Az emberrel nem az
a baj, hogy megöregszik, hanem hogy nem öregszik meg. Az embernek egy része megöregszik
ugyan, de ami fontos egy emberben – a mentalitása, a világhoz való viszonya,
egyáltalán, a szellemi minősége –, az sosem öregszik meg. Az emberiség nagy
többsége persze öregnek születik, a teste csak hozzávénül a környezetét születésétől
ellenségnek látó és kezelő gyerekkorú aggastyánhoz, de néhányan gyereknek
születnek, rácsodálkoznak a világra, és amíg élnek, mindig csak csodálkoznak az
új és újabb felfedezéseiken.
Láttam egy filmet,
a Dunán ment, Szervusz Péter a címe, Simor Erzsi és Páger Antal a két
főszereplő. Erről a filmről jutott eszembe, amit most elmesélek. (Azért
használom a „mesélek” szót, mert a történetnek vannak homályos pontjai,
mondhatnám azt is, régen volt, de inkább az a lényeg, hogy nem volt fontos.
Akkor nem. Most lett az.)
Egy tévéfilm
forgatását próbálom felidézni. Valahol már írtam, ezek a felvételek általában
este tíz óra és éjjel kettő között zajlottak, színészt erre az időre lehetett
egyeztetni. Ilyenkor nem dolgozott más a Szabadság téri épületben (ott volt
akkor a Televízió), úgyszólván összezártak minket a stúdióba, hiába mentünk
volna bárhová, a büfé is bezárt. Az egyik szerepet Simor Erzsi játszotta. Nem
szerettem őt. Láttam többször a Madáchban, nem szerettem. Fogalmam sincs, miért.
Királynői alkatnak hívta a színivilág azt a megjelenést, hangot, tartást,
viselkedést, amilyen például Tőkés Anna volt meg Lukács Margit. És Simor Erzsi. Nem tudtam róla semmit, csak
azt, hogy öreg és nem szeretem.
Negyvennyolc,
negyvenkilenc éves lehetett. Néha forgatási szünetben mellém ült, váltottunk
pár szót (volt gyerekszobám, nem éreztettem vele, hogy ellenszenvesnek tartom).
Nem értettem. Miért éppen én. Abban a stábban nálam csak fontosabb emberek
voltak, velem mint beosztott operatőrrel senki sem foglalkozott.
Pár évtizede
játszanak régi magyar filmeket (az én ifjúkoromban azt sem lehetett tudni, hogy
gyártottak filmet Magyarországon 1945. előtt), ha megláttam a stáblistán Simor
Erzsi nevét, átkapcsoltam másik adóra. Ezt a Szervusz Pétert most megnéztem,
nem tudom, miért. Aztán elolvastam mindent Simor Erzsiről, amit lehetett.
Például hogy a háború előtt több filmben játszott, mint Szeleczky Zita,
Szörényi Éva és Perczel Zita együttvéve, és Tolnai Klárinál is több filmben
játszott. Hogy miért? Mert szép volt. Nagyon szép. Jó, persze, ez nem verseny,
de valószínűleg sokan szebbnek találták, mint a többieket (a régi magyar
filmekből az nem derült ki, jó színész-e valaki). Visszapörgettem néhány
jelenetet, hogy megnézzem „szakmai” szemmel, jól láttam-e: mindig úgy
fényképezték, a közönség ne lássa, Simor Erzsi magasabb a partnereinél. Jól
láttam. És főképp jól emlékeztem, ott annak a tévéjátéknak a stábjában is
magasabb volt mindenkinél. Félreértés ne essék, nem kosárlabdázó alkat, „csak”
királynői. Közelebb a 180-hoz, mint a 175-höz.
Tessék egy
pillanatra belegondolni. Végig játszotta a fiatalkorát sok tucat filmen, ismert
és „rajongott” sztár volt, és ezt ott, a Magyar Televízió éjszakai stúdiójában
valószínűleg senki sem tudta. Láttak egy hűvösen viselkedő, sudár, mélyhangú,
szőke „öregasszonyt” (mondom, majdnem 50 éves volt), akinek a nevét sem tudták
legtöbben, a sok süvölvény (azidőtájt a Televízióban az ott dolgozóknak a 99%-a
legföljebb 30-32 éves lehetett) keresztülnézett Simor Erzsin. És akkor előbukkan
az egyik kamera mögül egy 190 körüli, basszus hangú húszéves, és nem azt
mondja, hogy maga kedves (legjobb esetben Erzsikém drága) mozduljon arra, és ne
kapkodjon, hanem azt mondja, művésznő kérem, lépjen magának balra tíz centit, a
tekintete induljon el a stúdió sarkától, és érjen véget rajtam, majd kiállok a
kamera mellé, lassan, finoman, kétszázas optikával veszem.
Tetszik emlékezni?
Lapos sarkú cipőben filmezett, (tudomásom szerint a közel kétméteres Hajmássy
Miklós sosem játszott vele egy filmben), és gyönyörű volt. És a történet idején
még nincs ötven éves. Ahhoz túlságosan finom alkat, hogy kikezdjen egy nála 30
évvel fiatalabbal. Dehát hozzám illő, valójában nincs közöttünk semmi olyan
különbség, ami elválaszthatna, ő abban a pillanatban is az szép fiatal lány,
akiért megőrül a férfinép (ma már tudom, nemcsak a magyar, az olasz is, 42-ben két
filmet is forgatott Itáliában).
Tetszik érteni? Bizonyos
vagyok benne, Simor Erzsi sosem öregedett meg. Csak már nem lehetett aszerint
élni, ahogyan gondolkodott és látta a világot, mert a világ másnak látta őt.
Pedig még mindig szép volt (megnéztem most akkori fényképeit, jól emlékeztem,
tényleg nagyon szép volt, persze most egy 73 éves férfi néz egy 50 éves nőt, hogy
a fenébe’ ne volna ez egyéb, mint a nem létező ötödik dimenzió), de hiába volt
nagyon szép, ő 50, én 20…
A második vagy
harmadik forgatási napon odafordult hozzám, és azt mondta, ha nekem nem
kellemetlen, hívjam őt Erzsinek, és tegeződjünk. Megtisztel, mondtam én, vagy
valami ilyesmit válaszoltam.
Akkor meg sem
fordult a fejemben, hogy senkivel nem tegeződött, csak velem. Hogy mit
gondolhattak a többiek, na ez szép, ezek itt összejöttek… Azért nem fordult meg
a fejemben, mert bizonyos vagyok benne, hogy az ő fejében sem fordult meg semmi
ilyesmi. Csak megtette azt a gesztust, az egyetlen megtehető gesztust, ami azt
az illúziót kelthette benne, hogy együvé került azzal az emberrel, aki egyedül
hozzávaló. Egy gyönyörű fiatal lány egy 190 centis, basszus hangú húszévessel.
Bizonyos vagyok benne, hogy így gondolta.
Azért képzelem úgy, hogy valami ilyesmit gondolhatott, mert én most csak így tudom elképzelni ezt a helyzetet, ha a realitásoknak megfelelően gondolok vissza arra az időre. Hogy ugyanis az emberrel nem az a baj, hogy megöregszik, hanem hogy nem öregszik meg.
Simor Erzsivel soha
többé nem találkoztunk. De akkor történt valami benne, amire az nem volt
válasz, hogy megtisztel.
Ez itt most egy
kicsit megkésett. Úgy ötvenvalahány évet. Patinás. De ez itt most talán a
megfelelő válasz.
P.S.: Utána néztem, találtam egy képet, ami Hajmássy Miklóssal készült Simor Erzsiről. Éjfélre kiderül a film címe, az viszont nincs a neten. Vagy én nem találom.
P.S.: Utána néztem, találtam egy képet, ami Hajmássy Miklóssal készült Simor Erzsiről. Éjfélre kiderül a film címe, az viszont nincs a neten. Vagy én nem találom.