Azt mondta Nádasdy Ádám a vele készült
interjúban, hogy csalódott. Hogy kiben?
„A magyarokban. Azt hittem, tökösebbek. Hogy nagyobb a
pofájuk. Azt hittem, hogy kurucabbak - de nem. Labanc az egész banda,
láthatóan… Nézze meg, mi történt 1867-ben: a magyarok elkezdtek kezet csókolni
Ferenc Jóskának. Alig húsz évvel a forradalom után. Kossuth még élt.”
(Népszabadság,
2014. augusztus 11.)
A bulvárlapba
való jópofizás egyszerűen csak ízléstelen, a „fordítói” munkásságáról vallott
nézetei még elkeserítők is, egy tizennégy éves gyerekről elgondolkodnék, nem
kellene-e gyógypedagógiai megfigyelésre utalni, ha egy kézigránáttal
kapcsolatban hasonló nézeteket vall, mint a szóban forgó egyetemi tanár – de
ezekért nem szólnék, persze kártékony és szennyezi a szellemi környezetet, még
sincs mit tenni, eddig is ezt tette, ezentúl is ezt fogja tenni, reménykedem,
hogy az irodalomról és nyelvészetről való nézetei kevéssé fertőzők, egészséges
fiatal emberek hamar kiheverik.
A fenti idézet
hozott ki a sodromból. Egy jó házból való, érettségizett úrifiú nem lehet ilyen
elkeserítően tájékozatlan és ebből fakadóan ennyire felelőtlen.
Ha Dante
újrafordítása helyett olykor olvasna, talán észrevenné, hogy a magyar
történelemszemlélet és történelemírás hogyan betegítette meg ezt az országot,
akkor talán jutna energiája arra, hogy legalább elgondolkozzék, a nagypofájú
tökös kurucok juttattak el minket a 21. századra a lehető legszánalmasabb
státuszba: egyszerűen nevetségesek lettünk. Egy peckes stadionépítő éhezteti
gyerekek százezreit, „építi” a munkaalapú társadalmat, és mi tíz millióan
nézzük, egy szellemi sötétségben tartott népnek a legsötétebb hányada még lelkesedik
is érte. Nem azért, mert labanc (hehe), hanem mert tudatlan. Nem kis részben
azért, mert például egy jó házból való, érettségizett úrifiú is a sötétséget
mélyíti az aranypofa kiszólásaival, a felületességével, a készen kapott
sztereotípiáival, pedig a papájától származik az a zseniális mondat egy dal
előadását illetően, hogy „na látja, így kell ezt… vagy másképp”.
Kossuth még élt?
Tényleg? És az mit jelent? Hogy mindenkinek össze kellett volna kapnia magát,
mielőtt bármit cselekszik, és meg kellett volna kérdezni őt? Ez a Deák itt
ostoba tárgyalásokat folytatott, csak úgy, a saját szakállára, ahelyett, hogy
megkérdezte volna azt az embert, aki 1849-ben meglépett az államkincstár
maradékával, sorsára hagyva a tisztjeit és legfőképpen azokat a milliókat,
akiket belevitt a magyar történelem legnagyobb és legértelmetlenebb népirtásába
mondván, szabadságharcot vívnak? És ha már valakinek olyan a gusztusa, hogy
éppen egy tömeggyilkostól akar tanácsot kérni, ezt hogyan kellett volna tennie?
Kossuth Lajos úgy iszkolt el innen, hogy azt sem lehetett tudni pontosan, éppen
hol bujkál a lánglelkű hős szabadságharcos.
Kossuth még élt,
és a magyarok elkezdtek kezet csókolni Ferenc Jóskának? Eltekintve attól, hogy
senki sem csókolt kezet, mit kellett volna tenni? Követni Kossuthot valahol
messze, a fal mellett osonva? Esetleg megpróbálni, ki lehet-e még irtani néhány
százezer embert úgy, hogy nekivezényeljük őket a korabeli Európa két legnagyobb
és legerősebb hadseregének? Tökös, nagypofájú kurucokkal ezt talán meg lehetett
volna tenni még egyszer, de csak kicsit gondolkodni képes, valamennyire tanult
emberekkel bizonyosan nem. Ebben különben nincs változás, a szellemi sötétség
fenntartásában sokan jeleskednek, a stadionépítő szabadságharcos egyik
legkiválóbb csatlósával, Nádasdy tanár úrral az élen.
A világ rossz
dolgai között legrosszabb a tudatlanság, ezt már Szókratész óta tudjuk, nálam
közvetlenül ezután jön a tehetetlenség. A tudatlanság okozta tehetetlenség meg
a kettőnek a második hatványa. Ha ez a kettő együtt 166 éve nyom agyon egy
egész országot, az hatvánnyal ki sem fejezhető.
(innen jórészt két korábbi írásomból teszek
ide részleteket)
Tudom, hiába
elemezgetek, nem jutok vele sehová, de mindig újra megpróbálom. Az egyik kérdés
az, ki kezdte ezt az átkozott Kossuth-kultuszt, és főképpen miért. Nem ő, az
bizonyos, ő nem volt abban a helyzetben, hogy tovább fényezze magát, miután
meglépett az államkincstárral, és messziről hazaárulózott.
Az ellenfelei
közül egyedül Kölcsey nem élt már (ő 38-ban meghalt), a többiek, Széchenyi,
Deák, Eötvös, Szemere… na itt egy pillanatra álljunk meg.
Egy korábbi
írásomban azt merészeltem állítani, ennek az országnak a népe akkor kapja meg az
esélyt arra, hogy melldöngető vesztesből emberi életre képes nemzet legyen,
amikor az utolsó közterületi táblát is lecserélik, amin Kossuth Lajos neve van.
Vagyis azon a
napon, amikor hajlandó lesz értékén kezelni a saját történelmét, hajlandó véget
vetni a magyarság kóros öncsalásának és folyamatos hazudozásának és ezáltal
végre körülnézhet a világban, hogy ott elhelyezkedjen. Elmondtam, Kossuth
hogyan vitte bele az országot egy teljesen értelmetlen és ostoba
tömegmészárlásba, amit szabadságharcnak nevezett és neveztetett, ahelyett, hogy
hallgatott volna azokra, akik a március 15-i események tárgyalásos folytatását
tartották jónak, szükségesnek, okosnak. És hogyan lógott meg a felelősség elől,
sorsára hagyva kormányt, tiszteket és azt a népet, amivel förtelmesen tele volt
a szája egész nyilvános működése alatt, és amely népnek azt üzente 1849 nyarán,
mielőtt lelécelt volna, hogy gyújtsák fel a házaikat. Azt állítottam, hogy a
magyar történelem legborzalmasabb figurái között is legelöl áll Kossuth Lajos,
akinél több kárt senki nem okozott Magyarországnak, nem kis részben azzal a
hazugsághalmazzal, ami az őt övező kultusz által teszi lehetetlenné az önismeretet
166 éve, és amivel kenterbe veri Horthyt is, Rákosit is, elsősorban azért, mert
ezeknek a figuráknak a regnálását nem kis részben az ő szabadságharca tette
lehetővé.
Vissza
Szemeréhez. Rövid frissítés a történelmi ismereteken: az ő kormánya próbálta
helyrehozni, amit Kossuth korábban végzetesen elrontott az ostoba
nagyképűsködésével – az 1848-as áprilisi törvényekben leírt jobbágy felszabadításnak
érvényt szerzett, és életbe léptette az ugyancsak az áprilisi törvényekben már
megjelent, de végre nem hajtott nemzetiségi törvényt. Azaz éppen azzal a két
törvénnyel próbált valamit rendbe hozni, aminek a fumigálásával Kossuth
belerángathatta az országot egy kilátástalan harcba 1848 szeptemberében, fél
évvel azután, hogy március 15. megteremtette a lehetőséget egy élhető ország
felépítésére. Aztán Szemere néhány nappal később elment megalázkodni az orosz
fővezérhez, menteni a menthetetlent, hiába ment, akkor már késő volt. De egész
hátralévő életében azért küzdött, hogy megértesse a néppel, mekkora károkat
okozott Kossuth. Hiába. Szemere Bertalan a kiegyezést még megérte, de már nem
értette, mi történik, az idegei nem bírták tovább.
A kiegyezésről
azt szokták mondani, nem lett volna az 1848-49-es szabadságharc nélkül.
Igaz. Nem
kellett volna ugyanis 18 évet várni rá, ha nincs az izgága, köztörvényes bűnöző
monoki ügyvéd, akit hiába próbáltak féken tartani a legfényesebb elmék, hogy
hagyja abba a bomolást, ne akarjon kormányzó, azaz teljhatalmú diktátor
lenni, fog ez menni nélküle is, sőt Széchenyi, Deák és Szemere azt mondta, csak
nélküle.
Végre hosszas
tárgyalások után (Magyarország számára kivételesen kedvező módon alakuló
történelmi háttérrel, és a legkevésbé sem kézcsókkal) eljutott oda Deák, hogy
megkösse egész históriánk legértelmesebb szerződését, és akkor, május 22-én
Kossuth Lajos levelet írt Párizsból. Az úgynevezett Cassandra-levélnél
arcátlanabb, hogy ne mondjam gusztustalanabb megnyilvánulása aligha volt
bármilyen politikus figurának.
„Ilyenkor
mond le Magyarország legbecsesebb állami jogairól, és lemond oly módon, lemond,
magát oly politikának eszközeül szegődtetve, mely szomszédainkat úgy nyugat,
mint kelet felé ellenségeinkké teszi; a nemzetiségi belkérdés kielégítő
megoldását, a horvátországgali kiegyezkedést lehetetleníti, s szemlátomást közelgő
európai bonyodalmaknál hazánkat a vetélkedő ambícióknak céltáblául tűzi ki.
...
én e tényben a nemzet halálát látom; s mert ezt látom, kötelességemnek tartom
megtörni hallgatásomat; nem avégett, hogy vitatkozzam, hanem hogy Isten, a Haza
s az utókor nevében esdekelve felszólítsalak... Ne vidd azon pontra a nemzetet,
melyről többé a jövőnek nem lehet mestere!
Ne
vezesd hazánkat oly áldozatokra, melyek még a reménytől is megfosztanának!
Melyek Magyarország legbecsesebb állami jogai,
a jóisten szentséges szerelmére? A Haynau-féle vagy az úgynevezett Bach-korszak
állami jogait félti Kossuth Lajos? A Deák által aláírt kiegyezés „szomszédainkat úgy nyugat, mint kelet felé
ellenségeinkké teszi”? Tényleg? Nem 1848. szeptember 11-én méltóztatott a
kormányzó úr ellenségeinkké tenni a szomszédainkat? A kiegyezés „a nemzetiségi belkérdés kielégítő
megoldását, a horvátországgali kiegyezkedést lehetetleníti” – ezért tetszik
most aggódni? Nem akkor kellett volna, amikor pénzügyminiszterként kéretlenül, Batthyány
miniszterelnök felhatalmazása nélkül kardot tetszett rántani a horvát
küldöttségre, mondván, ez itt Magyarország és az a magyaroké?
„Ne
vidd azon pontra a nemzetet, melyről többé a jövőnek nem lehet mestere! Ne
vezesd hazánkat oly áldozatokra, melyek még a reménytől is megfosztanának!” Ez az egész
Cassandra-levél arcátlanságából is kirívó aljasság már érthetetlen is. Ez az
ember (mármint Kossuth Lajos) olyan elképesztően buta lett volna, hogy nem
tudta, ő vezette Magyarországot oly áldozatokra, melyek még a reménytől is
megfosztották? Vagy csak annyira gerinctelen, hogy támadja azt az embert, aki
18 éven át próbálta rendbe hozni a dúlást, ami emberek százezreinek életét
követelte, romba döntötte és gyarmati sorba taszította az országot – és amiért
egy személyben ő, Kossuth Lajos a felelős?
A levelet két újság is közölte. Nem
akarok most azzal foglalkozni, milyen károkat okozott ez a közlés, mint ahogyan
azzal sem, mi mindent tett még Kossuth azért, hogy Magyarország 50 évi
viszonylagos nyugalom után eljusson az első világháborúig, majd Trianonig –
egyszerűen azért, mert most nem erről van szó. Hanem arról, miért nem képes a
magyar nép eltörölni a Kossuth-kultuszt, miért nem képes a hivatalos
történetírás legalább arra, hogy mindenfajta értékelés nélkül pusztán a tényeket
közölje, a megfelelő sorrendben.
A kérdésre adott
válaszhoz egy újabb kérdéssel jutunk el. Mi változott a bukás után? A
„szabadságharc” bukása után. Most nem az a kérdés, rosszabbak lettek-e az
életkörülmények, a jogrendszer, a gazdaság, persze, hogy rosszabbak lettek.
Hanem az a kérdés, hogy miképpen változott az egyszerű ember, a
szabadságharcosnak nevezett nép tudatállapota.
A szellemi
színvonal semmit sem emelkedett, erre egyszerűen nem volt idő, akkor sem
történt volna semmi, ha március 15. megy tovább azon az úton, amin elindult, és
nem rombol szét mindent a „szabadságharc”. Megváltozott viszont az elnyomott
nép elnyomatásának minősége: egy vesztes harc „hősévé” vált. Bemesélték neki,
hogy ő a szabadságért harcolt, de a túlerő miatt elbukott, pedig hej milyen
szabadságszerető volt ő mindig is, és most ezt be is bizonyította, mert
nekiment Habsburgnak, muszkának, ezentúl ő – mármint a nép – a legnagyszerűbb
sokaság ezen az egész világon. Mert ő szabadságot szerető, csak elnyomják. A
magyar a legkiválóbb a Földön, senki nem ér fel hozzá, csak mások elnyomják.
Éppen azért nyomják el különben, mert a legkiválóbb a Földön, és ezt a mások
féltékenysége nem tűri, mert hiába szeretnének azok a mások is ilyen kiválók
lenni, nem megy nekik. Hogy akkor hogyan képesek ezek az alantasok egy ilyen
kiválót elnyomni, az a kérdés 166 éve nem merül fel.
Mert ugye nem
kell mondanom, ez 166 éve nem változott. Csak el kell bődülni, hogy mi mekkora
nagy szabadságharcot folytatunk, és a magyarság amúgy is méreten felüli keble
szétfeszül a dagadástól. Ez Kossuth Lajos öröksége.
Fogalmunk sincs
jogrendről, gazdaságról, társadalmi szerződésről. Szabadságharcot vívunk 166
éve, abban a biztos tudatban, hogy Magyarországot a poklok kapui sem tudják
megdönteni.
Ezt lehet mondani,
erre van zsigeri válaszunk. Értelmes nincs. 1848. szeptember 11-én a lehetősége
is elveszett annak, hogy ez a nép legalább egy értelmes kérdést
legyen képes föltenni, ezen a kiegyezés sem tudott változtatni, a hős 48-as
honvéd nimbusza megmaradt, az ország lakossága közfelkiáltással szavazta be
magát a világháborúba. Azt képzelte, majd most revansot vesz mindenért.
Az úgynevezett
jobboldal megbocsáthatatlan bűne az, hogy 166 éve fenntartja a revansvágyat. Az
első világháború után a másodikba is belevitték a hős 48-as honvédeket, és ez a
mostani falusi futballista is ezzel operál, anélkül, hogy tudná, mit tesz.
Zsigerből, ösztönösen lázítja a büszke magyart, április 6-án ezzel nyert a
választásokon, ezzel a 166 éves 48-as honvédmentalitással.
Kossuth Lajosnak
még a példaképnél is butább, szabadságharcos örököse. A Nádasdy Ádámhoz
hasonló, jó házból való zsúrfiúk igazán hatásos segítségével.