2021. október 20., szerda

Még mindig a jobboldaliságról

Valahol azt olvastam, hogy kellene egy nyelvész, mert a segélykérőnek (aki Kálmán Lászlóért kiált) bántja a fülét Márki-Zay beszédmodora. Nem tudja, miért.

Próbálok némi magyarázattal szolgálni, hátha mások is hasonló kérdésekkel küzdenek – én is így vagyok ezzel. Csak hát nekem mégis csak ez a szakmám. Jó volna Kálmán Lászlóval megbeszélni (annak idején a Pacsirta rádióban műsoron kívül órákig képesek voltunk ide-oda száguldozni mindenféle nyelvészeti finomságokkal), dehát Laci meghalt, és hiába veszekszem ezen az istennel, hiába nem értem, miért kellett ezt, nem fogja visszaadni. Úgyhogy most nélküle, egyedül kell valamit mondanom, méghozzá úgy, hogy Laci ne piruljon miattam.

Van persze ennek a kellemetlen érzésnek nyelvészeti alapfogalmakkal indokolható része, vegyük át ezeket gyorsan, bár szerintem nem ez az igazi baj. Ezek nyilvánvaló tények, fundamentumnak kellenek is.

Mindenekelőtt nézzük a szupraszegmentális elemeket. Ez a finom és előkelő kifejezés részint arra szolgál, hogy elijessze a nyelvészet iránt esetleg érdeklődőket, részint arra, hogy érthetetlenségével bizonyítsa, mennyivel magasabban állunk mi, e tudomány művelői a közönséges halandóknál (minden tudomány szakzsargonja ezeket a célokat szolgálja, pedig ez a homály is csak az einsteini tételt igazolja: ha egy hatévessel nem tudod megértetni, te magad sem érted). Ezek az elemek arra valók, hogy a beszédhez használt hangokra (azaz a megnyilvánulásaink alapját képező hangokra, előkelően szegmentumokra) ráhelyezve (azaz fölé építve, előkelően szupra) különféle effektusokkal színezze, tegye megkülönböztethetővé a beszélőt. Szupraszegmentum például a hangszín, a hang erőssége, a hangsúly, a tempó, a dallam, a ritmus, sőt az a hangtorzulat is, amit egyszerűen beszédhibának nevezünk. Gálvölgyi János és Sinkovits Imre, minden idők legkáprázatosabb paródiáinak készítői a szupraszegmentumokat hallották meg mindenkinél pontosabban, ezeket kielemezve építették rá a saját hangkészletükre, és az eredeti túlhangsúlyozásával nemcsak utánzást adtak, hanem karikatúrát is.

Márki-Zay mindenekelőtt hadar, azaz a beszédtempója eltér a magyar nyelvre jellemző sebességtől. A lélektan általános, sokévtizedes tapasztalatra hivatkozó megállapítása szerint a gyorsbeszédű ember figyelmetlen, kusza gondolkodású, ingerlékeny és nyugtalan, valamint makacs, érvekkel nehezen meggyőzhető, minthogy a másik ember mondatai közben már a magáéval készül rohanni, de mindenekelőtt törtető, csak a saját célját látó, azt minél hamarabb elérni kívánó.

Alanyunk hanglejtése is sajátos, a magyar ereszkedő mondatvégei helyett általában felemeli a dallamot, a hangerővel együtt, mint majd’ minden szónok, úgy kezd bele a mondatba, hogy közben leli meg a lényeget, azt ilyenformán a végére hagyja, ezért helyezi oda a hangsúlyt. A mi emberünk akkor is szónokol, amikor csöndes dialógust folytat. A réshangjai (s, sz, zs) ebből a tempóból fakadóan nyitottabbak a helyesen képzett hangoknál… és így tovább, ha nem bánják, nem mondom tovább, semmi értelme egy részletes elemzésnek, mert nem ez a baj. Az érintett beszédeszközök általában ellenszenvet váltanak ki a hallgatóból, dehát hallgatója válogatja, én csak az értelmes, az emberi fejlődés magasabb fokán elhelyezkedő ember reakciójáról beszélek, nem szeretnék most kitérni a tömegpszichózis tudatmódosító hatásaira, Hitler beszédmodorát például azért nem említem, mert alaptalan összehasonlításokkal volnék vádolható – hosszú és bonyolult fejtegetésekbe kellene bocsátkoznom, hogy ne csak hangulati benyomásokat keltsek, hanem úgyszólván természettudományos törvényszerűségekkel támasszam alá a fentieket. Mondom, ezt most kihagyom, mert nem ez a fontos. Még a beszédaktus elmélet részleteit sem rakom ide, bár azok is komoly szerepet játszanak a fent említett segélykérőben kialakult antipátiában – eszerint a nyelv nemcsak a cselekvés irányítója, hanem maga a cselekvés. Arisztotelésztől tudjuk, hogy a modalitás, azaz a beszélő viszonya, viselkedése a saját mondataival szembeállítva mennyire meghatározó a mondat jelentését illetően, dehát ez meg szemantikai (jelentéstani) elemzést igényelne, mégegyszer: nem ez a fontos.

Márki-Zay sokszor hangsúlyozta, miszerint ő jobboldali. Jó. Nem hiszem, hogy egy jobboldali kormány keltette 12 éves undort éppen egy másik jobboldalival kellene váltani, de ott egye a fene a vásárhelyi polgármesterért rajongók ízlését, első pillantásra még ez is elképzelhető, az illető ember és az általa képviselt ideológia csak némi idő elteltével bukik elő a maga látványos gusztustalanságával. Csak hát ezt ő is tudja, valamint hallja maga körül a kívánságokat, a programpontokat, a jövő gyökeres változásait előrevetítő beszédeket, minek következtében ő is ezeket ismételgeti. Viszont ezek baloldali szövegek. A következő, reménybeli kormány ideológiája, intézkedési tervei kizárólag baloldali elemeket tartalmaznak, ami természetes, hiszen – az imént említém – 12 évig emberek millióit megnyomorító jobboldali rendszert készül lebontani.

Abban az esetben, ha feltételezzük (miért ne), hogy Márki-Zay igazat mond a maga jobboldaliságáról, akkor a folyton és mindenütt elmondott baloldali beszédeivel egyszerűen hazudik. Folyton és mindenütt. Ez az igazán irritáló, akkor is, ha valaki ezt az ellentmondást nem veszi észre, csak zsigeri ellenszenvet érez. És hazudik a bocsánatkéréseivel is. Sűrűn teszi, minthogy sűrűn mond olyanokat, amiket racionális gondolkodásra képes, emberszabású ember nem mond, azaz olyanokat, amik főképp a „jobboldalra” jellemzők. A jobboldal ugyanis – próbáltam már elmagyarázni sokszor – olyan nézeteket hirdet, amik gátolják az emberi fejlődés, az emberré válás folyamatát. Éppen ezért nem értem azokat a megnyilatkozásokat, amelyek szerint szükség van a jobboldalra. Az égadta egyvilágon semmi szükség nincs ugyanis a hagyomány- és tekintélytiszteletet önmagáért parancsoló, az emberek közötti egyenlőtlenséget erőszakkal is fenntartó, a változást, a fejlődést csak mérsékelten, mondhatnám fogcsikorgatva elfogadó társadalom „filozófiára”, ami összességében az ember ellen van. Ez egyszerűen létezik, méghozzá iszonyatos tömegben, de ennek a szomorú ténynek az ismerete nem jelenti az elfogadást. Nem ezek a szemforgató, természetellenes „értékek” jelentik ugyanis a politikai váltógazdaságot, a többszínűség nem az emberi és az embertelen közötti különbséggel írható le. Jobb híján nevezzük ezeket bal- és jobboldalnak, dehát már régen nem arról van szó. Voltaképpen olyan régen, hogy az ókori görög kultúrában (ami nézetem szerint az emberiség történetének máig utol nem ért tökéletességű társadalma volt) még senki nem ismert oldalakat, és mindaddig, amíg a kereszténység el nem pusztította Rómát és általa a görög örökség utolsó emlékeit, a később atlanti térségnek nevezett régióban senki nem is próbálta dicsőíteni az embertelenséget. Ez egyedül a kereszténység vívmánya, az istenfélelemre nevelő, az embert birkává alázó katolikus vallás következménye. Ami meg akarta fojtani a renaissance evilági boldogságra törekvő életkedvét, a felvilágosodást és egyáltalán mindent, ami tagadni merészelte a túlvilági üdvözülést. Márki-Zay azért kér folyton bocsánatot, mert ezt a rutint hozta a maga mély kereszténységével, mert halvány fogalma sincs arról, hogy ezt a baromi gesztust éppen az ő imádott Jézusa (akit ráadásul állandóan krisztusoznak) próbálta kiirtani, mikor kizavarta a templomból a kereskedőket. Ő ugyanis pontosan tudta, hogy a különféle állatok legyilkolásával és elégetésével nincs elintézve a már elkövetett bűn. A bűn ugyanis bűn marad, nem megbocsátandó, hanem büntetendő, a bűnnek kell hogy legyen következménye. Mely következmény nyomán az elkövetett bűn még mindig bűn marad. Egy bocsánatkéréssel nincs elintézve semmi. A pápa annyiszor kér bocsánatot az egyház elkövetett bűneiért, ahányszor akar, én például nem bocsátok meg a kereszténység által meggyilkolt százmilliók ellen elkövetett bűnökért, sem a papok egyéb aljasságaiért, sőt, (ó irgalom atyja ne hagyj el) én a pápának sem bocsátok meg az álságos uralkodásáért, az emberek kifosztásával keletkezett elképesztő vagyonért, a világ fejlődése elé fektetett gátakért. A bocsánatkérésnek ez a fajtája a hazugság minősített esete, Márki-Zay nem hirtelen felindulásból követ el olyan tetteket, amik apró kisiklásoknak tekinthetők, és tényleg elnézhetők, hanem olyasmit mond és tesz, ami az ő lényegéből fakad, amit szeretne érvényes viselkedésnek tudni, csak hát nem lehet. A „baloldaliság” miatt. Ugyan már.

Egy vallásos ember, aki fennen hangoztatja is a maga „hitét”, voltaképpen alkalmatlan mindenféle közfeladat ellátására. A primitív ember istenvágya, a körülötte lévő világtól való félelme, ami a magyarázatok megkeresése helyett mindig a túlvilági üdvözülésbe vetett hitbe hajszolja bizonyára használható modus vivendi egy futballistának például, aki azt hiszi, hogy ő a karmelita kolostorban ül, holott az illető épület százévekkel ezelőtt néhány esztendeig volt a karmeliták kolostora, különben Várszínházként funkcionált, de nem lehet egy ország népét irányító tisztségviselő létformája.

Ez megint csak a permanens hazugság fészke.

És végül még valami. Az itt következő rész nem tények és tudományos tételek sorozata, mint a fentiek, csak valami olyan, amit a jogban alapos gyanúnak hívnak, de bizonyítékom nincs, bár az adatok bőven elegendők közvetett bizonyítéknak.

A miniszterelnök jelölti versenyt megnyerte egy délalföldi kisváros polgármestere, akinek az ismertsége ennek megfelelő, a kampányra költhető pénze minimális. Már az első forduló utáni eredménye is feltűnő volt, amennyiben azt vesszük alapul, hogy Hódmezővásárhelyen a megválasztásakor 13 000-en szavaztak rá. Most az első fordulóban tízszer ennyien, ez egyben a teljes kisvárosi népesség létszámának háromszorosa. Épp annyian, amennyi ahhoz kellett, hogy tovább jusson. A nála minden szempontból ismertebb Jakab és Fekete-Győr nem jutott el a 15%-ig, ő igen. De jó, egye fene, ennyi esetleg elképzelhető, bár nem győzöm hangsúlyozni, a politikában, a történelemben nincsenek csodák. De ami utána történt, az ép ésszel felfoghatatlan. Mégis mindenki természetesnek tekinti. Háromszor annyian, 250 000-rel többen szavaztak Márki-Zayra, mint az első fordulóban. Ráadásul szájtátiék (a többiek meg az „elemzők”) azt mondják, ezek mind fiatalok voltak. Tényleg? Honnan tetszik tudni? Fiatalok? Akik tömegestül rohantak szavazni egy bevallottan jobboldali, a vallásosságára büszke, a gyerekverést normálisnak tartó, a nőket lenéző, cigányozó, négerező, melegező emberre? Azaz valaki olyanra, aki garantáltan olyan nézeteket hirdet, amikről egyvalamit lehet bizonyosan tudni: a fiataloktól mindez abszolút idegen. Egyszerűen nem fér össze az ifjúi világképpel. És mindez miből? Egyszercsak lett annyi pénz, amennyiből egy ilyen csodaeredménnyel végződő kampányt végig lehet csinálni? Aminek különben az eredményhirdetéséig semmiféle híre nem volt? Ami akkor kezdett még a szűk ellenzéki médiában is szennyes hullámokat vetni, amikor ez a két nagyszerű férfiú, a főpolgármester és a vidéki kisvárosi egymásnak esett?

Komolyan tetszik gondolni, hogy a regnáló miniszterelnök, valamint a kormánypárt meg van riadva és kapkod? Attól az eredménytől, amit nagy valószínűséggel ők terveztek meg és ők kiviteleztek? Akkor ezek annál is sokkal hülyébbek, mint amilyenek valójában. Szerintem most inkább éppen halálra röhögik magukat ezen az ünneplő ellenzéken, amelyik már megint egyszer beszopta az ő manipulációjukat.

Tetszik gondolni, hogy ezt egyedül én látom így? Az nagyon szomorú volna.

Kérdések. A korábbi állításokkal együtt remélhetőleg gondolkodásra serkentők. Én nem akarok állást foglalni, a fentiekben nem közöltem a véleményemet, az nem is fontos. A választók véleménye viszont az. Jó volna, ha ők is tudnák, a világtörténelem sok-sokezer éve alatt egyetlen csoda sem történt, sőt egyetlen váratlan, megmagyarázhatatlan esemény sincs, ami felborította volna a racionális fejlődést. Ahogyan néhány napja mondtam, nincs „egyszercsak”. Ok és okozat van.

Mindenesetre ezek a körülmények erősen befolyásolhatják azt a kellemetlen érzést, amit a bevezetőben említett ember Márki-Zay beszédmodorának tulajdonít.

P.S.: El ne felejtsem: ha jól tudom, a jövő tavaszi választás lapján nem lesz olyan rész, ahol miniszterelnököt vagy akár miniszterelnök-jelöltet kell ikszelnünk, nem a mi dolgunk. Ilyenformán ez a mostani játék nagyjából valami olyasmit döntött el, hogy a Kolnay vagy a Barabás rágja a gittet ezentúl. Annak még örülhetnék is, milyen mértékig sikerült felbolydítani a kormánypártot, ha nem a mi pénzünket költötte volna. Annak már kevésbé, mivel járt ez a totálisan értelmetlen akció. Attól ugyanis, hogy ezt máshol még undorítóbban csinálják, ez a mi kis viharunk a biliben nem lesz kevésbé émelyítő – ha valaki az ebédlőasztalra nagydolgozik, azt le lehet takarítani, az abroszt ki lehet mosni, de a bunkóság emléke megmarad. Aki egyszer képes volt az orrunk alá büdösíteni, az máskor is meg fogja tenni.

A pártok azt kezdenek ezzel a rosszemlékű szavazással, amit akarnak, az ő dolguk, a jobboldali jelölt melletti melldöngető kiállásukkal együtt. Nekünk választópolgároknak e tárgyban nincs többé dolgunk. Ha valakinek netán lelkiismereti válságot okozott, hogy miniszterelnök-jelöltet így vagy úgy választott, azt megnyugtatom: nem tett semmi fontosat, semmi olyat, aminek bármilyen következménye van.

Különben ha szavaznom kellene, természetesen Márki-Zay Péterre szavaznék, minthogy az összefogás engem is kötelez.