Keresés ebben a blogban

2021. május 6., csütörtök

Van-e istennek drámai érzéke


Azt most hagyjuk, hogy melyiknek. Amikor ministráltam, és elmondtam a konfiteordeót (confiteor Deo), eszembe sem jutott, hogy vannak másféle istenek is, mint akinek én gyónok. Vagyis az a nagyszakállú, mérges öregember, aki fel volt festve a falra a Jópásztor kápolnában és a Józsefvárosi templomban, ahol ministráltam meg ahol elsőáldozó voltam, akitől félni kellett, mert mindenért megbüntetett. Mire pedig itthon ismertté vált Arthur C. Clarke zseniális novellája, az Isten kilencmilliárd neve, én már régen elköszöntem az emberiség történelmének legförtelmesebb találmányától, a kereszténységtől és ezáltal persze mindenféle istentől.

Idén lenne (vagy inkább volna, mert valószínűleg nem lesz) a hatvan éves érettségi találkozónk. Azért nem lesz, amiért már az ötvenöt éves sem volt, mert  meghalt az osztálytársunk, aki ezeket szervezte. Gimnáziumban a barátom volt, négy évig egy padban ültünk, sokan irigyelték is, mert ő állt legközelebb ahhoz a félliterköpő túridanihoz, a mélyhangú, százkilencven centis gyengék védelmezőjéhez, aki nem félt a lányoktól (dehogynem, csak jól leplezte), akivel bárhová el lehetett menni, mert senki nem mert belekötni, azaz hozzám.

Harmadikosok voltunk, amikor egy koraőszi napon lebicikliztünk a Velencei tóhoz. Jött velünk még egy osztálytársunk, nem tudom, miért, egyikünk sem kedvelte, talán nagyon akart jönni, mi meg senkinek sem mondtunk nemet. Visszafelé egyre rosszabbul kezdtem érezni magam, gyenge voltam, Baracskánál már le is kellett szállnom a nyeregből. Az én két osztálytársam hamarosan visszaszállt a biciklijére, azt mondták, ők megígérték, hogy sötétedés előtt otthon lesznek, és ez így nem fog menni, ha itt csak gyalogolnak mellettem, nagyon aggódnának a szüleik, ha nem érnének haza az ígért időben, majd felhívják az apámat. Otthagytak a baracskai emelkedő alján.

Nem emlékszem, hogyan jutottam el Érdig, csak arra, hogy ott már nagyon rosszul voltam, amikor megláttam egy szőlőskertet az országút mellett. Hagytam a földre dőlni a biciklimet, megpróbáltam lemenni a töltésen, de annyira gyenge voltam, hogy kiszaladt alólam a lábam, legurultam. Éppen egy szőlőtőke alá, amin poros, sáros, pókhálós fürtök lógtak. Letéptem egyet és befaltam, valószínűleg nemcsak a szőlőt, még a szárát is. A másodikat már rendesen ettem, ahogy kell. Jól lettem, felmásztam az országútig, biciklire ültem, sötétedés előtt hazaértem. Akkor fogalmam sem volt róla, mi bajom van, ma már tudom, hipoglikémiás roham jött rám, akkor először, azóta sokszor. Úgyhogy most már azt is tudom, a hazaúton lehettek jobb időszakok, amikor kis időre elmúlt az a baromi remegés, izzadás és gyengeség, ami ezzel a nyavalyával jár. Nem tudtam azt sem, hogy csak enni kell, lehetőleg sok cukrot (szénhidrátot, bármit), és akkor másodpercek alatt elmúlik ez a förtelem, abban az érdi kertben csak ösztönszerűen tömtem magamba a szőlőt.

Elmondtam ennek a történetnek egy rövid részét egy rádióműsoromban, azzal fejeztem be, remélem, az én fiaim sosem fognak azzal hazajönni, miszerint az időben érkezésüknek az volt az ára, hogy az országúton otthagyták a beteg barátjukat.

Akkor már legalább harminc éve nem hallottam az osztálytársamról, addig nem volt érettségi találkozónk, eszembe nem jutott, hogy hallgatja a műsoraimat, nemcsak ő, a többiek is, annak a csupa nagyon okos individuumból álló osztálynak a többi tagja.

Másnap küldött nekem egy Paul Anka lemezt. Aztán lett érettségi találkozónk is. De erről a biciklis kirándulásról sosem beszéltünk. Annyira nyilvánvaló volt, hogy ez nemcsak bennem maradt meg ilyen fájdalmasan kitörölhetetlenül. Nem tudom, kimondta-e valaha, midőn valahol szóba kerültem, hogy mi barátok voltunk, hogy neki is át kellett-e értékelnie a barátság fogalmát. Vagy csak én jöttem rá, hogy ezzel a szóval is dobálódzunk, hogy nem ismerjük az értelmét, hogy nem is fontos, mert nem is akarunk foglalkozni vele, mert akkor elég hamar rájönnénk, ez a szó is olyan üres, amilyen jónéhány más, amiknek az értelmét megismerve sok ócska lételemünktől szabadulhatnánk meg.

Huszonvalahány kitűnő tanuló végzett a Cukor utcai gimnáziumban akkor, fel is vettek kivétel nélkül mindenkit valamelyik egyetemre, ez még egy olyan elitiskolában is ritkaság, amilyen az Apáczai. Huszonvalahány nagyképű, sok kellemetlen tulajdonsággal megvert háborús gyerek fejezte be a középiskolát abban az évben, a néhány érettségi találkozónkon derült ki, hogy még annyira sem kedvelem őket, mint iskolás korunkban – nem volt ebben semmi új, még kevésbé valami megrázó. Egész életemben irtóztam a kitűnő tanulóktól, amikor szemináriumvezető óradíjas tanárként egyszer be kellett ugranom felvételiztetni, egy kolléganőm (ő akkor már adjunktus volt), átjött egy szünetben, hogy miért küldök hozzá olyanokat, akik rám vannak kiosztva. Mondtam, mert ezek kitűnően érettségiztek, és nem szeretnék diszkriminatív tettekkel botrányt kavarni, amennyiben mindegyiket páros lábbal rúgnám ki a felvételiről, mielőtt megszólalnak. Erzsébet csak nézett rám, ahogy szánalmas bolondokra szokás, úgyhogy kénytelen voltam megindokolni, miért mondok ilyeneket: aki mindenből kiváló, az semmiben sem az.

Ez az én biciklikirándulós osztálytársam különb volt a többinél, mert ő okos volt és könnyedén, úgyszólván tanulás nélkül lett kitűnő a bizonyítványa. Vele nem is volt semmi baj, csak az, hogy hosszú ideig azt hittem, a barátom.

Majdnem pontosan három évvel a velencetavi kirándulás előtt, egy keddi nap meleg estéjén (pedig már október vége volt), feljött hozzánk a Jóska, a viceházmesterné fia, hogy a nagymamám engedne el kicsit sétálni. Amint kiértünk a kapun, a Jóska azt mondta, futás öreg, balhé van a Rádiónál, ott a helyünk.

Jóskával úgy ismertük meg egymást, hogy tagja volt a Mátyás téri bandának, akik többek között engem is rendszeresen nagyon megvertek, amikor mentem haza az iskolából. A Jóska cigány volt, a többiek is. Aztán egy nyáron én nőttem több mint tíz centit, és akkor szeptemberben kimentem a Mátyás térre azzal, hogy nekünk elszámolni valónk van egymással. Sok véres seb meg törött és repedt csont van a számlájukon, ezt most kiegyenlíteném. Nicsak, mekkora szája lett az Urifiúnak, mondta Jóska. Nagy verést kapott. Én is. Attól a naptól kezdve segítettem neki esténként leszemetelni. Azaz a kétudvaros, négyemeletes ház szemetes vödreit beleüríteni a nagy szemetes hordókba, azokat aztán kihordani a ház elé, hogy másnap hajnalban a két muraközi lóval járó szemeteskocsis beleürítse a gumirádlis szekerébe és elvigye – akkor még nem volt kukásautó.

Azon a kedd estén nem mentünk haza, ahogy a nagymamámnak ígértük, sőt Jóska soha többé nem ment haza a mamájához. Néhány nappal a keddi este után Jóska belökött engem a Harminckettesek szobra mögé, mert ő látta, amit én nem, hogy a Mária utcából kifordul egy T 34-es, és tudta, amit akkor mindnyájan tudtunk, hogy a városi utcai harc egyik szabálya szerint ha egy tank kifordul egy utcasarkon, akkor az ágyújával belő a forduló után, mert a tankot vezető katona nem látja, mire fordul be, biztos, ami biztos, előbb beküld egy baromi nagy, házakat összedönteni képes robbanó töltényt – ezért volt még évtizedekig romos a nyolcadik és kilencedik kerület majdnem minden háza, ami a saroktól húsz-harminc-száz méterre épült, attól függött, a ruszki löveg tüzére mennyire volt beszarva, még a fordulóban lőtt, vagy csak mikor egyenesbe állt a tank. Mielőtt a Jóska meghalt, azt mondta, csak mert a nagymamámnak megígérte, hogy hazavisz.

A Horváth Mihály térnek a Futó utca sarki végében ástunk egy tömegsírt, abba eresztettük le a Jóskából azt, ami megmaradt belőle, nekem kellett leöntenem oltott mésszel, mert a többiek nem bírták el a vödröt, ő már nem ért be a szobor mögé, az ágyúlövedék deréktól lefelé széttépte.

A nagymamám néha mondta, mikor Jóska bekopogott hozzánk, hogy itt van a barátod, de különben nem volt ez téma. Hogy a barátom a Jóska vagy mi.

Az osztálytársam (akivel kapcsolatban sokszor elhangzott a „barátság” megjelölés a kettőnk viszonyát jelölendő) úgy halt meg pár éve, hogy egy mopedszerű motoros biciklivel ment valahová, és egy autó elgázolta.

Régen nem voltak már érzelmeim, ha felmerült a neve, semmilyen, soha. Ha a barátság szót meghallom, mindig csak a Harminckettesek szobra jut eszembe.

De ez a biciklis halál baromira nem hagy nyugodni. Mi szükség volt erre? Annyiféleképpen meg lehet halni. Ezt miért kellett? Rossz befejezés. Valamire való istennek ezt azért illenék éreznie.