a melldöngető nacionalizmusukba, hogy most akarják megmutatni. A világnak. Hogy ők egyedül is.
Nem értek a nemzetközi joghoz, de például meglepne, ha a Spanyolországból való kiszakadás után Katalónia automatikusan maradna az Európai Unió tagja. Meg az is meglepne, ha a spanyol gazdasághoz, kereskedelemhez és közlekedéshez természetesen kötődő Katalónia ezek nélkül is olyan kiemelkedően teljesítene, mint így.
Dehát ez mind nem fontos. Engem az érdekelne, hogy mi a cél. Hogy akkor mi van, ha Katalónia egyszer csak önálló ország lesz? Akkor majd indíthatnak háborút például? Hadat üzenhetnek bárkinek, például Spanyolországnak is, ahol annyit bántották őket? Hogy katalánabb lesz egy katalán, ha nem saját törvényekkel intézkedő, saját közigazgatású, Katalónia néven Spanyolország autonóm közössége lesz, hanem Katalónia néven mindentől és mindenkitől független Katalónia lesz? Tényleg annyira ostoba mindenki abban a különben rendkívül rokonszenves autonóm közösségben, hogy azt hiszi, létezik függetlenség?
Zürich kanton népszavazást ír ki, mert elegük van abból, hogy ők tartják el Ticino kantont. Meg ilyesmi.
Hogy aztán mit tett a spanyol kormány? Az már egy másik kérdés. Reagált. A maga módján. Ott is csak politikusok vannak. A dolog persze nem egyszerű, az érdekek számosak. De minden azzal kezdődik, hogy én szebb vagyok és okosabb. Hogy miért? Nem azért, mert én személy szerint tettem azért, hogy így legyen, hanem azért, mert katalán vagyok. Úgyhogy én most megmutatom, hogy neked nincs annyi jogod, mint nekem, mert te nem vagy katalán.
A nemzetállamoké a jövő, mondja a csúti futballista. Aha.