2023. május 24., szerda

Az alattvalóságról

 

Voltam a Klubrádió szombat délelőtti műsorában, Kun Zsuzsa kérdezett. Egyebek között azt is, nem félek-e attól, hogy a lassan végre megjelenő könyvem miatt olyan támadások fognak érni, mint néhai barátomat, Kertész Ákost, akit azért üldöztek el még az országból is, mert alattvalónak nevezte a magyar népet. Én ráadásul ennél sokkal súlyosabbakat mondok a Nemzeti nagylétünkben (az Ezerévnek ez lett a végleges címe).

Eltöprengtem. Nem azon, hogy mi lesz velem, ha engem is kiátkoznak, ahhoz már szokva vagyok, hanem hogy mi is van ezzel az alattvalósággal. Annak idején Ákos nem kérdezte a véleményemet, de ha megkérdez, igazoltam volna a megállapítását, azt mondtam volna, a magyar tényleg alattvaló nép.

Pedig nem az.

Ideteszek egy részt a könyvemből:

„Minthogy adatunk, dokumentumunk nincs, ismét csak a megszokott extrapolációval következtethetünk a már ismert korokból (amibe – fájdalom – a jelen is beletartozik). Az Ázsián végigvonuló, később magyarnak elnevezett, törzsszövetségben élő népesség az egalitárius alcsoportba tartozhatott, aminek a leglényege nem a törzstagok egyenlősége volt, hanem a széttagoltság, az együttműködés és a versengés totális hiánya, ebből fakadóan a törzsfőnek való, kétségbevonhatatlan alávetettség. A nemzedékről nemzedékre öröklődő vezérség, amit a jóval későbbi korok az előkelő fejedelemség elnevezéssel illettek (ki tudja, miért) abszolút fejlődésképtelenségre ítélte a törzs tagjait és velük együtt saját magát is. Nézzetek végig a már ismerhető történelmünkön, nincs sehol a társadalmakra jellemző tagoltság, a nép széteső, egymástól független egyedek tömege, „…amelyet így nem szeretet, hanem félelem tart féken…”[1]. Ez vonul végig ezer évünkön, a reformkorig tökéletesen változatlan formában, onnan kezdve „ez még kap fogni egy vajszínű árnyalatot”[2], de a lényeg nem változik. Fejedelmek jönnek, mennek, az igazán undorítók valamennyien a saját törzsünkből származó vezérkolomposok, Istvántól Rákóczin és Kossuthon át, Horthyval, Szálasival jutunk el Rákosi és Kádár örököséig, a jelen miniszterelnökéig. A ma is széttagolt, együttműködésre, szolidaritásra képtelen, törzsi létben tenyésző egyedeket a félelem tartja féken.”

Az alattvalóság viszony. Elsősorban az uralkodóval, másodsorban egymással. Ahhoz, hogy valaki alattvaló legyen, kell lennie valamiféle kapcsolódásnak a körülötte lévő világhoz, például ismernie kellene legalább az uralkodóját, pontosabban tudni róla, hogy valahol van egy ilyen személy.

Arról van szó, hogy a mi népünknek van-e bármilyen tudatos viszonya a környezetéhez. Hogy esetleg van, de az hamis, torz. Az utóbbi, a hamis, a torz viszony ugyanúgy nemlétező viszonynak tekintendő, mint a tudatlanság. A magyarság történelme úgy alakult, hogy évszázadokig természetesnek tekintette a környezetének azt a viselkedését, amit más népek megalázónak tartottak volna, és a legnagyobb része a magyarságnak ma is természetesnek tekinti. Mert a magyarság történelme során nem alakulhatott ki a méltóságérzet (amit egy ideje annak vélünk, az hamis és torz, rosszabb a nemlétezőnél is). Nincs mit kivívnia, még kevésbé van mit visszaszereznie. A magyarságból hiányzik a méltóság reális tudata.

Ám az alattvalónak van méltóságérzete. A magyar történelem fentebb felsorolt, kártékony figuráit az különböztette meg a többi elöljárótól, hogy tradíció, teljesítmény és felelősségtudat nélküli vezérek. Azzal a meggyőződéssel, hogy bármit megtehetnek. Azért gondolták így, mert tényleg. Mert ettől a néptől bármit megtehettek, senki nem vonta őket felelősségre, ettől a néptől ágyban párnák közt halhattak volna meg, az elsőt kivéve mindegyiket idegen hatalmak zavarták el. Mellesleg az elsőről meg semmit nem tudunk, nemcsak azt, hol és mikor született, még azt sem, hol és hogyan halt meg, valamint azt tudjuk bizonyosan, mit nem tett: azok közül amit neki tulajdonítunk, semmit. Nem alapított államot, nem teremtett semmiféle közigazgatást, nem épített semmit, nem „vette fel” a kereszténységet úgy, ahogyan azt mi leírjuk, ezzel szemben halomra gyilkoltatta a saját népét, rombolt, pusztított, ahol tudott. Ezeken kívül még csak azt az egyet tudjuk, hogy az utolsó éveiben ez a később Kárpát-medencének nevezett terület de facto már a Német-Római Birodalom hűbérbirtoka volt, de jure néhány évvel I. István halála után lett az.

És ez azért van így, mert nálunk voltaképpen nincsenek törvények. Nemcsak olyanok, amik ezekre a nevezett elöljárókra volnának érvényesek, olyanok sincsenek, amik bárkit bármire köteleznének. A magyar jogrend alapja a vérszerződés, az a törzsközösség, amiben bő ezer éve élünk, a magyar azt tartja komoly dolognak, viszont már nem isszuk egymás vérét. Úgyhogy nincs is komoly viszony a mi népünk egyedei között, az írás, a szerződés, ami a vérszerződést próbálja helyettesíteni, természetesen komolytalan, nem kell vele foglalkozni. Az ember nem dobja az alsóneműjét a szennyesbe olyan sűrűn, ahogyan a mi elöljáróink tették-teszik azt a „törvényeinkkel”. Miért kellene bárkinek bármilyen törvényt komolyan vennie egy olyan országban, ahol a miniszterelnök eddig ezermilliárdokat lopott el nyíltan, már régen a látszatra sem ügyelve, ahol egy rendőr mondja meg az orvosnak, hogyan kell gyógyítani, a tanárnak, mit és hogyan tanítson.

Tessék megnézni az úgynevezett Alaptörvényt. Az van mindjárt az elejére írva, hogy „Nemzeti hitvallás”. Aztán rögtön az következik, hogy „MI, A MAGYAR NEMZET TAGJAI, az új évezred kezdetén, felelősséggel minden magyarért, kinyilvánítjuk az alábbiakat:

Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette.”

A „hitvallás” kifejezés tartalma világos és egyértelmű: valamely vallás kinyilatkoztatása, értelemszerűen semmi keresnivalója egy világi ország „alaptörvényében”.

A „nemzeti” szó valamivel hosszabb kifejtést igényel. Különösen az utóbbi 13 évben annyi minden lett „nemzetivé”, hogy ideje tisztázni: a magyarság mindig nagyon szeretett volna nemzetté válni, ez lényegében a jelen pillanatig nem sikerült, mert nem is sikerülhetett. A nemzet ugyanis olyan közösség, amelyet a tartós együttlét, a történelmi múlt mellett a területi, gazdasági, nyelvi, kulturális egység és a kultúrában megnyilvánuló közös lelki tulajdonságok, a közös értékrend jellemeznek. Ez nekünk mind nincs, soha nem is volt, a jelen pillanatig nem változott a törzsi létben élő, széteső, egymástól független egyedek tömege.

A Várszínházat bitorló „miniszterelnökség” előtt 12 diák lézengett kordonbontás címén, a többinek fontosabb volt az érettségizés. A 150-160 000 tanár, az 50-60 000 orvos, a 75-80 000 egészségügyi szakdolgozó együtt soha semmilyen akcióban nem vett részt, a szakmáknak külön-külön is csak a kicsi töredéke, a többiek kussoltak. A Színház- és Filmművészeti Egyetem tiltakozó hallgatóihoz egyetlen egyetemista sem csatlakozott, megkapták jutalmul az Erasmus-programból való kizárásukat és az alapítványnak nevezett vagyoni és szellemi kisajátítást, azaz a teljes elbutítás alaplépéseit. A szabadságszerető magyar nép 100-150 évenkénti, eddig összesen 3 (három) „szabadságharcában” a népességnek nem egészen a 2%-a vett részt, a többi nemcsak messziről nézte, nem is szerette, nem is értett egyet vele.

A „hitvallás” következő mondata maga a tömény hazugság: I. István mint világi elöljáró nem lehet szent, ezenkívül nem alapított semmit, az első állam a világon a 17. században jött létre, azt sem alapította senki, az állam ugyanis olyan szerveződés, ami hosszú idő alatt, számos intézmény megalakulásával áll össze. A keresztény Európa a 11. században nem létezett, a később Európának elnevezett konglomerátumnak Magyarország csak területileg lett a része, szellemileg, gazdaságilag, politikailag soha, a mai napig sem.

Egy törzsközösségben élő, egymásért soha semmilyen felelősséget nem vállaló, működő törvények nélküli, nemzetté válni képtelen nép hogyan lehetne alattvaló? Egy nép, amelyik 13 éve tűri történelme eddigi legsunyibb, legaljasabb elöljárójának köztörvényes bűneit, és közelről nézi országának elpusztítását.

Az alattvalóság ennek a népnek a következő fejlődési fok lenne és mint ilyen, csak vágyálom.

 



[1] VI. León bizánci császár egy mondata a X. század elejéről

[2] Esterházy Péter A vajszínű árnyalat