I. István nem azért a magyar történelem
legelítélendőbb figurája, a bűnei nem azért a legmegbocsájthatatlanabbak, amit
tett, hanem azért, amit nem tett. Aminek következtében úgy alakult a magyar
sors, hogy az esetek többségében a legócskább alakok kerülhettek hatalmi
helyzetbe, akik folytatták az Istvántól eredő hagyományt: semmittevéssel,
bosszúvággyal, gyűlölettel reagálni minden belső és főképp külső hatásra, a
népet védtelenül hagyva kiszolgáltatni a folyamatos idegen uralomnak, bármely irányból
érkezzék is az.
Nem állítom, hogy ez egyedül rajta
múlott, hogy csak ő tehetett volna az ellen, ami itt az elmúlt ezer évben
történt. Csak azt állítom, hogy az eredő bűnös ő. Soha többé senki nem
kerülhetett olyan helyzetbe, amelyben azt csinál, amit akar – egy független,
szabad földterületen, ami a sokszorosa annak, amit a nép létszáma megkíván, függetlenül
és szabadon. Senki nem fenyegette, a nyugat minden mezőgazdasági, ipari és
kulturális kincsét ingyen mintának a lábai elé terítették, csak neki kellett
volna állni a tanulásnak és a munkának. A nép egyszer már bizonyította, hogy
képes és hajlandó bármire, ami által kitörhet a törzsi létből, és valami
másfajta életet élhet, mint amit sokezer éven át megszokott, jött 2000
kilométert – mi lett az utazás vége? Egy végtelenül ostoba, felfuvalkodott
despota uralma, ami ezer évre megnyomorította ezt a szerencsétlen, akkor még
jobb sorsra érdemes népet.
Minden utána érkezőnek már sokkal
nehezebb dolga lett volna, mert minden utána érkezőnek már a tőle örökölt
vazallusi státusszal kellett volna indulnia, a tőle örökölt megfélemlített és a
kereszténység abroncsával meggyötört, sámánista nép borzalmas súlyát cipelve.
Azt sem állítom, hogy ez lehetetlen volt. De (Könyves) Kálmán és Károly
(Róbert) nem véletlenül tett végülis hiábavaló erőfeszítéseket, a Szapolyai-,
Rákóczi- és Kossuthfélék lettek meghatározók, akik elég ostobák és elég
jellemtelenek voltak ahhoz, hogy a magyar nép csak tovább süllyedhessen a
tudatlanság reménytelen mocsarába. Mely süllyedés a jelen pillanatig nem állt
meg, a mélység már olyan sötét, ahol a nyom nélkül való beolvadás, azzal együtt
a teljes eltűnés vár a magyarságra.
Az egyetlen lehetősége az, ha
megpróbál mindent elölről kezdeni. Ebben a pillanatban a lehetőség még adott, most
éppen – ezer év után ismét – semmilyen külső hatalom nem fenyegeti annak az
esélynek a megjátszását, ami a történelmünkkel való szembenézéssel kezdődik. Össznépi
nyavalygásokkal és emlékművek építésével Trianont siratva ez nem fog menni.
Érdekel valakit a magyar
történelemírás felelőssége?
Kellene, hogy érdekelje például a jogrendszerünket. A bíróságokat.
Földesi Tamás, a Jogi Kar hajdani dékánja írt egy tanulmányt a hazugság és a
büntetőjog összefüggéseiről. Ebből most csak a legfontosabbat, a minket
leginkább érdeklő mondatok esszenciáját írom le: a hazugság önmagában
nem büntetőjogi kategória, de számos BTK-ba ütköző cselekedet alapul
hazugságon. Mindenekelőtt a csalás. A csalás alapja a csaló hazugsága,
amennyiben valami olyat állít, ami nem felel meg a valóságnak. Bár a csalás csak
abban a pillanatban válik bűncselekménnyé, ha az okozott kár összege meghaladja
a 20 000 (Húszezer) forintot, nem olyan nehéz átváltani a történelmi
hazugságot forintban kifejezhető összegre. Pontosabban nehéz, mert az
eredményül leírható összeg az ismert számokkal nem kifejezhető, csak a
milliárdnak a nem tudom, hányadik hatványával.
Jónéhányszor használtam ebben a könyvben az öncsalás kifejezést.
A magyar nép évezredes öncsalása a történetírók hazugságaira épül. Tetszett
figyelni? Történet és nem történelem írókról beszélek. Akiknek a bűnén semmit
nem enyhít az, ha átvesznek, folytatnak hazugságokat. Ha nem tudják, hogy amit
írnak, hazugság, akkor azért, ha meg tudják, akkor azért.
Balogh László Levente, a Debreceni Egyetem oktatója egy
tanulmányában (A politikai hazugságokról)
elég szép összefoglalását adja ennek a jelenségnek, mindössze a „politika” szót
kell a „történésszel” helyettesíteni. Ezt annál is könnyebben megtehetjük,
minthogy a jelzett „történészi” munkák úgyszólván mindig a politika
megrendelései, de legalábbis tudható igényei szerint íródtak.
„… a politika és
igazság viszonyának alább leírt átalakulását az egyszerűség kedvéért a hanta fogalmával kísérlem meg
összefoglalni, amely a bullshit
szalonképes változata. Ebben a beszédmódban nem annyira az igazság direkt
elrejtéséről van szó, mint inkább a tények iránti érdektelenségről. Politika és
igazság viszonya úgy alakul át, hogy a hazudozás és igazmondás relevanciájára
vonatkozó megfontolások egyre inkább eltűnnek. Aki ezt követi, nem foglalkozik az
elmondottak érvényességével, közömbös a dolgok igaz vagy hazug minőségével
szemben. A hantázók azért állítanak valamit, hogy magukról egyfajta képet
sugalljanak …”
Visszaérkeztünk Földesi írásához, a hazugság büntetőjogi
felelősségéhez, miközben gazdagodtunk egy új szóval a magyar történelemírást
dominálók megnevezésére: hantázók.
Na akkor. Volt nekünk egy nagy hatalmas királyunk, a történészek egy
része I. Istvánnak nevezi, de leginkább Szent Istvánként ír róla
boldog-boldogtalan. Mit tudunk róla?
Nem tudjuk, mikor született. Azt sem tudjuk, hol született. Nem tudjuk,
hol és mivel telt az ifjúkora. Nem tudjuk, volt-e része bármilyen nevelésben,
oktatásban. Úgy tudjuk, megkeresztelték, de azt nem tudjuk, ki tette ezt, mikor
és hol. Úgy tudjuk, megházasodott, de nem tudjuk, mikor és hol, a német források
ebben az ügyben bizonytalanok, de azokból legalább következtetni lehet. A
magyar forrásokról mindjárt. Úgy tudjuk, megkoronázták, de nem tudjuk, honnan
származik a koronája és ki tette a fejére – az időpontot határozottan állítjuk,
noha megbízható forrás erről sincs. Azt írja boldog-boldogtalan, hogy
megalapította a magyar államiságot és a kereszténységet.
I. Istvánról és az ő uralkodásáról nincs egyetlen hitelt érdemlő írásos
dokumentumunk sem. Minden vele kapcsolatos „adatunk” forrása valamely krónika
vagy „legenda”, amik szájhagyomány és egyéb mesélések alapján íródtak, valamint
néhány, évszázadokkal később előkerült másolat, amiről azt állítjuk, hogy az
eredetije István idejéből való. De minthogy az eredetit soha senki nem látta és
a „másolatok” többszáz kilométerre innen készültek, ugyancsak többszáz évvel
később, elég nehéz az illető uralkodóról legalább hozzávetőleges képet
alkotnunk. Nem baj, a mi történészeink azért ezt megteszik, méghozzá
szemrebbenés nélkül állítva adatokat, amik nem léteznek, amikről ők is tudják,
mert tudniuk kell, hogy soha nem is léteztek. Ezzel szemben mélységesen
hallgatnak arról az egyetlen, mindenki által látható, de soha senki által nem
elemzett forrásról, ami különben minden követelménynek megfelel: a koronázási
(mise) paláston látható ábrázolásról. Mely szerint (miképp már részleteztem) a
mi első uralkodónk egy nagyjából 155-160 centiméteres, rövidkarú, tömpekezű
alak volt, nyilvánvalóan olyan, ami a különféle kortársi írásoknak megfelelően
illeszkedik a kor magyarjainak külleméhez. Ebből persze semmiféle egyéb
következtetést nem lehet levonni, ilyen volt és kész, legföljebb a hatalmas
termetű daliát megjelenítő szobrokat és festményeket kellene az őket megillető
helyen tárolni. Az ilyen „művészeti alkotások” alapján készült jellemrajzokkal
együtt. Ezen kívül az sem kerül szóba egyetlen történelmi munkában sem, hogy
ezen a paláston, a királyéval közel azonos méretben megörökíttetett Liudolf
Gizella, a királyné, ami legalábbis szokatlannak nevezhető az uralkodói
jelképek sorában. Amiből viszont már szükséges volna levonni bizonyos
következtetéseket. (Ha valaki a szememre vetné a Monomakhosz-korona Zoé és
Theodora ábrázolását, annak figyelmébe ajánlom, hogy nevezett nők nem királynék
voltak, hanem Monomakhosz császár társuralkodói – ez az a korona, amit I.
András kapott a bizánci császártól, ráadásul valószínűleg női korona, de ez már
megint egy másik történet.)
Miután tisztáztuk, hogy első, mindmáig legnagyobbra tartott, hihetetlen
mennyiségű tódítással ránk tukmált királyunkról lényegében semmit nem tudunk,
és megállapítottuk a magyar történészek elég mélyen el nem ítélhető
felelősségét ebben a mai napig tartó hazugságáradatban, még valamit jegyezzünk
meg: a főbűnös azért ebben is az I.
István nevű király. A történészek halandzsázása azért folytatódhat
zavartalanul a hét vezér, a vérszerződés, Árpád apánk, a honfoglalás és a
kalandozások után még mindig mindenféle dokumentum nélkül István történetével,
mert ő nem gondoskodott maradó
dokumentumok és tárgyak létrehozásáról. Ha egy kicsit is
foglalkozott volna egyébbel, mint a nép sanyargatásával és a kereszténység
fertőzésének kíméletlen terjesztésével, akkor természetes kötelességének tartja
az események hiteles rögzítését, oklevelek íratását és azoknak a számukra épült
kőházakban való, évszázadokra biztonságos elhelyezését, építészeti- képző és
iparművészeti holmik megrendelését és azok szakszerű tárolását – egyszóval
mindazt, ami tőle nyugatra ezerévek óta tudható gyakorlat volt.
Ha a többiről nem hallott is, különféle közvetítőkön keresztül
értesülhetett a római Tabularium létéről, ami akkor még teljes eredetiségében állt és funkcionált –
valahogy a kereszténység figyelmét elkerülte, pedig azt is le kellett volna
rombolni.
Quintus Lutatius Catulus építtette időszámítás előtt 78-ban.
Az állami okiratok megőrzésére szolgált,
ma is áll a Capitoliumon, a rá épített három emelet
és torony a római városháza, a Palazzo del Senatore
Azaz ez nem hagyomány, hanem kötelezettség. (Hogy miért fogadom el a
nép sanyargatásáról szóló tudósításokat, ha nincs elfogadható dokumentumunk
Istvánról? Mert erről a „tevékenységéről” van hiteles – bizánci és német –
forrásunk, és mert minden egyéb bizonyíték ezt teszi nyilvánvalóvá.)
Közjegyzőket ismerünk különben sokkal régebbről is, például az i.e.
2750. évből. Az Írnok szobra 2600-ból való. Mármint az időszámítás előtt 2600-ból. Elég fontos
foglalkozás lehetett, ha szobrot is faragtak róla:
A különféle ókori kultúrák közvetítésével a közjegyzőség eljutott a
„barbárokhoz” is. A mai Nyugat-Európában a 10. század közepére egységesítették a
közjegyzői hivatalokat, úgy értem, valamennyi birodalomban. Kötelező volt. Azaz
lett volna honnan tanulni.
Ha a mi nagy királyunkat bármi érdekli a pusztító hatalmi tébolyán
kívül. Aminek mindent alárendelt, amiért képes volt meghunyászkodni is, amikor
nála erősebbel találkozott, amiért hajlandó volt elviselni egy feleséget a nő
kíséretével együtt, akikben persze kizárólag a gyűlöletes idegent látta, és nem
a lehetőséget egy értelmes, a tisztességes és alapos utókor számára is elismerendő,
működőképes királyság és ország felépítésére. A dokumentumok és bármilyen más megmaradó
tárgy hiánya sokmindent mutat, de valamennyi jelenség fundamentuma az ebből
következő tény: I. István egy
kereszténységet szimbolizáló koronával megkoronázott törzsfőnök volt.
Aki egy pillanatra sem tudott, valószínűleg nem is akart kiszabadulni a törzsi
keretek közül. Aki a rengeteg ingerből csak azokat bírta kiválasztani, amik a
hatalmi tébolyát katalizálták. Akinek a sok között talán a legnagyobb bűne, hogy a népből is a rosszat hozta elő, ami rossz
egy évezred alatt csak annyit változott, hogy fokozatosan romlott tovább. Ha
voltak olyan képességei, amik kiemelték a tömegből (kellett hogy legyenek,
többször utaltam rá, valószínűleg nem volt a szó hagyományos értelmében buta),
azokat kizárólag arra használta, hogy a törzsszövetségi hierarchiát (család,
nagycsalád, nemzetség, törzs) egységessé alázza, hogy egyforma alattvalóként
kezelje a nemzetségek és a törzsek vezetőit is. Az agyberendezése talán elég
lett volna ahhoz, hogy királyként viselkedjék, hogy felfogja azokat a
kulturális szabályokat, amik egy európai keresztény uralkodót megkülönböztetnek
egy barbár ázsiai jövevénytől, de ezek nyilván nem érdekelték. Mert végülis a
szó nem hagyományos értelmében, hanem annak teljes értelmezési terjedelmét
tekintve egy iszonyatosan buta ember volt. Ravasz és galád, és éppen ezért
reménytelenül buta. Amennyiben elfogadjuk azt a distinkciót, hogy az ember, aki
szabadon választhat a jó és rossz cselekedetek közül, és a rosszat választja,
mindenekelőtt buta. Az összes többi tulajdonsága ebből az egyből fakad.
István ebben is hagyományteremtő volt. A magyar történelem során
úgyszólván csak buta emberek kerültek bármilyen döntési pozícióba, a magyar
történelem sorsfordulóit mindig az ostoba politikai vezetők tettei jelentették,
ezért nem fordult elő egyetlen egyszer sem, hogy ne a rossz oldalon álltunk
volna. A jelen pillanatig így van. István
országa nem híd volt és nem kompország, hanem senkiföldje, egy érdektelen és
értéktelen terület, ami az idegen megszállóknak kellett is meg nem is, amin még
átkelni sem volt érdemes, és ez így is maradt. Most ez a szerep
valamelyest módosult. Harminc évvel ezelőtt megszállók nélküli értéktelen
területté váltunk, tíz éve pedig a keleti despotizmus nyugati előszobájaként
funkcionálunk.
Ez egy ideiglenes tartózkodási hely. Az volt ezer éve, azóta is az.
Elvacakolunk rajta, amíg várunk, tesszük a legszükségesebbet, de semmi fontosat,
aztán aki eléggé elszánt, akiben még él a kétezer kilométeres rohanás zsigeri
nyoma, az egyszercsak összepakol és elmegy. Kitántorog Amerikába, vagy
letelepszik Angliában, Németországban, Ausztriában, és teszi a dolgát. Lendít
az emberiség helyzetén. Abban a hatalmas tévedésben élünk, hogy magyarként
tűnik ki. Egy fenét. Munkácsi Mihály, Neumann János, Szilárd Leó nem magyarnak
született, hanem embernek. Aki ezen a Kárpát-medencének nevezett helyen
belepusztult volna a tunyaságba. Aki annak az országnak a polgáraként lett
naggyá, ahol élt, mely országnak a mentalitása segítette, és nem megfojtotta.
István mindent elsöprő butaságának nyilván az egyik természetes tünete,
hogy mindenkinél okosabbnak képzelte magát, egyebek között ezt is bizonyítja,
hogy semmit nem tartott szükségesnek átvenni a nyugati kultúra holmijaiból. A
maga szempontjából persze igaza volt, ezek nemhogy segítették volna a maga
által kívánatosnak tartott uralkodásban, ez a kultúra kizárólag rombolásra való
egy törzsi alapokra épített keresztény királyságban.
Foglaljuk össze a lehető legrövidebben: István király egy 155
centis, rövidkarú, tömpeujjú alak volt, mint ilyen, tökéletesen illeszkedett
kora és népe jellegzetességeihez. A szellemi képességei ahhoz elegendőnek látszottak,
hogy alattvalóin kiélje despotikus hajlamait, de minden ennél bonyolultabb
tevékenységre alkalmatlannak bizonyult, amiben nincs semmi váratlan vagy
különös, egy volt az ázsiai törzsi létben sokezer éve vegetáló, tanulatlan és tanulásra
képtelen sokaságból, semmilyen tulajdonsága nem predesztinálta arra, hogy ebből
a sokaságból bármilyen pozitív tettével kitűnjön.
Azt tetszik kérdezni, mivel tudom ezt a tételt bizonyítani. Például a
bármilyen kiemelkedő tehetséget bizonyító egzaktumok teljes hiányával, a magyar
történelem általunk jólismert folyamatával.