2015. december 24., csütörtök

Mi legyen velük?

Nem tudok válaszolni a migráció által felvetett kérdésekre, egyszerűen azért nem, mert nem értek hozzá, sem a szociológiai részéről, sem a gazdaságra való hatásairól nincsenek ismereteim – azt sem tudom, meg kell-e állítani a vándorlókat, vagy be kell fogadni őket, vagy valami egészen mást kell tenni.  Ahogyan most van, az bizonyosan nincs jól, mert politikusok intézkednek, de nem tudom, hogyan volna jól, mert mondom, nem értek hozzá, csak azt tudom, hogy amire most a világ kezd rákapni, azzal valami nagyon nagy baj van, mert a mi formátlanra hízott vidéki futballistánk adja a mintát. Meg kellene kérdezni olyanokat, akik értenek hozzá, de a politikus máshol is azt képzeli, hogy segébe is felye van (copyright WS), ő mindent jobban tud mindenkinél, ennélfogva a legszimplább szillogizmus is oda vezet, hogy ez így nincs jól.
Én most csak egyvalamire szeretném felhívni nb figyelmüket. Van ugyebár az a szempont a migráció taglalásakor, hogy jönnek a terroristák. Ez valószínűleg egy fontos szempont, úgyhogy meg kell állítani a migrációt. Akkor majd nem jönnek a terroristák? Dehogynem, csak másképp. Kik azok, akik viszont bizonyosan nem jönnek? Mutatok példákat, jó?
Itt van ez a Wasis Diop nevezetű szenegáli muzsikus. Bill Conti, A Thomas Crown ügy című film zeneszerzője fedezte fel Amerika és Európa számára. Ez egy másik felvétel, ezen látható is, van olyan jó zene, mint a filmben hallható.


Vagy itt van például Souad Massi, az algériai lány (a neveket azért írom angol helyesírás szerint, mert nem ismerem a pontos ejtésüket, minthogy nem tudok jól olvasni arabul – ennek a lánynak a nevét valószínűleg Szuad Messzi formában kellene leírni, de ahhoz ráadásul hiába látnám leírva, hallani is kellene, marad az angol).



Youssou N’Dour, a dakari zeneszerző és Rokia Traoré Maliból.



Kiran Ahluwalia indiai, a Tinariven nevű zenekar tuareg.



Aztán még egyszer Souad Massi, ezúttal nem azért, mert ő az egyik legnagyobb kedvencem, hanem mert itt egy Marc Lavoine nevű franciával énekel egy Paris című dalt.



Wasis Diop fehér zenészekkel játszik, akik vele énekelnek, nem tudom, sajnos, milyen nyelven, nem igazán vagyok képes megkülönböztetni a volofot a mandinkától, de a muzsikusok szemmel láthatóan tudják és élvezik.
Az algériai lány zenekarában van egy fehér meg egy fekete gitáros és egy arabnak látszó dobos.
A szenegáli énekes és a mali énekesnő zenekarában van marokkói arab dobos, fehér gitáros, nigériai fekete vokalista és táncos.
Ahluwalia indiai. Perzsa és pakisztáni népzenei alapokra épített dalokat énekel a Sivatag Fiaival, azaz egy algériai zenekarral.
Marc Lavoine francia zeneszerző és énekes, lengyel a felesége, Párizsban él, nagy megtiszteltetésnek tartja, hogy Souad Massi elfogadta a meghívását.
Tetszik érteni? Egyikük élettörténetét sem ismerem, küzdelmes volt-e az útjuk addig, ahol már láthatjuk és hallhatjuk őket, csak azt tudom, hogy itt vannak. Fogalmunk sincs, hány Wasis Diop és Souad Massi van az úgynevezett migránsok között. De az bizonyos, hogy ha a magyar politikusok rendszere lesz meghatározó, sokan fognak meghalni közülük.
Soha nem fogjuk megtudni, hány építész, muzsikus, festő és szobrász, hány fizikus és orvos pusztul bele abba a rendszerbe, amit a politikusok működtetnek. És ez a jegyzet most csak azokról az emberekről szól, akik kiválhatnak, akiknek lehet örülni, mert előre viszik a világot.
Van még aztán az a néhány százezer. Akik esetleg tudnának például örülni például annak, hogy Souad Massi a világon van. Azokkal mi legyen?
Hát nem tudom. De mondom, nem értek hozzá.
Boldog Karácsonyt.