2014. november 18., kedd

A Menon Clubhoz 4.

"A lány jutott eszébe, aki Salm-Széchy Editként mutatkozott be négy nappal ezelőtt. Egyszercsak elment. Azt mondta, menjen vele szerdán az Operába. Pedig nem is gondolhatta komolyan, mert szerda este Flotow Mártája ment, Zsigmond utána nézett, és az nem létezik, hogy egy ép érzékű, harmincegy éves lány éppen ezen a balsors darabon akar unatkozni. Persze, ha szerdán nem, akkor ennyi volt. És elrohant. Nem mondta, hogy találkoznak-e valaha még, azt sem mondta, hol lakik, semmit sem mondott.”

Előbb elnézést kérek mindenkitől, aki kedveli és jó műnek tartja Flotow Mártáját. Védekezhetnék azzal, hogy ez a „balsors darab” csak Croy Zsigmond véleménye, végülis egy író nem azonosulhat minden szereplőjének minden mondatával, de be kell ismernem, ezúttal tökéletesen egyetértek Zsigmonddal, ez tényleg egy balsors darab, már úgy értem, szerintem is.

Ideteszem a nyitányt, tudják, az minden operában az esszencia, a legjobb részeket rakja egymás után a zeneszerző, a nyitány olyan, mint a filmelőzetes, ezt újabban trailernek kell nevezni, mert mi műveltek baromira tudunk angolul, sok állás elnyeréséhez alapfeltétel, hogy kell tudni angolul, magyarul nem szükséges. Egyszóval ez itt a Márta trailere, nem muszáj ám végig hallgatni, tényleg fakultatív, csak ha valaki ellenőrizni akarná a zenei ízlésemet. Esetleg a sajátját.  (A 4. perc táján van egy rész, ami arról értesít bennünket, hogy Flotow behatóan tanulmányozta Rossini munkásságát, különös tekintettel a nyitányokra, gondolta, ő is megpróbál valami hasonlót – nem kellett volna.)