Keresés ebben a blogban

2021. december 31., péntek

Pilinszky

Száz éves volna. Ugyanazt a lányt szerettük. Az én későbbi első feleségemet. János korábban ismerte. Nem hiszem, hogy lett volna esélye, akkor sem, ha én nem jelenek meg Á. életében, mint ahogyan Mészölynek és Kormosnak sem volt, azaz nem én voltam a győztes vetélytárs, ők nem illettek egy náluk sokkal fiatalabb, nagyon szép és nagyon okos lányhoz. Mészöly Miklós elegánsan eljátszotta, hogy nem haragszik, de élete végéig hűvös maradt és viselkedett, mikor találkoztunk – eljátszotta az idősebb és persze jelentősebb pályatársat, aki ráadásul a világon a legszebb férfi. Kormos Pista inkább szomorú volt, de nem utált, még kedves, közeli ismerősei közé is fogadott, mikor megtudta, hogy Á. Vackornak szólít engem.

Pilinszky félmosolyos fájdalommal vette tudomásul, hogy ő is a vesztesek közé tartozik, ő volt az egyetlen, akit érdekelni kezdett az a nála majdnem 22 évvel fiatalabb, hozzá képest hatalmas emberpéldány, hogy vajon az agya helyén is izmokat hord-e, vagy lehet vele beszélgetni. Ami azért is különös volt, mert nem szeretett beszélgetni. Napról napra kerültünk mind közelebbi barátságba, és nem találtam benne semmi önzést – nem akart általam találkozni Á.-val. Szóba sem hozta soha, még akkor sem, amikor Á. elment Párizsba és ott is maradt.

Szűkkörű társaság jött össze valahol (nem emlékszem, ki volt a házigazda), ahol mindkettőnket ismertek, János lágermúltját és az én siralomházban töltött hónapjaimat is. Azt kérték, meséljünk.

Pilinszky rám nézett. Tudta, hogy én soha egyetlen szót sem szólok 56-ról, a benne való tetteimről meg végképp nem. Hallgatott egy ideig. Aztán azt mondta, inkább ti meséljetek. Ti mindennap változó életet éltetek akkor. A láger meg a börtön mindig ugyanolyan. Nektek vannak emlékeitek. Nekünk nincsenek.

Száz éve született, november végén. Nem tudtam. Most tudtam meg, hogy Jelenits István megemlékezett róla.