Azt játssza hetvenhárom éve, hogy
benne van a játékban. Sőt, kezdeményezője a játéknak, alapítója intézményeknek idegen
országok népeivel való ismerkedésre, létrehozója színi előadásokra való
társaságoknak, és közben egyedül van. Mindig mindenhol. Elképzel valamit, és
minthogy perfekcionista, azt a valamit az elképzelhető legjobbra készül
formálni. Összegyűjti a csapatot vagy csatlakozik a csapathoz, és abban a
pillanatban elkezdődik a küzdelme, amivel próbálja megváltoztatni az
alaptézist: tíz ember közül kilenc és fél alkalmatlan arra, amit csinál. Ezt
hetvenhárom éve nem hajlandó tudomásul venni. Mégsem lepődik meg, amikor
kiderül valakiről, hogy méltatlan volt a figyelmére.
Pontosabb címet még nem találtak
ki. Karakterből.
Ez a cím. Az író Márton András. A könyv az ő életének
rövid, tényszerű közlése. Nem leírása, közlése. Ismertetése egy
viselkedésformának, amit színi nyelven úgy neveznek – karakterből. Úgy is lehet
mondani, hozza a figurát. Az író megírta, a színész eljátssza. Ha jó az író és
jó a színész, kapunk egy tökéletes, következetesen viselkedő karaktert. A színi
nyelv megkülönböztet karakterszínészt és hőst. Értem, mi akar lenni ez a
distinkció, de sosem tartottam értelmes különbség tételnek. Mindig egy más
szempont alapján jellemeztem magamnak a színészeket – belehal a szerepébe vagy
eszközei vannak. Pécsi Sándor és Bárdi György. Pécsi legalább negyedórát
ült az öltözőben A tizenkét dühös ember előadása után (Bartók-terem, 1959.), nem volt szabad szólni hozzá. Bárdi egy
pillanat alatt lépett ki bármiből, ahogy lement a függöny. Mindketten karakterből hozták a figurát, mindketten
tökéletesen. Latinovits Zoltán és Ruttkai Éva. A Rómeó és Júlia (Vígszínház, 1962.) előadása után
Ruttkaival többször vártuk, amíg Latinovits magához tér, ha közös programunk
volt.
Olyan színésszel csak eggyel
találkoztam, aki az eszközeit használja és közben belehal az alakításába. Márton
Andrással, aki a Karakterből című könyvet írta. Csak ő úgy halt bele minden
alakításába, hogy senki nem vette észre. A mamáját kivéve. Meg egy időben talán
engem kivéve. A legjobb barátom volt néhány évig. Ha belegondolok, most is az,
nem változott semmi, csak már ritkábban találkozunk. Majdnem mindig majdnem
mindent tudtam róla. Azt is, hogy a különböző karakterekbe kicsit mindig
belehal, de azt senki nem látja, mert a mamája már nem él, én meg máshol járok.
Annyira tökéletesek az eszközei, annyira jó színész, hogy el tudja játszani, ő
csak eljátssza azokat a sodró érzelmeket, amik teljesen valódinak látszanak. És
azt is el tudja játszani, hogy a befogadó, barátságos viselkedésformái
valódiak, mert azt már senki nem veszi észre, hogy ezek a gesztusok a
távolságtartásra valók. Néha ő maga sem. Mert makacsul bízik abban, hogy mások
is mindent a lehető legjobban fognak csinálni, hiszen ha nem, akkor miért
csinálnák.
A Karakterből című könyvben
történetek vannak. Sok történet a nagyvilágból, egy színes, utazásos élet
történetei lányokról, autókról, vitorlásokról, színészekről, színházakról. A szokásos,
ismert karakterektől azért különbözik, mert ezt Márton András maga írta
magának. Látszólag több figura, többféle szerep, más-más stílusú alak, jó
szerep, na.
Amit itt fentebb leírtam, arról nem
szól a könyv. De benne van.
P.S.: Azt nem írtam oda, hogy Pécsi és Bárdi a színi elnevezés szerint karakterszínész volt, Latinovits és Ruttkai hős. Így érdekesebb a különbség. Az igazán érdekes a könyv írója, Márton András. Aki a hagyományos felosztást alapul véve hős is, karakterszínész is. Ha nem születik perfekcionistának, ha nem túl okos, ha csak karakterből szemléli a világot, és nem akarja a Gesamtkunstwerket megalkotni minden mozdulatával, akkor ezt az egész világ tudta volna róla.
P.S.: Azt nem írtam oda, hogy Pécsi és Bárdi a színi elnevezés szerint karakterszínész volt, Latinovits és Ruttkai hős. Így érdekesebb a különbség. Az igazán érdekes a könyv írója, Márton András. Aki a hagyományos felosztást alapul véve hős is, karakterszínész is. Ha nem születik perfekcionistának, ha nem túl okos, ha csak karakterből szemléli a világot, és nem akarja a Gesamtkunstwerket megalkotni minden mozdulatával, akkor ezt az egész világ tudta volna róla.