Állami,
társadalmi és magánszemélyekre kötelező és kényszerítő
erejű intézkedésekre jogosult állami szerv. Kiemelés tőlem, ha valaki
esetleg nem tudná, mi a hatóság lényege. Vannak mindenféle
hatóságok, kellenek is, ha az állampolgár helytelenkedni akar, legyen olyan
intézmény, ami a törvényt érvényesíti.
Van egy olyan képződmény is, aminek Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a
neve.
Innen távozott a közelmúltban 60 millió forintos
végkielégítéssel egy hatósági tisztségviselő, aki az Alaptörvény szerint jogszabályt (rendeletet) alkothatott.
Nyilván „alkotott” is.
Megnéztem, mit kell tudni erről a hatóságról.
Kimásoltam ide a lényegét jelentő tudnivalókat. Tessék szíves lenni nagyon
alaposan elolvasni, lesznek kérdéseim, akkor tudunk tovább menni, érdemben
megbeszélni a kapcsolódó részproblémákat, ha mindketten tudjuk, miről van szó:
Az NMHH a hírközlési ágazat tekintetében külön törvényben foglaltak szerint
a következő feladatokat látja el:
1. nyilatkozik a
hatáskörével összefüggő jogszabályalkotási és -módosítási igényekről és
javaslatokról,
2. felméri és
folyamatosan elemzi a hírközlési és az ezekhez kapcsolódó informatikai piac
működését,
3. folyamatosan értékeli
a hírközlési piac helyzetét, és arról összehasonlító elemzéseket készít,
4. piacelemzést végez,
5. eljár a kötelezett
szolgáltató számára megállapított egyes kötelezettségek teljesítésével, illetve
megszegésével összefüggésben,
6. eljár a hírközlésre
vonatkozó szabály megsértése miatt, illetve szerződéskötéssel kapcsolatos
jogviták esetén indított eljárásokban,
7. ellátja az egyéb
jogszabályban foglalt elektronikus hírközlési és postai hatósági feladatokat,
8. a gazdálkodás körében
– e törvényben és más jogszabályokban foglaltak szerint – gyakorolja a
rádiófrekvenciákra és azonosítókra vonatkozó állami tulajdonosi jogokat,
polgári célú gazdálkodást folytat a rádiófrekvenciák és azonosítók
vonatkozásában,
9. ellátja az egyéb
jogszabályban foglalt hatósági és nem hatósági feladatokat.
Az első kérdésem: tetszett-e érteni
ebből akár egyetlen mondatot is? Csak azért kérdezem, mert a 4. pont
például érthető lehetne, ha tudnánk, milyen piacról van szó. Én elég sokat
jártam a Fény utcai piacra, amíg a fővárosban laktam, tudom, hogy az a legdrágább,
aztán vannak emlékeim gyerekkoromból a Teleki téri piacról, az elég olcsó volt.
A nagymamám néha még libát is tudott venni, mert a Kocsis Sanyi mamájától
kapott kedvezményt, a Sanyi ugyanis a barátom volt (talán vannak, akik még
tudják, Kocsis a Honvéd és a válogatott jobbösszekötőjeként lett az 1954-es
berni világbajnokság gólkirálya, 56 után a Barcelonában játszott, és szerintem
minden idők kiemelkedően legkiválóbb futballistája). Aztán jártam a Fehérvári
úti piacra is, amikor még a Kökörcsin utcában laktam, de hírközlést és
informatikát egyik piacon sem árultak vagy ha mégis, akkor egy olyan félreeső
zugban, ahol én nem jártam egyik piacon sem. Namármost, ha ezeken a piacokon
egyetlen kofa sem tart hírközlést, akkor ez az áru nem lehet valami kurrens,
más piacról végképp nem tudok, ahol ilyesmit lehetne vásárolni.
Vannak persze mindenféle
hírügynökségek, mint például a Reuters vagy az AP, de ezekhez a magyar
hatóságnak semmi köze nincs. Elemzésükre pedig – ha mindenképpen elemezni akar
valamit valaki, mely elemzésnek semmi értelme nincs, nem lévén kimutatható,
befolyásolható eredménye, sem befolyásoló, orientáló hatása – ott vannak a
különféle kereskedelmi cégek, ilyesmire állami hivatalt nem használ az ember.
Ilyen épülettel. A főváros egyik
legdrágább helyén. Ahol valamikor a Posta távközlési intézete volt, azaz egy
olyan intézmény, aminek még volt leírható funkciója. Ez a ház az, az Ostrom
utca és Batthyány utca sarkán.
Dehát nem ez a legnagyobb baj. Mármint hogy
iszonyatos pénzekért fenntartunk egy gittegyletet, aminek már a tevékenységi
körét sem tudjuk definiálni. Hanem az elv, az eredő ok, ami ezt létrehozta.
Kilenc évvel ezelőtt írtam:
Az MSZMP Politikai Bizottságának akarata a
Rádió és a Televízió fölötti parancsuralom megszerzésére érthető törekvés volt,
minden diktatúra elemi érdeke, hogy a hírharsonák az ő dicsőségét zengjék. (A
Magyar Televízióra nézvést van valami megtisztelő abban, hogy a jelenünk nagy
hatalmas kétharmados pártja által inspirált rohamosztagok mindenáron a
Szabadság téri épületbe akartak betörni még akkor, amikor /látszólag/ a nagy hatalmas
ellenzékben volt, azon a szeptember 18-án, holott csak hátra kellett volna
fordulniuk, ott drukkolt nekik az ő eszméik szétkürtölésére szakosodott tv
„riportere” – elképzelhető-e alkalmasabb médium követeléseik beolvasására? És
mégis a Magyar Televízió kellett. Másfelől van valami riasztó is abban a
hisztérikus vágyakozásban, amellyel jelenünk nagy hatalmas kétharmados pártja
mindenáron az állami hírharsonákat akarta elfoglalni újra, ahogyan tette már
egyszer. Persze igaz, az MSZMP politikai hagyományainak legkövetkezetesebb
őrzőitől és folytatóitól nem is várható más, legyen minden állami, kórházak, gáz-villany-víz
és autópályák, gyógyszert a gyógyszertárból, cipőt a cipőboltból, az Első
Titkár – vagy mi most a titulusa – majd bemondja a rádióba meg a televízióba, a
nép meg tartozik engedelmesen örvendezni.)
Elkalandoztam. Ott tartottam, hogy az
MSZMP Politikai Bizottságában még magától értetődően kialakult reflex tovább
élt a ’96-os médiatörvényben: a politikusok istenadta jussa, hogy irányt
szabjanak a Rádiónak és a Televíziónak. A kapkodásban nem volt idejük
belegondolni: milyen irányt tartanak kívánatosnak? Mert az évtizedek óta
megfélemlített és szolgálatkész médiamunkások persze sietnének előre a mutatott
úton, de mi legyen, ha nem tudják, merre vezet? Hagyján, de még azok is zavarba
jöttek egy pillanatra, akik korábban sem követték a kívánatos hűséggel a
mutatott irányt, mert annak idején az legalább ismert volt, merre van a szembe.
Nagyon igyekeztek a ’96-os médiatörvény megalkotói, hogy az ő törvényük
lélegzetelállítóan demokratikus legyen, mert ők bizony minden parlamenti pártot
jelöltek a felállítandó kuratóriumokba meg az országos gittegyletbe, meg még
igazi piacteret is létrehoztak – az eredeti szándék szerint – igazi civileknek
(hamarosan kiderült, igazi pártszolgálatosok ők is, nem is annyira
bújtatottan), hadd beszéljen bele még egy szervezet valamibe, amihez nem ért.
Talán akkor nem tűnik fel, hogy a szocializmus Tájékoztató Hivatalához képest
részint megnövekedett a parancsnokló politikusok mennyisége, részint majd’
mindegyik más „ideológia” ködével burkolja körül ellenállhatatlan uralkodási
vágyát.
Mindezzel nem csak az volt a baj, hogy e
kártékony intézménytenyészet vitte a milliárdokat, hanem hogy valamennyi
tisztségviselője halálosan komolyan vette magát, és úgy akart tenni, mintha
megszolgálná a fizetését. Azaz kidobott az ablakon az adófizető egy nagy rakás
pénzt, legyen, ha már demokráciásdit játszunk, de a hatalom odőrjétől
megmámorosodott pártkatonák legalább kétszer akkora kárt okoztak azáltal, hogy
még „dolgoztak” is: megmondták, mi hogyan legyen egy olyan területen, amihez
még annyira sem értenek, mint bármi máshoz.
Hihetetlen és elborzasztó dolgok ezek, a
múlt rémületes kísértetei.
Volt például egy tervezet, a Pártatlanságot
és Kiegyensúlyozottságot Felügyelő Tanács, az 10 (tíz) évre is kitilthatta
volna a közszolgálati dolgozót, ha helytelenkedik. A műsorkészítő 5 000 000
(ötmillió) forintra lehetett volna büntethető. Az ítélet végrehajtókat a
köztársasági elnök nevezte volna ki – na honnan? Nem fogják elhinni: a
parlamenti pártok jelöltjei közül.
Ilyesmiket gondoltak úgynevezett „szakmai
vitára” bocsátani. Nem tudom, mi lett belőle, de hogy más néven vagy egyszerűen
névtelenül működik, az látható.
Ezek komolyan gondolják, hogy a
pártatlanságot és a kiegyensúlyozást lehet egy szervezetben, mit szervezetben,
egy bolygón említeni. A pártatlanságot, aminek egy közszolgálati
műsorszolgáltató esetében olyan természetesnek kellene lennie, mint az, hogy az
ember lélegzik, a pártatlanságot együtt említeni a kiegyensúlyozással, azaz a
pártos alapon működtetett politikai manipulációval olyasféle szervezetet
eredményez, mint az Általános Iskolásokat Tanító és Kivégző Tömörülés. Nekem
mint pártatlan közszolgálati műsorszolgáltatónak és tájékoztatónak mi közöm
lehet a kiegyensúlyozáshoz? Hogy jövök én ahhoz, hogy az általam működtetett
médiumban kiigazítsam azt a valóságot, amelynek a tükrözésére szerződtem,
egyebek között annak az evidenciának a hangsúlyozásával, hogy a tevékenységem
pártatlan? Ennek az intézménynek (nevezzük nevén, a Magyar Rádiónak és a Magyar
Televíziónak) hosszú évtizedek óta megvannak a szabályai, ezeket a szabályokat
semmi és senki nem érvénytelenítette, csak évek óta használaton kívül
rozsdásodnak. A jelen hazai politikai és társadalmi tenyészeten ez meg is
látszik. Ám a pártatlanul működő közszolgálat – ha egyszer visszanyeri eredeti
funkcióját – nem tehet mást, mint hogy a szakma alaptörvényeinek megfelelően
tájékoztat. Azaz híralapon. A hír szépen és szigorúan leírható fogalom,
műbalhék és álcirkuszok nem férnek bele ebbe a definícióba. Az esemény és a
teljesítmény avat valakit a hírek szereplőjévé, légyen az fizikaprofesszor vagy
utcaseprő, olimpiát nyert kenus vagy mérlegképes könyvelő. A Rádió és a
Televízió ugyanis nem a politikusok homokozója. Róluk is csak akkor szól a hír,
ha fel tudnak mutatni valamilyen teljesítményt.
Akkor (ezek hét évvel ezelőtti történetek)
még azt kérdeztem nyilvánosan, mit akarhatott a törvényelőkészítő szakmai
bizottság kiegyensúlyozni? Hogy ha volt egy műsorban állatkert, akkor legyen
benne ásványmúzeum is? Ha beszéltünk Mezopotámiáról, akkor legyen szó a kanadai
inúit kultúráról is? Vagy mit tetszik akarni kiegyensúlyozni? Csak nem azt,
hogy ilyen politikus mellett legyen olyan is? Mi köze van egy közszolgálati
műsorszolgáltatónak ahhoz, hogy mit csinálnak a politikusok? Ha az ilyen
politikus 9 rész teljesítményt produkál, a másik meg 1 részt, a pártatlan
közszolgálati műsorszolgáltatónál az a 9 rész és az az 1 rész fog megjelenni.
Sem több, sem kevesebb. És ha a következő nap ez fordítva van, akkor fordítva
fog megjelenni. De csak akkor!
Ilyeneket mondtam. Nagyon mérgesen, hogy
mégis mit képzelnek.
Na az volt az aranykor. Igaz, a nagy
hatalmas kétharmados akkor ellenzékben is simán kirúgatott a Rádióból, amiért
merészeltem így beszélni (a másik, az akkor kormányon lévő bagázs meg nézte jó
messziről, mi történik, még csak nem is szörnyülködtek, talán egyet is értettek
azzal, hogy a hozzám hasonlókat el kell hallgattatni), de legalább még voltak
elképzeléseim arról, hogyan kellene működnie rádiónak-televíziónak, és a politikusoknak
hol volna a helye ebben a felállásban (kívül, nagyon messze a média háza
tájától).
Ma fel sem merül a kérdés, vajon egy
politikus miért nem tartja a száját, amikor a közszolgálati nyilvánosságról van
szó. Természetessé vált, hogy Rádióban, Televízióban ők az urak. Nincs egyetlen
ember ezekben az intézményekben, aki legalább otthon, szűk családi körben,
halkan, suttogva megkérdezné: mi az, hogy egy politikus hetente bejár a Rádióba
hazudozni és nagyképűsködni, és senki nem fogja meg a karját, és senki nem
mondja, na kifelé, ez nem az a hely…
Hát ez az, hogy dehogynem. A
Rákosi-rendszerben ugyanígy volt (a Kádárban ennyire undorítóan már nem, de a
Párt vezető szerepe akkor is vitathatatlan volt), akkor most mit akarok?
Ismét rögzíteni bizonyos elveket, amiket
kezdünk elfelejteni, pedig természetes és nyilvánvaló alapfogalmak.
A politikának és azon belül persze a
politikusnak semmi keresnivalója nincs a médiában.
Nem hatóságosdit nem játszhat, nem az a
kérdés, irányítson-e, megmondja, mit hogyan kell tenni, hanem arról van szó, a
tájékára sem mehet. Nincs ott semmi dolga.
Ésszerű helyzetben a média eltartója a
magyar adófizető, felügyeleti szerve a Legfőbb Ügyészség, működtetője egy
szigorúan szakmai grémium, követendő törvényei megtalálhatók a PTK-ban és
(súlyosabb esetben) a BTK-ban. Azaz ha valakinek
valami nem tetszik, följelentést tehet a rendőrségen. Mint megannyi más szakma
esetében.
A rádiózás és a televíziózás szakma,
ahogyan például az építészet, az erőmű tervezés, a telivér tenyésztés vagy a csillagászat.
Azokat a munkahelyeket, ahol a felsorolt munkaköröket betöltő emberek
dolgoznak, nem politikusok vezetik, mert nem értenek hozzá, és egyelőre még
nincs szó róla, hogy a Központi Fizikai Kutatót valamelyik nyikhaj vezesse, aki
mostanában politikusnak nevezteti magát, és ilyen minőségben lop és csal Mari
néni és Lajos bácsi csodálatától övezve. A Magyar Rádióban és a Magyar
Televízióban éppúgy olyanoknak kellene dolgozniuk, akik ismerik az ottani
munkakörök betöltéséhez szükséges szakmát, még élnek ilyenek, egyre kevesebben.
Hatóságok és vezérigazgatók uralkodnak, és
viszik el a súlyos milliárdokat, a Rádió és a Televízió pedig halott. Nincs
kedvem végignézni ezeknek a hatóságoknak a névsorát, azt sem, mennyibe kerül
mindez nekünk, egyet tessék nekem elhinni: iszonyatos károkat okoznak, a
létüket semmi nem igazolja, egy működőképes országban az egész társaságot a
büntetőjog vonná felelősségre, az elkövetett, súlyos köztörvényes bűntettekre
különben nálunk is vannak szankcionáló paragrafusok.